شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 4:07 قبل از ظهر

فواید دندان عقل

 

دندان عقل، سومین دندان آسیای بزرگ است. این دندان به‌نحوی آخرین دندانی است که در دهان رشد می‌کند. برخی دندان‌پزشکان آن را دندان آسیای بزرگ می‌نامند. هر فرد بالغ، دارای دو جفت دندان عقل است. که دو دندان در فک بالا و یک جفت هم در فک پایین قرار دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که دندان‌های عقل و رشد آن‌ها به نژادهای مختلف بستگی دارد. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که چهل و یک درصد از مردم کره، سی و هشت درصد از مردم بنگلادش و یازده درصد از هندی ها اصلا دندان عقل ندارند! برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید تا اطلاعات جالبی درباره دندان عقل و فواید دندان عقل بدست بیارید. : قبل از مطالعه ی این مطلب این موضوع را مد نظر قرار دهید که این مطالب برای تشخیص و درمان بیماری نیستند و صرفا برای افزایش آگاهی منتشر شده اند.

دندان عقل چه فایده‌ای دارد؟

احتمالا اولین باری که نام این دندان را شنیدید، برایتان اسم آن عجیب و خنده دار بوده. اما تابه‌حال با خود فکر کرده اید که چرا نام این دندان، دندان عقل است؟ دلیل نام گذاری این دندان، این است که انسان هنگام رشد این دندان کاملا بالغ شده است. در واقع گویی رشد این دندان به معنای کاملا عاقل شدن و بالغ شدن فرد است.

اکثر ما در مواجهه با این سوال با هم توافق نظر داریم که دندان عقل بیهوده است و کاربردی ندارد. اما در واقع این دندان اگر به شکل طبیعی رشد کند و باعث آسیب به دندان‌های مجاور نشود می‌تواند بیشتر از دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر عمر کند و در جویدن و خوردن غذا به ما کمک کند. مخصوصا هنگامی که انسان به کهنسالی می‌رسد و دندان‌های دیگر خود را از دست می‌دهد.

چرا دندان عقل آفریده شده

حالا شاید برا‌یتان این سوال پیش بیاید که هدف از به وجود آمدن این دندان چیست و چرا در سنین بالاتر این دندان ها رشد می‌کنند؟ برای بررسی این موضوع بهتر است شرایط زندگی اجدادمان را بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل وجود این دندان که شاید امروزه به دردنخور جلوه کند، این است که اجداد ما یعنی انسان های غارنشین، بتوانند شکار خود را به خوبی بجوند و در روند هضم آن دچار مشکل نشوند. در واقع نقش اصلی این دندان تکه کردن گوشت و له کردن غذاهای سفت بوده است. اما در روند تکامل و بعد از انقلاب کشاورزی، این دندان طبق نیاز طبیعی بدن در دوره ی غارنشینی همچنان رشد کرد و حتی در دوران مدرن هم از بین نرفت. هر چند در این دوره تغییر شکل دادند و اکنون بسیار کوچکتر از شکل اولیه‌ی خود هستند. به طوری که تحقیقات نشان داده است که دندان‌های عقل در نسل های آینده اصلا رشد نمی‌کنند و کاملا حذف می‌شوند.

چرا دندان عقل را باید کشید

اگر دندان عقل نهفته را در نتیجه‌ی التهاب یا عفونت جراحی نکنید، ممکن است به بیماری‌هایی خطرناک‌تر منجر شود. در واقع با توجه به این‌که این دندان آخرین دندانی است که رشد می‌‌کند خیلی فضایی برای رشد این دندان در دهان باقی نمی‌ماند و در نتیجه این دندان در شرایط بدی رشد می‌کند که برای اکثر افراد با درد خیلی زیادی همراه است. علاوه بر این باقی ماندن دندان عقل در دهان می‌تواند شرایط بیماری‌های دیگری را فراهم کند. از جمله تشکیل کیست و تومور، پوسیدگی ریشه‌ی سایر دندان ها، ضعیف شدن استخوان فک، نامرتب شدن ظاهر دندان ها و سخت شدن رعایت بهداشت دهان و دندان به علت عفونت. از جمله فواید خارج کردن این دندان به جز کاهش ریسک بیماری‌ها شامل موارد زیر هم می‌شود:

  • کاهش احتمال فشردگی و نامرتب شدن دندان‌ها
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کناری
  • جلوگیری از درد استخوان فک
  • کاهش هزینه‌های مراقبت از دهان و دندان
  • کاهش احتمال عفونت و التهاب دندان‌ها

دندان عقل یکی از دندان های آسیا‌ی ما است. درست است که این دندان در حال حاضر اهمیت خیلی زیادی برای ما ندارد و بیشتر افراد نمی‌دانند که چرا دندان عقل آفریده شده، اما به هر حال باید به حفظ بهداشت و مراقبت آن توجه کنیم. توجه کنید که این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی مخاطب ویرایش شده و اعتبار پزشکی ندارد. بنابراین اگر از مشکلی در را بطه با دندان خود رنج می‌برید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *