دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 2:31 بعد از ظهر

تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی

تنقلات و خوراکی‌های موجود در بازار روزبه‌روز متنوع‌تر و خوشمزه‌تر می‌شوند، اما دیدن خوراکی‌های نوستالژی زمان کودکی و چشیدن طعم آن‌ها هنوز هم لذتی وصف‌ناپذیر برای خیلی از ما دارد. برخی از خوراکی‌های زمان بچگی ما در چند دهه پیش، هنوز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و برخی دیگر شکل متفاوتی به خود گرفته‌اند و به قول معروف مدرن‌تر و امروزی‌تر شده‌اند. در این مقاله می‌توانید با برخی از جذاب‌ترین تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی آشنا شوید.

تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی

اسنک چی توز موتوری

برای متولدین اواخر دهه 60 و 70 اسنک چی توز موتوری یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات کودکی محسوب می‌شد. یک نوع پفک خوشمزه و خوش‌طعم  که هنوز هم تولید آن ادامه دارد و در فروشگاه‌ها یافت می‌شود. چی توز موتوری در زمان خودش نسل جدید پفک‌های قدیمی محسوب می‌شد که با ظاهری متفاوت و بافتی تردتر و خاص‌تر نسبت به پفک‌های قدیمی عرضه شد و از همین رو خیلی زود بین کودکان محبوب شد.

کیک تی تاب

کیک تی تاب یکی از ساده‌ترین انواع کیک‌های موجود در بازار است که آن‌قدر در 30 سال گذشته محبوب بوده که هنوز هم برخی از افراد کیک‌های کوچک بسته‌بندی‌شده را به نام تی تاب می‌شناسند. این کیک با بسته‌بندی ساده و قرمز براق هنوز هم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و بعد از گذشت این همه سال، همچنان یک کیک محبوب برای زنگ تفریح مدرسه و یک عصرانه سالم همراه با شیر است.

آدامس دایناسوری

در 30- 40 سال گذشته حتی یک سوم تنوع آدامس‌هایی که الان در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، وجود نداشت. معمولا وقتی یک آدامس یا یک نوع کیک خاص عرضه می‌شد، همه  کودکان از همان برند و همان مدل از محصول استفاده می‌کردند. یکی از محبوب‌ترین تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی آدامس دایناسوری است که بسته‌بندی سبز و صورتی رنگی داشت و مزه شیرین و دوست داشتنی آن هنوز هم با خیلی از آدامس‌های گران‌قیمت قابل مقایسه نیست

تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی

یخمک‌های رنگارنگ

برای کودکان دهه 60 یخمک‌های رنگی در اوج گرمای تابستان از هر بستنی لوکسی جذاب‌تر بودند. این یخمک‌ها با رنگ‌های مختلفی مثل نارنجی، قرمز، سبز و زرد عرضه می‌شدند. هر چند هنوز هم این یخمک‌ها در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند، اما دیگر مثل قدیم آن چنان پرطرفدار نیستند.

اسمارتیز لوله‌ای

اسمارتیز به خاطر مزه شکلاتی و رنگ‌های مختلفی که دارد، هنوز هم یک خوراکی جذاب برای بچه‌ها محسوب می‌شود. داشتن یک بسته اسمارتیز لوله‌ای برای بچه‌های دهه 60 و 70 بیشتر از هر چیزی که فکرش را کنید لذت‌بخش بود. این اسمارتیزها با بسته‌بندی‌های لوله‌ای شکل عرضه می‌شدند. هنوز هم این نوع اسمارتیزها در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، اما ظاهر آن‌ها کمی تغییر کرده و شکل متفاوتی پیدا کرده‌اند.

بیسکویت مادر

بیسکویت مادر از آن تنقلات نوستالژی است که هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده و همچنان پرطرفدار است. تولید بیسکویت مادر به سال 1337 بازمی‌گردد و از آن زمان تا امروز هنوز این بیسکویت با نام بیسکویت مادر شناخته می‌شود. هر چند ظاهر این بیسکویت نسبت به گذشته تغییراتی کرده، اما مزه آن هنوز هم همان‌قدر دلچسب است.

تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی

آدامس اکالیپتوس

قدمت آدامس‌های اکالیپتوس شاید به اندازه آدامس خروس نشان و سایر آدامس‌های نوستالژی نباشد، اما از زمانی که اولین بار آدامس‌هایی با طعم اکالیپتوس در بازار محبوب شدند، بیشتر از 20 سال می‌گذرد. در ابتدا آدامس‌ها بیشتر بادکنکی یا با طعم نعنا بودند . زمانی که آدامس اکالیپتوس عرضه شد، همه از یک آدامس جدید با تندی بیشتر از نعنا و طعمی متفاوت حرف می‌زدند. برخی عاشق طعم این آدامس می‌شدند و برخی هم تندی این آدامس‌ها را دوست نداشتند.

بستنی زی زی گولو

زی زی گولو یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های 20- 30 سال گذشته بود که آن‌قدر برای بچه‌ها جذاب بود که یک شرکت اقدام به تولید بستنی به شکل زی زی گولو تولید کرده بود. بستنی زی زی گولو در واقع ظاهری شبیه به توپ داشت و خیلی از بچه‌ها بعد از خوردن بستنی، از آن برای بازی کردن استفاده می‌کنند. به همین دلیل برخی بستنی زی زی گولو را با نام بستنی توپی می‌شناسند.

تنقلات نوستالژیک از دوران کودکی- بستنی زی زی گولو

آدامس لاویز

شاید عجیب به نظر برسد ولی در زمان‌های قدیم آدامس یکی از محبوب‌ترین انواع تنقلات بود که هر بار با جلوه‌ای جدید و ویژگی‌های متمایز در بازار یافت می‌شد. آدامس لاویز از آن دسته تنقلاتی بود که برای خیلی از بچه‌ها تبدیل به یک سرگرمی شده بود. داخل آدامس لاویز عکس‌ها و نوشته‌های عاشقانه‌ای وجود داشت که داستان جالبی پشت آن وجود دارد.
تمام متن‌هایی که در عکس‌های داخل آدامس بودند، یادداشت‌های عاشقانه زوجی به نام کیم کازالی و نامزدش روبرتو بودند که از ابتدای آشنایی تا بعد از ازدواج بین هم رد و بدل می‌کردند. روبرتو بعد از جمع کردن تمام این یادداشت‌ها، در سال 1970 آن‌ها را داخل بستنی بندی این آدامس‌ها منتشر کرد.

چیپس دهه 60

برای کودکان دهه 60 چیپس به شکل امروزی در فروشگاه‌ها وجود نداشت. اولین نسل چیپس به صورت سنتی آماده می‌شد و در بسته‌های پلاستیکی و بدون برند خاصی عرضه می‌شد. برای خیلی از بچه‌ها خوردن این چیپس‌ها درست مثل یک آرزو بود. چون چیپس ها در ابتدا ظاهر غیربهداشتی داشتند و برخی از خانواده‌ها از خرید این چیپس‌ها امتناع می‌کردند.

سخن نهایی

حتی نگاه کردن به عکس تنقلات نوستالژی می‌تواند خاطرات شیرین دوران کودکی را در ذهن خیلی از ما مرور کند. بسیاری از خوراکی‌های نوستالژی هنوز هم شکل قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و با همان شکل و طعم قدیم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. اگر گاهی دلتان برای دوران کودکی تنگ شد، می‌توانید خودتان را به یکی از این تنقلات نوستالژی مهمان کنید و با همان لذت بچگی، خوراکی‌تان را میل کنید.

مطلب پیشنهادی

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک اختلال کوچک در غده تیروئید آثار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *