جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 10:59 بعد از ظهر

شیشه از چه چیزی درست می شود؟ شیشه تایم

از جمله پرکاربردترین مصالحی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، شیشه ها هستند. این کالا به قدری در موارد گوناگون مورد استفاده واقع شده اند که حتی نمی توان زندگی بدون آن ها را متصور شد. اما آیا برای شما این سؤال ایجاد شده است که شیشه از چه چیزی درست می شود؟ و یا اینکه مواد اولیه برای تولید شیشه چیست؟ ما در سیب قصد داریم تا با کمک کارشناسان شیشه تایم به سوالات شما در خصوص شیشه پاسخ کامل بدهیم.

در ترکیبات شیشه می توان ردپای چند اکسید را به خوبی مشاهده کرد. یکی از دلایلی که باعث متنوع شدن شیشه ها می شد، همین تنوع در اکسیدها و سایر مواد افزودنی است که به شیشه اضافه می شود. شیشه ها از دی اکسید سیلیکن یا سیلیس تشکیل شده اند و این ماده را می توان اصلی ترین ماده موجود در شیشه معرفی کرد. سیلیس به صورت طبیعی در طبیعت وجود داشته و می توان آن را در بلورهای کوارتز و همچنین کریستوبالیت پیدا کرد.

شیشه از چه چیزی درست می شود؟

مواد تشکیل دهنده شیشه

اگر بخواهیم به سؤال شیشه از چه چیزی درست می شود پاسخ دهیم، باز هم باید به مواد تشکیل دهنده این لوازم اشاره داشته باشیم. این مواد به صورت کلی در سه دسته مختلف قرار خواهند گرفت:

  • شبکه سازها
    شبکه سازها در بین مواد تشکیل دهنده شیشه ها، بیشترین درصد را به خودشان اختصاص می دهند. از مهم ترین شبکه سازهای موجود در شیشه می توان به اکسید سیلیسیم، اکسید بور و همچنین اکسید فسفر اشاره کرد.
  • واسطه ها
    نوع دیگری از مواد موجود در شیشه، واسطه ها هستند. این مواد نقش مقاوم سازی شیشه را به عهده دارند. از مهم ترین واسطه های موجود در شیشه می توان به اکسید آلومینیوم اشاره کرد.
  • تعدیل کننده ها
    تعدیل کننده ها موادی هستند که تأثیرات جانبی ولی مهمی در ساخت شیشه می گذارند. برای مثال از یک طرف نقطه ذوب شیشه را کاهش می دهند و از سوی دیگر از هوازدگی و کریستالیزه شدن جلوگیری خواهند کرد. از تعدیل کننده های مهم شیشه نیز می توان به اکسید منیزیم، اکسید کلسیم، اکسید پتاسیم و اکسید سدیم نام برد.

مواد تشکیل دهنده شیشه

مواد اولیه شیشه چیست؟

بعد از اینکه به ترکیبات شیشه برای رسیدن به پاسخ سؤال شیشه از چه چیزی درست می شود اشاره کردیم، زمان آن رسیده است تا ماده اولیه شیشه را بیشتر بشناسید. شیشه ها از ماسه مایع تولید می شوند. در صنعت، ماسه های معمولی را که از جنس دی اکسید سیلیسیم هستند، به شدت حرارت می دهند تا ذوب شود. سپس این ماسه های مایع شده را برای تولید شیشه استفاده می کنند.
ماسه هایی که به صورت مایع درآمده اند دیگر قابلیت این را ندارند که به حالت دانه ای قبل خودشان برگردند. از این رو بعد از مایع شدن به شیشه بدل می شوند. برای حرارت دادن به ماسه ها از کوره های مخزنی و یا بوته ای استفاده می شود. دمای این کوره ها باید به بالای 1200 درجه سانتی گراد برسد تا توانایی ذوب کردن شیشه را داشته باشند.
اما اجازه دهید تا مواد اولیه شیشه را به صورت کامل به شما معرفی کنیم تا بهتر بدانید که شیشه از چه چیزی درست می شود:

  • سیلیس
    این ماده که بیشترین درصد را در شیشه ها دارد، مهم ترین ماده اولیه شیشه است.
  • کربنات سدیم
    به کمک این ماده می توان سیلیس را روان کرده و آن را برای ذوب کردن آماده کرد.
  • آهک
    آهک ها می توانند باعث مقاومت شیشه در برابر آب شود.
  • فلدسپار
    این ماده اولیه جز تعدیل کننده های شیشه است.
  • سنگ گچ
    از سنگ گچ برای تصفیه شیشه استفاده می شود.
  • سولفات سدیم
    مانند سنگ گچ، وظیفه تصفیه را به عهده دارد.
  • نیترات سدیم
    این ماده می تواند باعث اکسید شدن مواد شود.
  • آرسنیک
    به کمک این ماده می توان رنگ های موجود در شیشه را از بین برد.
  • زغال
    زغال دارای خاصیت احیاکنندگی در شیشه است.
  • سایر مواد
    اکسید کبالت، اکسید مس، اکسید پی کربنات و…

در صورتی که قرار است از ظروف شیشه ای به عنوان شیشه ظروف ناهارخوری استفاده کنیم، در بین مواد تشکیل دهنده آن، نباید درصد آهن بیشتر از 45 درصد باشد. در واقع تفاوت در انواع شیشه، به تفاوت در میزان مواد جانبی به کار رفته در آن است که هر کدام از آن ها باعث متفاوت شدن بیشتر شیشه ها می شوند.

شیشه تایم ارائه دهنده انواع شیشه ساختمانی از جمله شیشه سکوریت می باشد.

مطلب پیشنهادی

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک اختلال کوچک در غده تیروئید آثار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳