دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 12:28 بعد از ظهر

آشنایی با خواص چای سبز + تاثیر چای سبز برای لاغری

تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که به جای چای سیاه، چای سبز مصرف کنید تا از خواص آن بهره مند شوید؟ چای سبز یکی از نوشیدنی های فوق العاده با خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی، پیشگیری از بیماری های مختلف و همچنین افزایش انرژی بدن داشته باشد. اگر قصد مصرف این چای را دارید، بهتر است بدانید تا به امروز چه خواصی از چای سبز کشف شده اند و این نوشیدنی گیاهی چه تاثیری می تواند بر روی سلامت جسمی داشته باشد. در ادامه این مقاله، قصد داریم شما را با خواص چای سبز و تاثیر این گیاه روی لاغری با شما صحبت کنیم.

آشنایی با خواص چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات متنوعی است که هر کدام می توانند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی شما داشته باشند. اگر هر روز چند فنجان چای سیاه میل می کنید، شاید بهتر باشد که برای بهره مندی از خواص چای سبز، یک فنجان از این چای را نیز میل کنید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. اگرچه باید مطالعات زیادی پیرامون خواص این چای انجام شوند تا اثربخشی این گیاه تضمین شود، اما در حال حاضر خواص زیر تا حد زیادی برای این نوع چای بررسی شده اند.

آشنایی با خواص چای سبز

کمک به کاهش پیری زودرس

روند پیری زودرس بدن با مصرف گیاهان دارویی حاوی آنتی اکسیدانی، کندتر می شود. چای سبز ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی برای مقابله با آسیب‌های سلولی، دارد؛ ضمن این که از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند. به همین خاطر می توان این گیاه را با توجه به خواص آنتی اکسیدانی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف مورد استفاده قرار داد.

بهبود عملکرد مغز

یک مقاله تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات خاص مانند کافئین

و L-theanine، می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. همچنین مصرف این چای باعث بهبود خلق و خو نیز خواهد شد. اگرچه باید برای اثبات اینکه این چای می تواند در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد، تحقیقات بیشتری انجام شود؛ اما باز هم با توجه به بی ضرر بودن این گیاه، مصرف آن برای افراد مسن پیشنهاد می شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

درباره خواص چای سبز در پیشگیری از سرطان، نظرات متناقضی وجود دارند. اما تحقیقات نشان می دهند که این گیاه می تواند احتمال ابتلا به برخی از سرطان ها مانند سرطان ریه و سرطان تخمدان به حداقل برساند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

محافظت از مغز در برابر پیری

چای سبز می تواند تاثیر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالا شود. البته یک تحقیق دیگری که در سال 2023 انجام شد، نشان داد که مصرف بیش از حد چای سبز (یعنی 13 فنجان در طول روز) می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. بنابراین، مصرف به اندازه چای سبز روی کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالا مفید است.

محافظت از دهان و دندان

یکی از خواص چای سبز، محافظت از دهان و دندان است. نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این چای می تواند به سلامت دهان و دندان کمک کند. برخلاف چای سیاه که می تواند باعث رنگ گرفتن دندان ها و یا حتی خرابی و حساس شدن آن ها شود، این احتمال وجود دارد که چای سبز روی سلامت دندان ها و دهان تاثیر مثبت داشته باشد.

کنترل قند خون

تحقیقات مختلفی وجود دارند که نشان می دهند چای سبز می تواند در کوتاه مدت، باعث کاهش قند خون ناشتا شود. اما به نظر نمی رسد که این گیاه بتواند در دراز مدت روی قند خون و ترشح انسولین تاثیر داشته باشد. همچنین یک تحقیق دیگر نشان داد که احتمال مرگ ناشی از دیابت نوع 2 برای افرادی که از چای سبز استفاده می کنند، 10 درصد کمتر است.

کنترل قند خون

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

خواص چای سبز در سیستم قلب و عروق نیز قابل بررسی است. مطالعات نشان می دهند که نوشیدن چای سبز به عنوان بخشی از رژیم روزانه، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید است. همچنین این گیاه تاثیر زیادی روی کاهش چربی و کلسترول خون دارد. با توجه به کاهش چربی و فشار خون با چای سبز، به نظر می رسد که این چای بتواند باعث کاهش خطر سکته قلبی و مغزی نیز شود.

افزایش طول عمر

چای سبز دارای ترکیبات محافظتی و آنتی اکسیدانی در برابر سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است. به همین خاطر می تواند به شما کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشید. برخی از مطالعات نشان می دهند که افرادی که 5 فنجان چای سبز در طول روز می نوشند، نسبت به افرادی که کمتر از این مقدار چای سبز میل می کنند، عمر طولانی تری خواهند داشت. بنابراین، با توجه به خواص چای سبز بهتر است که این چای را جایگزین نوشیدنی های مضر کنید.

محافظت از استخوان ها

یکی از مشکلات و بیماری های رایج در سنین بالا، پوکی استخوان است که می تواند در اثر کاهش توده استخوانی رخ بدهد. برخی از شواهد نشان می دهند که غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در چای سبز می تواند باعث محافظت از استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان شود. همچنین این مطالعات نشان می دهند که مصرف چای سبز برای پیشگیری از شکستگی استخوان، فوق العاده عمل می کند. چای سبز می تواند توده های استخوانی را برای تشکیل مجدد تحریک کند.

محافظت از استخوان ها

کاهش استرس و اضطراب

چای سبز دارای یک نوع اسید آمینه به نام L-theanine است که باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. افرادی که هر روز سطح استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنند، می توانند با مصرف چای سبز، نگرانی های خودشان را کاهش داده و شاهد بهبود عملکرد جسمی و روحی خودشان باشند. افرادی که روزانه از چای سبز استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از این نوع چای استفاده نمی کنند، بهبودی بیشتری در افسردگی و اضطراب را تجربه نمایند.

بهبود کیفیت خواب

شواهد نشان می دهند که چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات خاص، می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. یکی از خواص چای سبز، کاهش استرس و اضطراب است. به دلیل اینکه یکی از مشکلات رایج برای بی خوابی افراد، همین استرس و اضطراب است، بنابراین، چای سبز می تواند با کاهش استرس و نگرانی های اجتماعی، کیفیت خواب را نیز بهبود ببخشد؛ ضمن این که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف در اثر بی خوابی شود.

تامین کافئین مورد نیاز بدن

اگرچه چای سبز نسبت به چای سیاه و قهوه، کافئین پایین تری دارد؛ ولی افرادی که تمایل دارند مقدار کمی کافئین در طول روز دریافت کنند، می توانند چای سبز را انتخاب نمایند. این چای به عنوان بهترین نوشیدنی گرم، برای روزهای سرد است. چای سبز به دلیل داشتن کافئین، در چربی سوزی و کاهش وزن نیز موثر است. در ادامه بیشتر در مورد خواص چای سبز برای لاغری توضیح می دهیم.

تاثیر چای سبز برای لاغری

تاثیر چای سبز برای لاغری

چای سبز دارای ترکیبات متنوعی است که هر کدام تاثیر متفاوتی روی سلامت عمومی دارند. یکی از خواص چای سبز که حتما باید آن را بررسی کنیم، کاهش وزن و چربی سوزی بیشتر است. چای سبز برای لاغری موثر است. به خصوص اگر آن را به صورت منظم و در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب، مورد استفاده قرار دهید.

چای سبز باعث کاهش اشتها می شود. به همین خاطر اگر آن را قبل از وعده های غذایی خودتان میل کنید، دیگر میل کمتری به خوردن غذا خواهید داشت. یا اینکه می توانید عصرها به عنوان یک میان وعده مغذی، چای سبز را انتخاب کنید. از طرفی چای سبز به دلیل داشتن کافئین، می تواند روند چربی سوزی را در بدن شما افزایش دهد. با مصرف چای سبز، چربی های اضافه کمتری خواهید داشت و علاوه بر کاهش وزن، می توانید به تناسب اندام نیز برسید.

کلام آخر

خواص ویژه چای سبز در زمینه لاغری و کاهش استرس، می‌تواند باعث نشاط افراد گردد. بنابراین اگر به دنبال یک نوشیدنی گرم و دلچسب برای زمستان هستید، می‌توان چای سبز بنوشید. نوشیدن این نوع چای قبل از غذا نیز اشتها را به شدت کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *