پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 6:32 قبل از ظهر

برای براق شدن میوه خشک چه کاری انجام دهیم؟

 

خشک کردن میوه یکی از راه های نگهداری از آن در فصول مختلف است. میوه خشک فیبر بیشتری نسبت به میوه تازه دارد و باعث بهبود عملکرد گوارشی می شود. خشک کردن میوه راه های مختلفی دارد، اما بعضی از این راه ها باعث کدر شدن رنگ آن می شود. برای براق شدن میوه خشک باید بعضی موارد را در نظر گرفت.

عوامل تغییر رنگ میوه خشک

میوه هنگام خشک شدن ممکن است تا حدی سیاه شده و براق بودن خود را از دست بدهد. بعضی از دلایل و عوامل آن عبارت اند از:

  • قرارگیری در معرض هوا هنگام خشک شدن و اکسید شدن میوه
  • معمولا میوه هایی که در سایه خشک می شوند بیشتر سیاه می شوند.
  • عدم رعایت بهداشت در محیط خشک کردن میوه

پس برای حفظ ظاهر زیبای میوه باید این عوامل را در نظر گرفت و تا حد امکان از آن ها جلوگیری کرد. در واقع براق ماندن میوه خشک به مراحل خشک کردن آن بستگی دارد.

میوه را چطور خشک کنیم که براق شود؟

برای جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک و برای براق شدن آن باید چند مورد را حین مراحل خشک کردن، مد نظر داشت. با این وجود سیاه شدن آن چیز عجیبی نیست. روش های براق شدن میوه خشک عبارت اند از:

  • اگر پس از شست و شوی میوه و برش آن، کمی آبلیمو روی آن اسپری کنید تا حد زیادی می تواند از سیاه شدن جلوگیری کند و میوه خشک نهایی احتمالا براق خواهد بود. یک روش دیگر استفاده از محلول آبلیمو و عسل است. می توانید میوه ها را پس از برش، چند دقیقه در این محلول قرار داده و سپس آن ها را خشک کنید.
  • همانطور که گفته شد، محیط خشک کردن باید تمیز باشد تا از سیاه شدن جلوگیری شود. به همین منظور، ظرف یا توری که برای خشک کردن میوه استفاده می کنید را تا حد امکان شسته و البته خشک کنید.
  • اگر از روش سنتی برای خشک کردن میوه استفاده می کنید، دقت کنید که میوه ها در زیر نور آفتاب خشک شوند و سایه روی آن ها نیافتد. در صورت امکان هنگام شب می توانید میوه ها را به داخل برده و روزها، آن ها را زیر نور آفتاب برگردانید.
  • یکی از مواد صنعتی برای جلوگیری از سیاه شدن و در نتیجه براق شدن میوه خشک، سدیم متابیسولفیت است. البته از آنجایی که این یک ماده شیمیایی است، در صورت امکان بهتر است در مقیاس کوچک، مثلا مصارف خانگی مصرف نشود و در صورتی که برای مقادیر بالا خرید می کنید حتما این ماده را از جای معتبر تهیه کنید.
  • یکی دیگر از راه های براق شدن میوه خشک، قرار دادن میوه ها در ترکیب آب و شکر است. دو تا سه قاشق غذاخوری شکر را در یک قابلمه آب داغ حل کنید. پس از سرد شدن میوه های برش خورده را درون آن بریزید. سپس میوه ها را خارج کرده و مراحل خشک کردن را آغاز کنید.
  • قرار دادن میوه های برش خورده قبل از خشک شدن در آب آناناس نیز می تواند تا حد قابل توجهی از سیاه شدن میوه خشک جلوگیری کرده و باعث براق شدن آن پس از خشک شدن شود.

فواید میوه خشک

از سال ها پیش افراد برای نگهداری بیشتر میوه ها در فصل های مختلف، آن ها را خشک می کردند. در واقع خشک کردن میوه از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند یا لااقل خراب شدن آن ها را به تاخیر می اندازد. با خشک کردن میوه، آب آن به نسبت خارج شده یا بیشتر رطوبتش را از دست می دهد.

از فواید میوه خشک، میزان بالای فیبر و آنتی اکسیدان آن است. فیبر به گوارش غذا کمک می کند و آنتی اکسیدان خواص ضد سرطانی برای بدن دارد. میوه خشک بهترین میان وعده محسوب می شود و می تواند مواد مغذی زیادی به خصوص برای کودکان داشته باشد.

از میوه خشک برای پذیرایی در مهمانی ها نیز استفاده می شود. همچنین در تزیین سفره و بسیاری موارد دیگر، میوه خشک کاربرد دارد. برای این منظور، بهتر است میوه به شکلی خشک شود که ظاهر براق خود را حفظ کند تا ظاهر زیباتری داشته باشد.

میوه های زیادی را می توان خشک کرد و در هر موقع از سال مصرف کرد، همچون پرتقال، زردآلو، انجیر، سیب، کیوی و غیره. روش های خشک کردن زیادی نیز وجود دارد، سنتی ترین روش، خشک کردن میوه زیر آفتاب است. این روش می تواند تا حدی خوش رنگی و براق بودن میوه خشک را حفظ کند. روش های دیگری نیز به کار گرفته می شود، همچون استفاده از ماکروفر، بخاری و شوفاژ و دستگاه میوه خشک کن.

در روش سنتی که معمولا چند روز طول می کشد، مواد مغذی بیشتری در میوه خشک باقی می ماند. اما روش های دیگر میوه خشک را سریع تر برای شما فراهم می کند. مثلا در روش ماکروفر در کمتر از نیم ساعت و در دستگاه میوه خشک کن در کمتر از 24 ساعت.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *