شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 10:21 قبل از ظهر

جلوگیری از ماندن جای بخیه

بانوان و آقایان عزیز، مطالب این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما در مورد مطالب پزشکی است و نباید برای استناد شما جهت درمان و یا پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است که برای جلوگیری از ماندن جای بخیه در پوست خودتان، با پزشک متخصص مشورت کنید. با این حال توجه به نکات مراقبتی این مقاله نیز خالی از لطف نیست.

بخیه یکی از روش های درمانی زخم ها و مشکلات پوستی است که می تواند باعث جلوگیری از عفونت شود. با توجه به اینکه پوست اولین سد دفاعی بدن محسوب می شود، وجود یک زخم و وارد شدن باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر به آن می تواند معایب بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر استفاده از بخیه در اکثر مواقع یک اجبار است. با این حال بسیاری از افرادی که روی پوستشان بخیه دارند، به دنبال روشی هستند تا بتوانند از جای بخیه جلوگیری کنند. جلوگیری از ماندن جای بخیه با روش های مختلفی امکان پذیر است که مهم ترین آن ها مجموعه ای از مراقبت های بخیه هستند. پس اگر برای شما مهم است که هیچ جای بخیه ای روی پوست شما باقی نماند، با ما همراه باشید.

جلوگیری از ماندن جای بخیه

بهترین مراقبت از بخیه ها برای جلوگیری از ماندن جای آن

اگر روی بخش های خاصی از بدن شما به خصوص صورت، بخیه وجود دارد باید بتوانید از ماندن جای بخیه جلوگیری کنید. واقعیت این است که فرآیند ترمیم پوست به گونه ای است که در اطراف پوست آسیب دیده یک بافت اسکار به وجود می آید. این بافت اسکار ضخیم تر از پوست است و ظاهر و رنگ آن متفاوت با پوست طبیعی ما انسان ها می باشد. به همین خاطر زمانی که پوست شما ترمیم می شود، یک لایه به نام بافت اسکار در اطراف آن باقی می ماند. این موضوع مرطوب به زمانی است که پوست شما بخیه ندارد.

ولی اگر بخیه روی پوست شما زده شده باشد، ممکن است که پوستتان زیبایی خودش را از دست بدهد و با مشکل مواجه شود. باقی ماندن جای بخیه روی پوست بیشتر مربوط به زمانی است که این کار توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام نشده باشد. از طرفی آنقدر نخ های بخیه پیشرفت کرده اند که می توانید به راحتی آن ها را به صورت قابل جذب نیز خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. بنابراین، اولین گام برای اینکه از ماندن جای بخیه جلوگیری کنید این است که برای انجام این کار به مراکز با پرسنل متخصص و باتجربه مراجعه کنید؛ چون هر چقدر این کار ظریف تر و دقیق تر انجام شود، احتمال باقی ماندن جای بخیه نیز کاهش پیدا می کند.

بهترین مراقبت از بخیه ها برای جلوگیری از ماندن جای آن

برای جلوگیری از ماندن جای بخیه، بهتر است که حتما از بخیه خودتان مراقبت کنید. اگر پزشک توصیه دارد که از پمادها و یا محصولات خاصی استفاده نمایید، حتما این کار را انجام دهید تا پوست شما دچار مشکل نشود. استفاده از ویتامین E نیز می تواند برای ترمیم پوست و جلوگیری از ماندن جای بخیه گزینه خوبی باشد. اما موضوع اصلی اینجاست که نباید از روغن ویتامین ای و یا کرم های حاوی این ویتامین در زمانی که هنوز زخم باز است، استفاده کنید. زمانی این کرم ها قابل استفاده اند که زخم بسته شده باشد.

روغن نارگیل و روغن های آنتی اکسیدان به صورت گرم شده نیز می توانند برای جلوگیری از ماندن جای بخیه مورد استفاده قرار گیرند. فقط باید توجه داشت که این روغن ها هرگز نباید روی زخم باز استفاده شوند، چون نفوذ آن ها به داخل زخم می تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و حتی باعث عفونت نیز شود.

بهترین مراقبت از بخیه ها برای جلوگیری از ماندن جای آن

اگر جای بخیه باقی ماند چه کار کنیم؟

رعایت نکات ذکر شده می تواند به شما کمک کند تا از ماندن جای بخیه و زخم روی پوست خودتان خودداری کنید؛ اما به هر حال ممکن است حتی با رعایت نکات ذکر شده و با توجه به شرایط نوع پوست و زخمتان، شاهد باقی ماندن جای بخیه باشید. خوشبختانه به لطف محصولات تولید شده توسط شرکت های داخلی و خارجی، امکان استفاده از محصولاتی که بتوانند جای بخیه را از بین ببرند، وجود دارد.

بنابراین اگر جای بخیه باقی مانده بود، می توانید از تکنیک های مراقبتی مناسب استفاده نمایید. استفاده از کرم ها و پمادهای ترمیم کننده پوست باعث می شود تا کم کم بافت اسکار از بین برود و جای زخم و بخیه نیز محو شوند. همچنین می توانید از روش های خانگی و روغن های مفید نیز برای کنترل این مشکل استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳