جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 11:57 قبل از ظهر

فواید خرما برای سلامتی و تاثیر آن در افزایش انرژی

انسان‌ها از زمان‌های خیلی دور به فواید خرما برای سلامتی و تاثیر آن در از بین بردن انواع بیماری‌ها پی برده‌اند. مزایای مصرف این میوه آنقدر زیاد است که شاید حتی پس از مطالعه این مقاله، باز هم اطلاعات کامل را در این زمینه به دست نیاورید. به شما توصیه می‌کنیم که این مقاله از مجله اینترنتی سیب را با دقت خوانده و نکات مهم درباره رطب را به خوبی درک نمایید.

خواص خرما برای سلامتی

رطب سرشار از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن است که هر کدام از آن‌ها در درمان عارضه‌ها و مشکلات بسیاری موثر هستند. در ادامه به برخی از خواص مصرف این میوه بر سلامتی اشاره می‌کنیم:

  • بهبود عملکرد سیستم گوارش: فیبر موجود در این میوه با جلوگیری از یبوست به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین این ماده برای کنترل قند خون نیز مفید است.
  • حاوی آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن: آنتی اکسیدان‌هایی همچون فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسید فنولیک از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد نور خورشید محافظت کرده و برای سلامت بدن مفید هستند.
  • بهبود عملکرد مغز: رطب در کاهش علائم التهابی مغز مانند اینترلوکین 6 موثر است.
  • شیرین کننده طبیعی: رطب سرشار از فروکتوز یا قند طبیعی است و جایگزین مناسبی برای شکر سفید محسوب می‌شود.

فواید خرما برای سلامتی و تاثیر آن در افزایش انرژی

خواص خرما برای آقایان

مصرف این میوه تعداد و کیفیت اسپرم آقایان را افزایش می‌دهد. همچنین این میوه موجب بهبود سلامت جنسی مردان می‌شود. رطب رسیده علاوه بر افزایش استقامت جنسی آقایان، پتانسیل بیشتر کردن میل جنسی آن‌ها را نیز به طور طبیعی دارد.

خواص خرما برای خانم ها

رطب سرشار از آنتی‌اکسیدان است که موجب دفع رادیکال‌های آزاد از سلول‌های بدن شده و مانع از بروز سرطان دهانه رحم، ریه، سینه و پوست در زنان می‌شود. همچنین این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی متعدد از جمله فیبر و پتاسیم در خود برای مادران باردار و شیرده نیز مفید است. در هنگام صحبت از فواید خرما برای سلامتی خانم‌ها باید به به جلوگیری از نقایص مادرزادی و سایر مشکلات در دوران بارداری نیز اشاره کرد.

خواص خرما برای کودکان

میوه نخل به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی برای رشد کودکان بسیار ضروری است. برای مثال کلسیم و منیزیم موجود در این میوه برای سلامت استخوان کودکان مفید است، در حالی که پتاسیم رطب به رشد مغز و رشد کلی آن‌ها کمک می‌کند.

همچنین این میوه برای کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند، توصیه شده است. جویدن خرما باعث قوی‌ترین شدن لثه‌های بچه‌ها می‌شود و دندان‌هایشان راحت و سریع رویش می‌کنند. بسیاری از کودکان نوپا از رفلاکس اسید معده رنج می‌برند. جالب است، بدانید که رطب رفلاکس را کاهش می‌دهد. البته تغذیه کودک با  هر نوع ماده غذایی بهتر است که با مشورت پزشک صورت گیرد.

خواص خرما برای خانم ها

انرژی و ارزش غذایی خرما

با خوردن یک وعده 100 گرمی رطب، مواد مغذی زیر را برای بدن خود تامین کرده‌اید:

  • کالری: 277 گرم.
  • کربوهیدرات: 75 گرم.
  • فیبر: 7 گرم.
  • پروتئین: 2 گرم.
  • پتاسیم: 15 درصد نیاز روزانه.
  • منیزیم: 13 درصد نیاز روزانه.
  • مس: 40 درصد نیاز روزانه.
  • منگنز: 13 درصد نیاز یک روز.
  • آهن:  درصد نیاز یک روز.
  • ویتامین B6: 15 درصد نیاز روزانه.

خرمای خشک خواص بیشتری دارد یا خرمای تازه؟

بزرگترین تفاوت خرمای خشک با انواع تازه به زمان برداشت آن‌ها مربوط می‌شود. هم رطب رسیده و هم خشک را به روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

خرمای نارس یا خلال به رنگ زرد است و گوشتی بسیار غلیظ و سفت دارد. این نوع میوه رطوبت بالایی داشته و کمی شیرین و آب‌دار است. در حالی که رطب یا میوه رسیده رنگ قهوه‌ای روشن، بسیار آب‌دار و شیرین است و بافتی نرم و طعمی مشابه کارامل دارد. خرمای تمر یا خشک با نوع تازه کاملا متفاوت است. این محصول کمترین میزان رطوبت را دارد و اصلا آب‌دار نیست. قند موجود در این میوه خشک به دلیل از دست دادن رطوبت خود غلیظ شده و بسیار شیرین است. رنگ نوع خشک بسیار تیره و بافتی سفت با پوست چرم مانند دارد. لازم به ذکر است که متاسفانه مطالعات گسترده‎ای درباره تفاوت‌های تغذیه‌ای بین انواع تازه و خشک این خوراکی صورت نگرفته است.

خرمای خشک خواص بیشتری دارد یا خرمای تازه؟

خرما را با چه مواد غذایی مصرف کنیم که خواص بیشتری داشته باشد؟

یکی از بهترین مواد غذایی که می‌توان رطب را با آن ترکیب کرد، کره بادام زمینی است. بدین ترتیب می‌توانید علاوه بر بهره‌مندی از فواید خرما برای سلامتی، از مزایای کره بادام زمینی نیز مستفیض شوید. زیرا کره بادام زمینی سرشار از پروتئین و چربی‌های طبیعی است که برای سلامت قلب و کاهش کلسترول مفید هستند.

همچنین شما می‌توانید رطب را با ارده بخورید. ارده حاوی مقدار زیادی ویتامین B، ویتامین E، کلسیم، آهن و غیره است و خوراکی سالم و خوشمزه‌ای به شمار می‌رود. ترکیب این خوراکی و پسته نیز طعمی شور، شیرین و ترد به وجود می‌آورد. پسته مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن را در خود دارد. توپک‌های حاصل از ترکیب میوه نخل و نارگیل نیز بسیار مقوی و خوشمزه هستند. با این روش می‌توانید مواد مغذی و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *