جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 1:37 بعد از ظهر

چلغوز چیست | خواص چلغوز برای سلامتی

 

در طبیعت وسیعی که ما انسان ها در اختیار داریم، درختی با نام درخت کاج چلغوز وجود دارد. همانطور که از اسمش معلوم است، ثمره این درخت دانه چلغوز است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دانه چلغوز به عنوان یکی از خشکبارهای ارزشمند و گران قیمت شناخته می شود زیرا بذر درخت کاج چلغوز کمیاب است، علاوه بر آن این دانه از خواص درمانی بسیاری برخوردار است و تاثیر به سزایی در سلامتی بدن دارد به همین دلیل قابل توجه طب سنتی قرار گرفته است.

از این دانه برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و حفظ سلامتی بدن استفاده می شود، به عنوان مثال مصرف دانه چلغوز از افزایش کلسترول خون جلوگیری می کند و همچنین حملات قلبی را کاهش می دهد. در ادامه این مقاله به توضیح بیشتر راجع به این دانه و بررسی بهتر خواص آن برای زنان و مردان می پردازیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر و مفید تر راجع به این دانه گرانبها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

چلغوز چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، چلغوز دانه ی نوعی درخت کاج است. چلغوز با نام آجیل کاج هم شناخته می شود و جزء خشکبارها به حساب می آید. دانه چلغوز جزء خشکبارهایی با طبع گرم و خشک است و به همین دلیل مصرف چلغوز برای افرادی که طبع گرم و خشک دارند توصیه نمی شود، در واقع مصرف چلغوز اغلب برای افرادی که طبع سرد دارند مناسب تر است. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چلغوز چه طعمی دارد؟ در جواب باید بگوییم که طعم دانه چلغوز به طعم پسته و بادام نزدیک است. جالب است بدانید چلغوز جزء آجیل ها محسوب می شود و مصرف آن باعث جذب بعضی از ویتامین ها در بدن می شود، که در این مورد می توان به ویتامین های K، E، A اشاره کرد. در کل چلغوز خاصیت های متعددی دارد که برخی از آن ها صرفا برای زنان و مردان است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

خواص چلغوز برای زنان

همانطور که پیش تر گفتیم چلغوز از خاصیت های بسیاری برخوردار است. در این قسمت به خواص چلغوز برای زنان می پردازیم. در ابتدا باید بدانید که چلغوز دارای ویتامین B6 و منیزیم است و از طرفی فقدان منیزیم و ویتامین B6 قبل از دوران قاعدگی در زنان باعث ایجاد درد در بدن آن ها می شود، بنابراین مصرف دانه چلغوز این کمبود را جبران می کند در نتیجه باعث کاهش درد در دوران قاعدگی و قبل از آن می شود.

علاوه بر این، مصرف دانه چلغوز برای زنانی که در دوران قاعدگی خونریزی شدید دارند توصیه می شود، زیرا با خونریزی، بدن آن ها دچار کم خونی می شود و احساس خستگی می کنند بنابراین به منظور تولید خون و تقویت بدن این افراد، باید از منابعی سرشار از آهن استفاده کنند که دانه چلغوز یکی از این منابع محسوب می شود، بنابراین مصرف چلغوز می تواند برای زنان در دوران قبل از قاعدگی و قاعدگی مفید و اثر بخش باشد.

خواص چلغوز برای مردان

با توجه به اینکه دانه چلغوز دارای ویتامین های زیادی است، با مصرف آن برخی از ویتامین های مورد نیاز در بدن تامین می شود در نتیجه عملکرد بدن بهبود می یابد. مصرف چلغوز به دلیل وجود روی در آن، باعث تنظیم هورمون های تستوسترون در بدن مردان می شود. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که کاربرد این هورمون در بدن مردان چیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم که هورمون تستوسترون نقش به سزایی در تولید اسپرم و پیشرفت عملکرد جنسی در مردان دارد. مردان برای افزایش تولید مثل نیز می توانند از چلغوز استفاده کنند، علاوه بر آن با مصرف این دانه باعث ایجاد تعادل و سلامت جنسی در بدن خود شوند. بنابراین با توجه به تاثیر مهمی که مصرف چلغوز در بدن مردان می گذارد، بهتر است مردان استفاده از دانه چلغوز را در اولویت غذایی خود قرار دهند.

مقدار مصرف چلغوز در روز

چلغوز در برنامه غذایی افراد می تواند به عنوان منبعی سرشار از ویتامین ها شناخته شود. مقدار مصرف مناسب چلغوز در روز 30 گرم است، این عدد معادل 20 الی 30 عدد دانه چلغوز می باشد. شما می توانید به جای مصرف خام چلغوز، از آن در سالاد های مختلف مثل سالاد آووکادو، استفاده کنید. اگر پس از مصرف چلغوز،  شما طی 24 الی 48 ساعت مزه آهن در دهان خود حس کردید، جای نگرانی نیست، زیرا شما تنها نیستید و این تغییر را افراد زیادی پس از مصرف این دانه تجربه می کنند که به مرور زمان این مزه در دهان از بین می رود.

قیمت هر کیلو چلغوز

دانه چلغوز ثمره درخت کاج است. درخت کاج جزء درختان بومی کشور های هند، پاکستان و افغانستان به شمار می رود. اغلب چلغوز از این کشور ها به سایر کشور ها فروخته می شود زیرا این دانه از محصولات بومی آن مناطق محسوب می شود و مسلما به نسبت دانه های چلغوز از سایر کشور ها، مرغوب تر و اصیل تر است. به نوعی می توان گفت این دانه خوراکی یک محصول وارداتی به شمار می رود و کمیاب است. شاید تا الان حدس زده باشید که قیمت چلغوز گران است و آماده کردن این دانه برای پخش آن در بازار کار دشواری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *