چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403 - 4:17 قبل از ظهر

ترشحات بعد از عمل واژن

عمل واژن که باعث خارج کردن رحم زنان می شود، با نام «هیسترکتومی» شناخته می شود. این عمل جراحی باعث خروج بخشی از رحم یا کل رحم شده تا بیماری ها و مشکلات فرد کنترل شود. اگرچه وجود رحم حتی پس از یائسگی، مشکلی برای بانوان نخواهد داشت؛ اما در صورتی که فرد با مشکل خاصی مواجه باشد، لازم است که برای کنترل علائم، رحم فرد از بدن وی خارج شود. عمل جراحی هیسترکتومی جزء عمل های جراحی ایمن است که اگر توسط پزشکان متبحر انجام شود، عملا عارضه جانبی شدیدی را به دنبال ندارد؛ اما همواره یک سوال در ذهن افراد برای انجام این عمل جراحی وجود دارد و آن هم ترشحات بعد از عمل واژن است؟

ترشحات بعد از هیسترکتومی باید چگونه باشد؟ آیا این ترشحات طبیعی هستند؟ با سیب همراه باشید تا در مورد ترشحات بعد از عمل واژن و طبیعی یا غیر طبیعی بودن آن صحبت کنیم.

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی یکی از عمل های جراحی شایع برای خارج کردن رحم بانوان است. گاهی پزشک بنا به دلایلی، ترجیح می دهد که رحم بانوان را از بدن آن ها خارج کند تا بیماری های فرد تشدید نشوند و یا علائم و مشکلات فرد کنترل گردند. عمل هیسترکتومی به خودی خود دارای عوارض محدودی است. اما به هر حال باید احتمال بروز عوارض خاصی را پس از انجام این عمل داد. دوران بهبودی هر فرد پس از انجام عمل هیسترکتومی و خارج کردن رحم نیز متفاوت است. از این رو همه افرا نباید انتظار داشته باشند که در طی مدت زمان مشخصی بهبود پیدا کنند و بتوانند به زندگی روزمره خود بازگردند.

یکی از عوارض شایعی که افراد پس از عمل واژن از آن شکایت می کنند، ترشحات واژن است. واقعیت این است که ترشحات بعد از عمل واژن می تواند تحت شرایط مختلفی متفاوت باشد. هر فرد نیز حجم ترشحات مختلفی را پس از انجام این عمل جراحی تجربه می کند. معمولا انتظار داریم که ترشحات بعد از عمل واژن به صورت رقیق و خونی باشد. چرا که پس از خارج کردن رحم این ترشحات تا حد زیادی طبیعی هستند و بروز آن ها نگران کننده نیست. ترشحات بعد از عمل واژن می توانند تا 6 هفته ادامه داشته باشند. اما به مرور زمان این ترشحات کاهش پیدا می کنند و دیگر افراد شاهد آن ها نخواهند بود.

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

همانطور که می دانید پس از عمل هیسترکتومی لازم است که افراد حدود 6 هفته از رابطه جنسی خودداری کنند. بنابراین، پس از اتمام دوران ترشحات بعد از عمل واژن، می توان اقدام به ایجاد رابطه جنسی نیز کرد.

چه زمانی ترشحات بعد از عمل واژن غیرطبیعی است؟

حال که متوجه شدیم ترشحات بعد از عمل واژن می تواند طبیعی باشد، شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا همه ترشحات طبیعی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که میزان ترشحات و نوع ترشحات همگی باید بررسی شوند. در صورتی که هر گونه علامت غیر طبیعی در اثر ترشحات بعد از عمل واژن وجود داشت، لازم است که افراد به پزشک متخصص مراجعه کنند. ترشحات بعد از عمل واژن زمانی طبیعی خواهد بود که خونریزی رقیق و سبک تر از پریودی وجود داشته باشد؛ اما در صورتی که این ترشحات به همراه علائم زیر باشند، باید حتما به پزشک مراجعه شود تا در صورت بروز مشکل، آن رفع گردد.

چه زمانی ترشحات بعد از عمل واژن غیرطبیعی است؟

  • ترشحات به همراه لخته های خونی

در صورتی که ترشحات بعد از عمل هیسترکتومی به همراه لخته های خون بزرگ دیده شود، لازم است که حتما به پزشک مراجعه گردد. چون همانطور که اشاره کردیم، ترشحات واژن بای رقیق و سبک باشند.

  • ترشحات شدید و سنگین تر از دوران پریودی

در صورتی که ترشحات بعد از این عمل جراحی، بسیار شدید بودند، باید حتما با پزشک مشورت کنید. معیار شما برای تشخیص ترشحات شدید، باید دوران پریودی شما باشد. اگر میزان ترشحات شما بیشتر از ترشحات دوران پریودی قبلی شما است، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی ترشحات بعد از عمل واژن غیرطبیعی است؟

  • بودار بودن ترشحات بعد از عمل واژن

در صورتی که ترشحات خارج شده از واژن بوی نامطبوعی دارند و رنگ آن ها نیز متفاوت از رنگ خون معمولی است، بهتر است که با پزشک این موضوع را در میان بگذارید.

  • طولانی شدن مدت زمان ترشحات واژن

ترشحات واژن باید حداکثر به مدت 6 هفته ادامه داشته باشد. در صورتی که احساس می کنید مدت زمان ترشحات بسیار افزایش پیدا کرده است، بهتر است با پزشک مشورت کنید. البته در اکثر موارد اگر ترشحات خفیف باشند، جای نگرانی وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *