یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403 - 7:11 بعد از ظهر

نحوه جوشاندن شربت اپیوم

شربت اپیوم یا همان شربت تریاک، مزه تلخی دارد و حاوی مورفین، تریاک و کدئین است. در گذشته از این شربت برای کنترل اسهال و داروی ضد درد استفاده می‌شد و جزء داروهای گیاهی و بی‌ضرر بود، اما با گذشت زمان و انجام بعضی تحقیقات، مشخص شد که شربت تریاک یا اپیوم بسیار خطرناک و اعتیادآور است و مصرف آن وابستگی شدیدی ایجاد می‌کند. در واقع مصرفش باید با توجه به تجویز پزشک و با دوز مشخص انجام شود. از این رو توصیه می‌شود به هیچ عنوان شربت اپیوم را به صورت خودسرانه مصرف نکنید. چون می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. بعضی بر این باورند که با جوشاندن شربت اپیوم می‌توانند عوارض جانبی آن را تا حد زیادی کاهش دهند. به همین دلیل نحوه جوشاندن برای آن ها بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که با جوشاندن این شربت، نه‌تنها عوارضش کم نمی‌شود بلکه ناخالصی‌های آن افزایش پیدا می‌کند و آب و الکل موجود در ترکیباتش تبخیر می‌شود.

با این تفاسیر، با جوشاندن شربت اپیوم، فقط آلکالوئیدهای تریاک است که باقی می‌ماند و این ماده بعد از استفاده در پرزهای معده و روده، باقی مانده و رسوب می‌کند. در نتیجه فرد دچار عوارض شدیدی می‌شود. نحوه جوشاندن به این گونه است که مقداری شربت را در ظرف استیل ریخته، روی شعله کم قرار می‌دهید و مدام شربت را با قاشق به‌هم می‌زنید تا زمانی که شربت غلیظ شود.

عوارض جوشاندن شربت اپیوم

عوارض جوشاندن شربت اپیوم

شربت اپیوم ترکیبی از الکل، تریاک و آب است و مصرف خودسرانه و زیاد آن، می‌تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد. بعضی آدم‌ها برای ترک اعتیاد از این شربت استفاده می‌کنند، اما دقت داشته باشید که زمان مصرف و دوز مصرف باید مطابق تجویز پزشک باشد. علاوه بر این، جوشاندن شربت اپیوم، می‌تواند عوارض این دارو را چند برابر کند. در نایجه توصیه می‌شود هرگز شربت اپیوم را نجوشانید. همان‌طور که در مطلب بالا اشاره شد، با جوشاندن شربت اپیوم، تمام آب و الکل موجود در شربت تبخیر می‌شود و تنها تریاک باقی می‌ماند. در این راستا، بعد از مصرف، تریاک در پرزهای معده باقی می‌ماند و موجب ایجاد زخم معده و حتی سرطان معده هم می‌شود.

به‌طور کلی از عوارض جوشاندن این شربت می‌توان به سردرد، سرگیجه، کم اشتهایی، یبوست شدید، خشکی دهان، خارش بدن، بوی بد دهان، اختلالات گوارشی و… اشاره کرد، اما دقت داشته باشید که مهم‌ترین عارضه جوشاندن شربت اپیوم بر کبد است و از آن‌جایی که کبد نقشی اساسی در سم زدایی و دفع سموم بدن دارد، باید آن را جدی گرفت. افرادی که شربت اپیوم جوشانده شده را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت دچار سیروز کبدی و سرطان کبد می‌شوند.

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، افرادی که از شربت اپیوم جوشانده شده استفاده می‌کنند، چهار برابر افراد معمولی دچار بیماری‌های کبدی می‌شوند. با این تفاسیر، پزشکان و متخصصان، استفاده از شربت اپیوم را برای افرادی که التهاب کبدی دارند منع می‌کنند.

آیا جوشاندن شربت اپیوم تأثیری در کاهش عوارض آن دارد؟

آیا جوشاندن شربت اپیوم تأثیری در کاهش عوارض آن دارد؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، بعضی افراد عقاید غلطی دارند و بر این باورند که با جوشاندن شربت می‌توانند عوارض جانبی آن را کاهش دهند. در نتیجه این سوال برای بیشتر عموم به وجود می‌آید که آیا جوشاندن شربت اپیوم تأثیری در کاهش عوارض آن دارد؟ در مطالب بالا پاسخ این سوال کاملاً مشخص شد و طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده، این کار نه تنها عوارض استفاده از شربت را کمتر نمی‌کند که با حذف آب و الکل، ناخالصی‌های موجود در شربت را هم افزایش می‌دهد.

در واقع با جوشاندن شربت اپیوم، آلکالوئیدهایی که در تریاک موجود هستند، باقی می‌مانند و این ماده بعد از مصرف، در پرزهای معده و روده رسوب می‌کند و عوارضی بسیار جدی ایجاد می‌کند. همچنین گاهی اوقات، مصرف شربت جوشانده شده می‌تواند سبب اوردوز و مرگ فوری فرد شود. علاوه بر این عوارضی مثل بی‌قراری خفیف تا شدید، یبوست، تنگی مردمک چشم، اختلال در سیستم تنفسی و… را تشدید می‌کند. با این تفاسیر توصیه می‌شود هیچگاه از جوشانده شربت اپیوم استفاده نکنید.

در صورتی که این مقاله را پسندیدید، توصیه می‌کنیم به سایر مقالات مجله اینترنتی سیب، در زمینه ترک اعتیاد، سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

یک دیدگاه

  1. با سلام واحترام، آیا از جوشانده این شربت برای کشیدن میتوان استفاده کرد؟ خطرش در چه حد است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *