دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 3:37 بعد از ظهر

بهترین نژاد سگ در ایران

سگ ها را می توان به استثناء گربه ها، از محبوب ترین پستانداران به حساب آورد. این موجودات دوست داشتنی در هر نقطه ای از جهان پیشینه طولانی دارند، زیرا آن ها از هزاران سال پیش است که در کنار انسان ها حضور دارند و طی فرایندهای زیستی به زندگی در کنار انسان ها عادت کرده اند. به گونه ای که امروزه می توان آن ها را جزء حیواناتی به حساب آورد که تعامل بسیار قوی با انسان دارند و رابطه آن ها با آدمیزاد بسیار صمیمی است، آن ها به خوبی می توانند احساسات انسانی را درک کنند و به آن ها پاسخ دهند.
از طرفی زندگی کردن سگ ها با ما می تواند اتفاقات خوبی در زندگی هر یک از ما رقم بزند، به همین خاطر است که روزانه افراد زیادی در سراسر جهان اقدام به خرید این موجودات می کنند و تمایل دارند آن ها را به سرپرستی بگیرند. از این رو امروز ما تصمیم گرفتیم سگ های نژاد ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با آن ها آشنا کنیم، پس با سیب همراه باشید.

بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

اسامی بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

برخی از سگ های ایرانی شهرت جهانی دارند و برخی دیگر از آن ها از جمله سگ هایی هستند که تنها در داخل ایران شناخته شده هستند:
اگر قرار باشد از سگ های ایرانی اسم ببریم، سگ قهدریجانی در صدر این اسامی قرار دارد، زیرا این سگ ها بسیار قوی هیکل و شجاع هستند. اسم این سگ از ناحیه ای در اصفهان گرفته شده است، این ناحیه به نام قهدریجان بوده و دارای آب و هوای گرم خشک است و اغلب شب های سردی را به دنبال دارد. هر چند که این سگ در ناحیه اصفهان بیشتر است، اما شما می توانید این نژاد سگ را در بسیاری از نواحی ایران بیابید ولی عمده تراکم جمعیتی آن ها در قهدریجان است.

اسامی بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام
سگ قهدریجان از آن سگ های بزرگی است که گاهی تا 1 متر رشد می کند ولی اغلب آن ها به قد 70 سانت می رسند. از لحاظ اخلاقی بسیار پرخاشگر و نترس هستند اما زمانیکه شما آن ها را از تولگی تربیت کنید در نهایت به یک موجود قوی، دوست داشتنی، مهربان، بسیار وفادار، شجاع، نگهبان و نترس دست خواهید یافت که تا سالیان سال همراه شما خواهد بود.
قطعاً در دومین جایگاه، سگ قفقازی شاهسون قرار می گیرد، ظاهر این سگ فوق العاده زیبا و البته ترسناک است. چهره خرسی و خاص این سگ سبب محبوبیت بسیار زیاد آن شده است و از طرفی به دلیل موهای بسیار زیادی که دارد بیشتر تمایل دارد در مناطق سردسیری زندگی کند، از این رو بیشتر در مناطق شمالی کشور می توانیم آن ها را ببینیم.

بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

سگ های قفقازی به دلیل تجزیه جغرافیایی ایران، در کشورهای روسیه و ارمنستان نیز وجود دارند. آن ها از نظر وزنی و قدی بسیار قوی هیکل می باشند و می توانند تا حدود 140 کیلو وزن داشته باشند، از نظر خصوصیات اخلاقی نیز جدا از اینکه بسیار قوی، شجاع و نترس هستند، فوق العاده نیز مهربان هستند.
سگ سرابی یا همان سگ های با اصالت همان سگ هایی هستند که بار اول که به آن ها نگاه می کنید قطعاً از آن ها خواهید ترسید مگر اینکه شما صاحب آن ها باشید. این سگ ها اصلاً از گرگ ها نمی ترسند، به همین خاطر اگر قرار باشد یک سگ نام ببریم که بهترین سگ برای چوپانی باشد، سگ سرابی است و تمام. این سگ ها پیشینه تاریخی در دوره هخامنش دارند و بر اساس برخی از اسناد تاریخی، آن ها در جنگ های تن به تن به کمک نیروهای هخامنشی می شتافتند. این سگ های به ظاهر خشن هر آنچه که یک سگ نگهبان برای ترساندن دشمنان باید داشته باشد را دارند.

اسامی بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

این سگ معروف به ماستیف ایرانی یا پرشین ماستیف بوده و در بسیاری از کشورهای جهان از آن برای تربیت سگ های جنگی و نظامی استفاده می شود. از اصلی ترین ویژگی های این سگ، جسارت، شجاعت و قدرت بدنی بالا بوده از همه مهمتر در آب و هوای سرد بسیار سازگار هستند، به همین خاطر در منطقه های کوهستانی بیشتر دیده می شوند.
متأسفانه اتفاق تلخی که درباره سگ های ماستیف ایرانی رخ داده است این می باشد که از قدیم الایام، افراد زیادی سعی کرده اند به صورت مصنوعی، این سگ ها را وادار به برقراری رابطه با سگ های نژادهای دیگر کنند تا توله هایی قوی تر تولید کنند، اما این موضوع سبب شده است که نفرات سگ سرابی اصل کاهش یابد و گونه های جدید تولید شده نیز از لحاظ قدرت بدنی به پای سگ سرابی نرسند.

اسامی بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

سگ تازی یا سگ سالوکی دارای اصالت عالی است که به ایران باستان بر می گردد، این سگ در منطقه خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگری حضور دارد. به دلیل فسیل هایی که از سگ تازی ایرانی یافت شده است، می توان گفت که حداقل این سگ برای 4 هزار سال پیش از میلاد بوده است. سگ های تازی گردن دراز و سرهای کوچکی دارند، بدن آن ها بسیار باریک است و دم بسیار بلندی دارند. این نژاد از سگ به رنگ های سفید، کرم، حنایی، طلایی، قرمز، خاکستری، سیاه، چند رنگ و … دیده می شوند.
سگ تازی به دلیل باریک بودن و وزن سبکی که دارد بسیار فرز و سریع بوده و اصلا رفتارهای پرخاشگرانه ندارد اما می تواند نگهبان خوبی باشد.

بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام
اگر به تازگی این سگ را انتخاب کرده اید باید بدانید که این حیوان بیشتر با یکی از اعضای خانواده جور می شود و فوق العاده مهربان و وفادار است و اصلا از دستورهای شما سرپیچی نمی کنند. اگر شما سگ هایی با نژادهای دیگر نیز دارید می توانید، تازی های ایرانی را نیز در کنار آن ها نگه دارید بدون آنکه نگران حمله از طرف آن ها باشید. سگ سنگسر مازندران از دیگر سگ هایی است که وقتی برای اولین بار به چهره آن ها نگاه کنید، یاد یک خرس غول پیکر می افتید زیرا چهره آن ها شبیه خرس است، این سگ های خرسی بسیار قدرتمند هستند و از سینه های عضلانی و بدنی تنومند برخوردار می باشند، قد آن ها اغلب بلند و از نظر وزنی نیز در رده های متوسط رو به بالا قرار می گیرند.

بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام
این سگ ها اغلب در رنگ های سفید در طبیعت یافت می شوند، برخی دیگر از آن ها نیز دارای زمینه سفید با لکه های سیاه، قهوه ای، زرد و … هستند. از سگ سنگسر بیشتر برای گله داری استفاده می شود یا هنگام ییلاق و قشلاق آن ها را به کار می برند، زیرا این سگ ها می توانند تا ساعت ها پیاده روی کنند بدون آنکه خسته شوند، از طرفی چه هوا سرد باشد چه گرم، این سگ مقاومت خوبی دارد و تغییر شرایط آب و هوایی روی آن ها تأثیر نمی گذارد. سگ های ایرانی از جمله سگ هایی هستند که می توان بیشتر آن ها را در زمره سگ های قوی هیکل نگهبانی تقسیم بندی کرد.

اسامی بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام
برای اینکه بتوانید تمام ویژگی های آن ها را محقق کنید بهتر است از همان دوره توله بودن، به تغذیه و ورزش آن ها بپردازید تا در نهایت در بزرگسالی در ابتدا مطیع شما باشند و از طرفی بتوانند قدرت ذاتی خود را بروز کنند.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *