دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 9:50 قبل از ظهر

دستگاه اکسیژن ساز چیست و چه انواعی دارد؟

دستگاه اکسیژن ساز ابزاری مهم و کاربردی در صنعت پزشکی است که وظیفه غنی سازی اکسیژن موجود در فضا را دارد. تعدادی از بخش های این دستگاه با قطعات مورد نیاز برای ساخت کمپرسور باد اشتراکاتی دارد. دستگاه اکسیژن ساز این روزها تبدیل به عضو جدایی ناپذیر صنعت پزشکی شده است. بسیاری از بیمارانی که به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا، اکسیژن کافی دریافت نمی کنند، با استفاده از وخامت بیماری و حتی مرگ نجات پیدا می کنند.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

اکسیژن یکی از ضروریات برای ادامه حیات اندام های مختلف بدن است. کافیست تا بدن کمتر از 10 درصد از این ماده را دریافت کند تا خیلی زود مغز دچار تورم شود. اگر این مقدار به زیر 6 درصد برسد، بعد از مدتی مرگ فرد حتمی خواهد بود؛ از این رو اکسیژن را درست می توان مانند آب جزء عوامل حیاتی برای ادامه زندگی بشر دانست.

این روزها بیماری ها روز به روز بیشتر می شوند؛ ویروس هایی مانند کرونا یا آلودگی های شهری، تغذیه نامطلوب، استعمال دخانیات، کاهش تحرکات و … هر کدام دلیلی برای درگیر شدن با بیماری های تنفسی هستند. در گذشته بسیاری از مردم برای مقابله با این بیماری ها از کپسول های مخصوص استفاده می کردند؛ اما این کپسول ها اشتعال زا بودند و علاوه بر این برای پر کردن دوباره شان باید درگیر مشکلات مختلفی می شدید. اما خوشبختانه با ظهور دستگاه های اکسیژن ساز این مشکل به طور کامل برطرف شده است.

عملکرد دستگاه اکسیژن ساز به چه صورت است؟

این دستگاه ابتدا اکسیژن موجود در هوای اطراف را متمرکز می کند و با تامین این ماده به صورت غنی شده، شرایطی را مهیا خواهد کرد تا بیماران بتوانند به راحتی و بدون هیچ مشکلی تنفس داشته باشند. در واقع این وسیله نیتروژن موجود در هوا را گرفته و سپس با بالا بردن میزان غلظت اکسیژن تا 90 درصد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از بخش های اساسی تجهیزات اکسیژن ساز، کمپرسور است که به دلیل کاربرد این وسیله برای بیماران، از پمپ باد بی صدا استفاده می شود.

دستگاه های مخصوص تولید اکسیژن به صورت قابل حمل و ثابت تولید می شوند. شما می توانید این وسیله را مبتنی بر نیازتان بخرید و در خانه یا محیط های درمانی استفاده کنید. این دستگاه ها به دلیل عملکرد ساده، به راحتی قابل استفاده هستند و می توانند آرامش را برای بیماران به ارمغان آورده و بافت های بدنشان را در سریعترین زمان بازسازی کنند.

آشنایی با انواع دستگاه اکسیژن ساز

انواع دستگاه اکسیژن ساز چیست؟ تولیدی های لوازم صنعتی و پزشکی این وسیله را در انواع مختلفی تولید و روانه بازار کرده اند تا افراد بتوانند مبتنی بر نیازشان آنها را تهیه کنند. اکنون در ادامه انواع این دستگاه ها را معرفی می کنیم و درباره آنها توضیح های مهم و کاربردی می دهیم:

مدل خانگی و ثابت

اگر می پرسید دستگاه اکسیژن ساز خانگی چیست، در واقع این وسیله به دلیل وزن بالا و ابعاد بزرگتر به صورت ثابت تولید می شود و از آن می توان در منازل، باشگاه ها، کلینیک های درمانی و … استفاده کرد. به مدل های خانگی مبله یا ایستاده نیز می گویند که به صورت متقاطع و مداوم کار می کنند.

هر چند این دستگاه ها ثابت هستند، اما تولیدکننده ها به منظور کارکرد بهتر زیر آنها چرخ هایی نصب کرده اند که حمل کردنشان برای مشتری ها راحت باشد. آنها همچنین این قابلیت را فراهم آورده اند تا بیماران از سوندهای بلند استفاده کنند تا بتوانند به راحتی در محیط خانه تحرک داشته و به کارهای مختلفشان بپردازند. تولیدکننده ها این محصول را به گونه ای ساخته اند که فقط با برق شهری کار می کند، بنابراین باید آنها را در محلی نزدیک به پریزهای برق قرار دهید.

مدل پرتابل و بیمارستانی

مدل های پرتابل یا بیمارستانی که به آنها مدل های قابل حمل و متحرک نیز می گویند، گونه ای دیگر از اکسیژن سازها هستند که برای استفاده در خارج از منزل طراحی و تولید شده اند. ابعاد این محصولات کوچکتر بوده و به همین دلیل به راحتی امکان جا به جایی آن را خواهید داشت. این دستگاه ها معمولاً در خانه سالمندان، باشگاه های ورزشی و … به کار می آیند و فقط به صورت پالسی کار می کنند.

مدل های پرتابل قابلیت های مختلفی دارند، مثلاً روی آنها سنسورهایی به منظور تشخیص دم و باز دم تعبیه شده اند. یکی از ویژگی های خیلی خوب این محصولات، قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی است؛ در واقع به واسطه این قابلیت عملکرد دستگاه در زمان بازدم متوقف خواهد شد تا انرژی بیهوده اسراف نشود. این دستگاه ها با برق AC و DC کار می کنند و امکان کار با باطری را نیز دارند.

مدل پرتابل و بیمارستانی

مهم ترین نکات برای انتخاب دستگاه اکسیژن ساز مناسب

مهمترین نکته در انتخاب و خرید دستگاه اکسیژن چیست؟ برای تهیه این محصول باید به چه مولفه هایی دقت کنیم؟ در ادامه بیشتر نکته های مهم را می گوییم و درباره آنها توضیح می دهیم:

ظرفیت اکسیژن ساز

شما باید به ظرفیت دستگاه در حین خرید توجه داشته باشید؛ اینکه این محصول چه میزان اکسیژن را برای بیمار تامین می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه با پیشرفت فناوری، هم اکنون محصولاتی تولید شده اند که ظرفیت آنها توسط کاربر قابل تنظیم هستند.

اندازه و وزن دستگاه

اگر نیاز به حمل و جا به جایی مداوم دستگاه نیست، مدل های ثابت گزینه ای مناسب برای شما هستند؛ در غیر این صورت پیشنهاد می دهیم مدل های پرتابل را بخرید تا در حمل و جا به جایی شان دچار مشکل نشوید.

طول عمر باتری

اگر قصد خرید مدل های باتری دار را دارید، به این نکته توجه داشته باشید که غلظت اکسیژن در این دستگاه ها پایینتر است. برخی از مدل های باتری دار تا 1 ساعت و برخی نیز تا 8 ساعت قابلیت نگهداری شارژ را دارند. البته انتخاب نوع باتری دار کاملا به شرایط بیمار و نحوه استفاده او بستگی دارد. اگر به هر دلیلی به طور مداوم به برق شهری دسترسی ندارید، مدل های باتری دار بهترین گزینه برایتان خواهند بود.

میزان صدای دستگاه اکسیژن ساز

این محصولات صداهایی در حین کار تولید می کنند که برخی از آنها ناهنجار هستند؛ به همین منظور میزان تولید صدا نیز نکته مهمی است که در حین خرید نباید آن را از قلم بیندازید.

حرف آخر؛ اکسیژن ساز، دستگاهی مهم و کاربردی در صنعت پزشکی

اگر به هر دلیلی در تنفس مشکلی دارید، بدون شک دستگاه اکسیژن ساز نسبت به کپسول های اکسیژن گزینه بهتری برایتان خواهند بود و به دلیل عملکرد ساده به شما در نفس کشیدن راحت و بدون دغدغه کمک خواهند کرد. هنگام انتخاب این دستگاه در کاربردهای خانگی، حتما به ظرفیت تولید اکسیژن، طول عمر باتری، میزان سر و صدا و وزن دستگاه توجه کنید.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *