پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 8:44 بعد از ظهر

درمان خانگی ابله مرغان 100% تضمینی

 

آبله مرغان یک بیماری ویروسی و واگیردار است که با عوارض مختلفی همراه می شود. علائم این بیماری شامل سردرد شدید، تب و ظهور بثورات پوستی است. این بثورات در تمام نقاط بدن دیده می شوند و با درد و خارش همراه هستند. دوره عفونت زایی این بیماری در حدود 21 روز است؛ ضمن این که 5 تا 10 روز نیز طول می کشد تا درمان آن به پایان برسد. امروزه روش های مختلفی برای درمان آبله مرغان وجود دارد که در این جا قصد داریم تا به روش های خانگی آن بپردازیم.

درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

آبله مرغان یکی از شناخته شده ترین بیماری های دوران کودکی است که بسیاری از افراد در سنین پایین به آن مبتلا شده اند. این بیماری توسط ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می شود که در نتیجه آن، جوش و تاول های پوستی به همراه تب بروز پیدا می کند. گروه سنی حساس به این بیماری را کودکان تشکیل می دهند اما بزرگسالان نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

مهم ترین علائم ابتلا به آبله مرغان بثورات پوستی است که با خارش های دردناک همراه است. این بثورات به صورت برآمدگی هایی در سطح بدن و صورت ظاهر می شوند که قرمز یا صورتی رنگ هستند. پزشکان به این برآمدگی ها پاپول می گویند و پیدایش آن ها در تمام سطح بدن امکان پذیر است. پس از چند روز، برجستگی هایی که در سطح بدن به وجود می آید به صورت تاول هایی پر از مایع تبدیل می شود. در نهایت، تاول ها پاره می شوند که جای آن ها یک پوست خشک و اضافه دیده می شود. در بیشتر مواقع، علائم و شدت بیماری به مرور زمان از بین می رود و بهبودی حاصل می شود؛ اما تب ناشی از آبله مرغان به عنوان عارضه ای خطرناک به حساب می آید و باید مراقب آن باشید.

برای جلوگیری و رفع خارش و درد های ناشی از ظهور بثورات پوستی، می توانید از روش های خانگی و طبیعی مختلفی استفاده کنید. نکته مهم در مورد درمان خارش و درد بیماری آبله مرغان، مراقبت های درست و اصولی است. به طور مثال، به جای خاراندن تاول های پوستی، به آن ها ضربه بزنید. خاراندن باعث می شود که تاول ها باز شوند و سطح زیرین پوست در معرض عفونت های باکتریایی قرار گیرد. علاوه بر این، مهم ترین عارضه ای که با خاراندن و ترکاندن تاول ها به وجود می آید، باقی ماندن جای آن ها است.

از روش های مناسب و طبیعی برای برطرف نمودن خارش و درد تاول ها، حمام کردن با آب خنک است. علاوه بر این ها، استفاده از لباس های گشاد و نخی باعث باز شدن مسیر برای تنفس پوست و کاهش خارش ها می شود. توصیه ای که به مبتلایان به آبله مرغان می شود، استراحت کردن و ماندن در رخت خواب است تا هم از انتقال آن جلوگیری کنند و هم این که روند بهبود بیماری طی شود. اگر بثورات آبله مرغان در دهان ظهور پیدا کردند، خوردن بستنی در کاهش خارش های ناشی از آن گزینه مناسبی است. مصرف نوشیدنی های گازدار نیز در چنین مواقعی به هیچ وجه توصیه نمی شود و باید به جای آن از آب آشامیدنی استفاده کنید.

مواد گیاهی موثر در کاهش خارش پوستی آبله مرغان

مصرف یک سری از دارو های گیاهی می تواند در کاهش خارش های پوستی و کاهش درد موثر باشد؛ در ادامه به بررسی برخی از این دارو های طبیعی می پردازیم.

  • زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی بسیاری است و استفاده از آن، برای جلوگیری از گسترش تاول ها حائز اهمیت است. مهم ترین تاثیری که زنجبیل در بیماران مبتلا به آبله مرغان دارد، کاهش خارش های پوستی است. زنجبیل یکی از گیاهان دارویی و طبیعی است که از آن به صورت خوراکی و موضعی برای درمان آبله مرغان استفاده می شود. شما می توانید از این ماده را به صورت دمنوش استفاده کنید و یا این که پودر آن را به صورت موضعی بر روی قسمت هایی از بدن که تاول زده اند، بمالید.

  • آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا نیز یکی از درمان های خانگی و کاملا طبیعی برای رفع درد و خارش های پوستی آبله مرغان است. این ماده علاوه بر نقش التیام بخشی که برای درمان درد و خارش ها دارد، جای بثورات را نیز محو می کند. برای استفاده از آلوئه ورا، ژل آن را بر روی قسمت هایی از بدن که تحریک پذیری بیشتری دارند، قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود. پس از خشک شدن، با آب ملایم آن را بشویید. از دیگر روش های طبیعی و خانگی برای درمان خارش های پوستی، می توان به استفاده از جوش شیرین، عسل، نمک حمام، گل همیشه بهار و برگ چریش اشاره کرد که تمام این مواد دارای خاصیت ضد التهابی هستند.

آبله مرغان یک بیماری ویروسی شایع در جوامع مختلف است که در صورت درمان به موقع، می توانید عوارض پوستی آن را به راحتی از بین ببرید. خارش های پوستی ناشی از بزرگ شدن تاول ها، از مهم ترین عوارض بیماری است که خاراندن آن ها باعث به جا ماندن آثار تاول ها بر سطح پوست می شود. شما با استفاده از روش های خانگی و طبیعی می توانید از خارش های آزار دهنده و عوارض آبله مرغان در امان باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

روغن گلیسیرین برای چاقی صورت

  داشتن پوست شفاف و گونه‌های برجسته از استانداردهای زیبایی چهره است. خوشبختانه امروزه روش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *