پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 3:14 بعد از ظهر

متن ذکر یونسیه و اعمال و برکات باورنکردنی آن

متن ذکر یونسیه یکی از متون مقدس اسلام است که در قرآن کریم آمده است. در این متن، حکایت زندگی پیامبر یونس (علیه السلام) و مراحل داستان او با قومش روایت شده است. حضرت یونس علیه السلام مدت ها در میان قوم خود به ارشاد مردم پرداخت ولی در مدت سی و سه سال فقط دو نفر به او ایمان آوردند او هم قوم خود را نفرین کرد و خداوند به او وعده داد که عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد. حضرت یونس (ع) از شهر خارج شد اما یکی از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آنها خواست توبه کنند و آنها که نشانه های عذاب وعده داده شده را دیدند از ترس عذاب توبه و ناله کردند تا خدا عذابش را از آنان بر گرداند یونس به امید اینکه مردم نابود شده اند به شهر بازگشت و وقتی دید همه چیز عادی است و مردم به کارشان مشغول عصبانی شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترک کرد و با یک کشتی راهی دریا شد. در بین راه ماهی غول پیکری به کشتی حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت یونس را بدون اینکه به او آسیب برساند بلعید حضرت یونس وقتی به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن آمده است و بخشی از آیه به عنوان ذکر یونسیه مشهور شده است که علما و عرفا خواص بیشماری را برای آن نقل میکنند.

متن ذکر یونسیه و اعمال و برکات باورنکردنی آن

متن ذکر یونسیه: ( لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین ) و معنی این آیه شریف: (خداوندا جز تو معبودی نیست منزهی تو من از ستمکاران بودم)

“ذکر یونسیه، دعای حضرت یونس (علیه السلام) برای نجات از شکم ماهی، که در آیه ۸۷ سوره انبیا آمده است، می‌باشد. بزرگان اخلاق و عرفان بر مداومت در گفتن این ذکر، به‌ویژه در حال سجده، تأکید دارند. پیامبر در پاسخ به سؤال اصحاب که آیا این دعا تنها برای نجات یونس است؟ این آیه را خواندند و در روایتی فرمودند که هر مسلمانی برای حاجت خود، این ذکر را بخواند، خداوند خواسته او را برآورده می‌کند. خواندن ذکر یونسیه در رکعت اول نماز غفیله توصیه شده است. از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده که این دعا، اسم اعظم خداوند است و اگر خدا به آن خوانده شود، اجابت می‌شود. با خواندن ۴۰ بار ذکر یونسیه بعد از هر نماز به مدت چهل روز، از توصیه‌های سید عبدالکریم رضوی کشمیری برای برآوردن حوائج است. مرحوم آخوند ملا حسنقلي همداني: هر قدر، در هر وقت بتوانيد؛ اين ذكررا بگوئيد. بزرگان اخلاق و عرفان نیز درباره مداومت بر گفتن این ذکر به ویژه در حال سجده تاکید دارند. ذکر یونسیه دارای برکات و اعمالی است که به طور باورنکردنی تأثیرگذار است.

متن ذکر یونسیه و اعمال و برکات باورنکردنی آن

برخی از این برکات و اعمال به شرح زیر است:

مرحوم کلینى نقل مى کند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق(ع) برخود و عرضه داشت : فدایت شوم من تا کنون فرزنددار، نشده ام ، چه کنم؟

حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى آیه ، و ذالنون إذ ذهب مغاضبا فظنّ أن لن نقدر علیه فنادى فى الظلمات ان لا اله الا أنت سبحانک إنّى کنت من الظالمین را تا سه آیه بخوان إنشاء الله فرزنددار خواهى شد.

آرامش و سکونت: خواندن و ذکر یونسیه، آرامش و سکونت روحی را به انسان می‌بخشد. این متن باعث احساس آرامش و صلح داخلی می‌شود و باعث می‌شود تا انسان از اضطراب‌های زندگی کنونی خود فاصله بگیرد.

توبه و استغفار: یونسیه مرتبط با داستان توبه پیامبر یونس (علیه السلام) است. بنابراین، خواندن این متن باعث ترغیب انسان به توبه و استغفار می‌شود و او را به سوی راه اصلاح و توبه می‌کشاند.

ذکر یونسیه و برکات باور نکردنی آن

رفع بلایا و مشکلات: به توجه به اعتقادات مردم، ذکر یونسیه می‌تواند به رفع بلایا و مشکلات زندگی کمک کند. برخی باورها حکایت می‌کنند که خواندن این متن با تمرکز و ایمان می‌تواند به رفع مشکلات و بلایای زندگی کمک کند.

تسریع در برآورده شدن حاجت: بسیاری معتقدند که خواندن و ذکر یونسیه می‌تواند در سریع در برآورده شدن حاجت و آرزوها کمک کند و باعث می‌شود تا انسان به زودی به مقصود و هدف خود برسد.

برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات بسیار خوب است و برای رفع حجب و نورانیت مؤثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنین، از طرف خدا شامل گوینده آن می‌شود.

متن ذکر یونسیه و اعمال و برکات باورنکردنی آن

پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله وسلم : هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت خوب شده در حالى که تمام گناهانش آمرزیده شده است .

امام صادق علیه السلام : عجب دارم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین» چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم .

متن ذکر یونسیه و اعمال و برکات باورنکردنی آن

به طور کلی، ذکر یونسیه از منظر معتقدان به معجزات قرآن، دارای برکات و اعمالی است که تأثیرات بسیاری بر زندگی انسان‌ها دارد و به آنها کمک می‌کند تا به راه راست و سعادتمندی هدایت شوند. این اعتقادات و برکات معمولاً در میان افراد مذهبی و باورمند به اسلام رایج است.

شرح کامل متن ذکر یونسیه

در قرآن کریم، سوره انبیا آیه ۸۷ آمده است:

«وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیهِ فَنَادَی فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
(و ذاالنون (یونس) را (به یاد آور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت.
و چنین می‌پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت) در آن ظلمت‌ها (ی متراکم)
صدا زد: «(خداوندا!) جز تو معبودی نیست! منزهی تو! من از ستم‌کاران بودم!»

ذکری که اکنون به نام ذکر یونسیه مشهور است بخشی از این آیه است و ختم ذکر یونسیه یعنی قرائت این بخش:

«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»
ترجمه:
«جز تو معبودی نیست! منزهی تو! من از ستم‌کاران بودم!»

مطلب پیشنهادی

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام

امام حسین(ع) در سه شنبه، یا پنج شنبه پنجم شعبان سال چهارم هجرى و یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *