جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 11:37 قبل از ظهر

میوه کاکتوس: میوه ای عجیب با خواص شگفت انگیز

در سال های اخیر شاهد واردات برخی میوه های جدید به کشورمان بوده ایم. این محصولات به دلیل سازگاری با  شرایط آب هوایی خاص در مناطق دیگر پرورش می یابند و به صورت وارداتی به کشور ما وارد می شوند. این میوه ها دارای اشکال متفاوتی هستند و هرکدام طعم و بوی متفاوتی دارند. از عجیب ترین این محصولات می توان به ” میوه‌کاکتوس” اشاره کرد. این محصول در کشور ما با عناوینی مانند ” گلابی خاردار” یا ” انجیر کاکتوس” نیز شناخته می شود.

با میوه کاکتوس آشنا شوید

با میوه کاکتوس آشنا شوید

این محصول دارای شکلی بیضی مانند و رنگ بنفش مایل به قرمز است. روی سطح آن خار های ریزی وجود دارد که قبل از خوردن باید آن ها را جدا کرد وگرنه ممکن است موجب آسیب دیدن دهان و گلو شوند. مزه آن شیرین و آبدار است و درون بافت آن دانه های ترد و سیاهی پراکنده شده است. اگر این میوه پخته شود، مزه آن شبیه به فلفل دلمه ای سبز و یا مارچوبه است.

کاکتوس های خوراکی به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند:

  • سان پدرو (sunpedro ) :  از این محصول بیشتر به عنوان مصارف دارویی استفاده می شود. خوردن آن برای مواردی مانند سوزش مثانه و کلیه، هپاتیت و تب  بسیار مفید است.
  • هودیا (hoodia ): کشت عمده این محصول در آفریقای جنوبی است و معمولا افرادی از آن استفاده می کنند که دارای چاقی مفرط هستند.
  • اوپنتیا ( opuntia) : این محصول دارای ترکیبی به نام فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. آنتی اکسیدان از رشد و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

این محصول اغلب در کشور هایی مانند لبنان و سوریه و مراکش  و برخی کشور های آمریکای جنوبی پرورش می یابد.

با میوه کاکتوس آشنا شوید

میوه کاکتوس برای چی خوبه

میوه‌کاکتوس یا همان گلابی خاردار دارای بیش از 90 گونه متفاوت است. این محصول در صورتی که رسیده باشد مزه شیرینی دارد و می توان آن را به صورت خام مصرف کرد. این محصول خواص بسیار زیادی دارد که در این جا به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • هضم مواد غذایی
  • کاهش کلسترول
  • برطرف کردن التهاب های مزمن
  • کاهش سطح قند خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • محافظت از قلب و عروق
  • پاکسازی روده بزرگ
  • جلوگیری از آسیب های کبدی
  • کمک به درمان میگرن
  • کمک به سلامت پوست و ناخن
  • کاهش خطر سکته مغزی
  • کاهش بی حالی

خواص درمانی و مراقبی گلابی خاردارد محدود به موارد بیان شده نیست. با اینکه این محصول دارای خواص بسیار زیادی است اما مصرف آن برای کودکان و افرادی که دارای آلرژی هستند  با احتیاط  باید مصرف شود.

آیا هسته میوه کاکتوس خوردنی است

گلابی خاردار از جمله میوه های بسیار خوشمزه ای است که دارای خواص درمانی است . این محصول به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی فیبر، منگنز، فسفر، مواد مغذی و معدنی و ویتامین های A،B،C و E بسیار مورد توجه است. هسته های این میوه نسبت به گوشت آن سفت هستند و بهتر است جویده نشوند. بهتر است این دانه ها به آرامی و به کمک زبان بلیعده شوند زیرا خواص درمانی دارند..

در مصرف این محصول دقت کنید که ابتدا پوست و خار های آن را جدا کنید. روغن هسته گلابی خاردار دارای فواید بی نظیر و فراوانی است. این روغن از عصاره گیری هسته های این میوه خوشمزه به دست می آید و دارای خواص و فواید بسیار زیادی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

آیا هسته میوه کاکتوس خوردنی است

خواص میوه کاکتوس + قیمت

همانطور که بیان شد گلابی خاردار دارای انواع متفاوتی است که هر کدام در شرایط خاصی پرورش می یابند. قیمت میوه کاکتوس با توجه به نوع کشت و نژاد این محصول کاملا متفاوت است. رشد این میوه در کشور های آمریکای جنوبی و برخی کشور های آفریقایی متداول است.

در کشور ما این محصول به صورت وارداتی عرضه می شود. خوشبختانه امروزه می توان این محصول پرخاصیت را از فروشگاه های معتبر تهیه کرد. در تهران با مراجعه به بازار تجریش می توانید این محصول را به راحتی تهیه و استفاده کنید. در موارد دیگر نیز امروزه فروشگاه های اینترنتی بسیاری وجود دارند که این محصول را به صورت بسته بندی های نیم کیلویی، یک کیلویی و حتی بیشتر به فروش می رسانند.

قیمت گلابی خاردار با توجه به عوامل دیگری مانند تورم نیز محاسبه می شود. در حال حاضر نرخ این محصول نیز مانند سایر اقلام ثبات مشخصی ندارد.

خواص میوه کاکتوس برای پوست

این محصول دارای خواص بینظیری برای پوست است از این رو بسیاری از متخصصان پوست  خوردن آن را به شدت توصیه می کنند.

  • خاصیت ضد پیری: این خوراکی بینظیر دارای مقدار زیادی ویتامین های A و E است که هر دو کار مرطوب سازی پوست را انجام می دهند. علاوه بر این مقداری زیادی اسید چرب و سایر مواد مغذی در ساختار آن وجود دارد که از بروز چین و چروک های ریز در صورت و دست ها جلوگیری می کند.
  • خاصیت ضد التهابی: هسته میوه‌کاکتوس دارای ترکیباتی است که خاصیت ضد التهابی دارد. در صورتی که پوست در اثر مواردی مانند خراش، بیماری، گزش و… تورم داشته باشد، استفاده از این روغن مورد توصیه است.
  • روشن کنندگی پوست: از روغن هسته این محصول برای از بین بردن تیرگی پوست استفاده می شود. این روغن باعث مقاومت بدن در برابر اشعه ماورابنش می شود.
  • بهبود زخم: در روغن هسته گلابی خاردار ترکیبات فنلی وجود دارد که به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث بهبود زخم می شود.

از جمله خواص دیگر گلابی خاردار می توان به برطرف کردن تیرگی زیرچشم، تغذیه و براق کردن مو ها، جلوگیری از ریزش مو و … اشاره کرد.

خواص میوه کاکتوس برای پوست

آیا هسته میوه کاکتوس خوردنی است؟

هسته های گلابی خاردار بافتی سفت دارند و بهتر است که جویده نشوند زیرا ممکن است به دندان ها آسیب برساند. کاربرد هسته این محصول برای بدست آوردن روغن مورد استفاده قرار می گیرد. روغن هسته گلابی خاردار خواص بسیاری دارد و به عنوان یک محصول مراقبتی و درمانی به کار می رود.

مصرف این روغن برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مفید است.

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *