پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 5:54 بعد از ظهر

عوارض سیاه دانه برای قلب

 

سیاه‌دانه، سیاه‌تخمه یا گشنیز رومی نام‌های رایج دانه‌های گلی زیبا و شفابخش با قدمتی 2000 ساله است. در طول تاریخ از این دانه‌ها برای شفای بسیاری از امراض، تقویت روحی و جسمی بیماران و همچنین تسکین بسیاری از دردها استفاده شده است. این ماده غذایی با ارزش، سرشار از کلسیم، آهن، روی، مس، تیامین، نیاسین، اسید فولیک و فسفر بوده و به دلیل خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی که دارد، سدی مستحکم در برابر بسیاری از بیماری‌ها ایجاد می‌کند.

برای بسیاری از ما که از سیاه‌دانه به عنوان یک دارو و ماده غذایی ارزشمند تقویتی استفاده می‌کنیم، دیدن کلمه عوارض در کنار نام سیاه‌دانه غیرقابل باور است؛ اما این یک حقیقت است که هر ماده غذایی فواید و مضرات متعددی دارد و در مصرف هر چیزی باید اعتدال را رعایت کرد. با ما در بررسی عوارض جانبی سیاه دانه برای قلب همراه باشید.

توجه فرمایید که این مقاله صرفا جهت دانش‌افزایی نوشته شده است؛ اگر تحت نظر پزشک هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، پیش از اتخاذ هر تصمیمی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی سیاه دانه؛ مشکلات قلبی

سیاه‌دانه به عنوان دارو و غذا، با بسیاری از مواد غذایی و دارویی تداخل دارد. اگر به دستور پزشک مجبور به مصرف دارو یا رعایت رژیم غذایی خاصی هستید، حتما با او در مورد رژیم غذایی فعلی خود مشورت کنید. ابتدا با هم تداخلات دارویی سیاه دانه را بررسی کنیم.

  • داروهای ضد انعقاد خون
  • دیورتیک‌ها (داروهای مدر)
  • سرکوب‌کننده‌های ایمنی (داروهای بیماری خودایمنی)
  • آرام بخش
  • مکمل آهن
  • داروهای دیابت
  • داروهای افزایش فشار خون
  • داروهای ضد افسردگی

تداخل دارویی سیاه دانه به سه صورت شما را به دام خواهد انداخت:

  • افزایش اثر دارو
  • خنثی کردن اثر دارو
  • کاهش اثر دارو

در هر سه صورت شما با مشکلات غیرقابل جبرانی نظیر آسیب مغزی، حمله قلبی و از کارافتادن اندام‌های حیاتی بدن روبرو خواهید شد. این اتفاقات به صورت ناگهانی رخ نخواهند داد، بلکه ذره‌ذره به بدن شما آسیب خواهد رساند.

بزرگترین و جدی‌ترین مشکلی که در تداخل دارویی سیاه‌دانه رخ می‌دهد، مشکلات قلبی است. چه در تداخل دارویی، چه در تداخل با سایر مواد غذایی، سیاه دانه نابودگر قلب است. البته ما منکر فواید اعجاب‌انگیز سیاه دانه نیستیم؛ سیاه دانه دارویی بی‌نظیر است، اما مصرف هر دارو مقدار و زمان خاص خود را دارد.

سیاه دانه برای چه کسانی مضر است؟

گذاشتن نام سیاه دانه در فهرست سموم، دقیقا مانند معرفی لبنیات، تخم مرغ و گوشت به عنوان مواد غذایی کشنده است. سیاه‌دانه معجزه طبیعت است، اما در مصرف تمامی معجزات طبیعت باید اعتدال را رعایت کرد. ابتدا باید ببینیم که سیاه‌دانه برای چه کسانی منع مصرف دارد.

  • منع مصرف سیاه دانه برای زنان باردار و مادران شیرده

سیاه‌دانه انقباضات رحمی را کند یا حتی متوقف می‌کند و این مساوی با سقط جنین است. زنان باردار به هیچ عنوان نباید از این ماده غذایی استفاده کنند، زیرا حتی مقدار کمی از آن می‌تواند تاثیر زیادی روی بدن داشته باشد. همچنین زنان شیرده باید کاملا از این ماده غذایی چشم‌پوشی کنند، زیرا تنها با آزمایش‌های خیلی دقیق می‌توان دریافت در شیر هر مادر چه می‌گذرد؛ سیاه‌دانه بر روی روند شیردهی و کیفیت شیر مادر موثر است.

  • منع مصرف سیاه دانه برای کودکان

کودکان به شدت آسیب‌پذیرند، تنها در صورتی که پزشک معالج کودک، جواز مصرف هر ماده غذایی را صادر کند، آن را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. سیاه‌دانه مسکن است و می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری در روند رشد مغز و سیستم عصبی کودکتان داشته باشد.

  • منع مصرف سیاه‌ دانه در اختلالات قندخون، خونریزی و آمادگی برای جراحی

سیاه‌دانه قند خون را کاهش و روند انعقاد خون را کند می‌کند؛ اگر دیابت دارید (داروهای کاهش قند خون مصرف می‌کنید) یا خود را برای یک جراحی آماده می‌کنید، حتی از مصرف مقادیر کمی از سیاه‌دانه خودداری کنید. پس از جراحی، شما تحت درمان دارویی قرار می‌گیرید و ممکن است سیاه‌دانه با هرکدام از داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد، پس بهتر است دو هفته قبل و سه هفته بعد از جراحی، از مصرف سیاه‌دانه خودداری کنید. پزشکان بروشور داروها را پیش از تجویز آن به دقت مطالعه کرده‌اند، پس فقط به پزشک خود اعتماد کنید. به هنگام ملاقات پزشک حتما در مورد رژیم غذایی، خصوصا مصرف سیاه‌دانه با وی مشورت کنید

  • منع مصرف سیاه دانه برای بیماران کلیوی

سیاه‌دانه به شدت بر عملکرد کلیه‌ها موثر است. مصرف مقدار کمی از این ماده غذایی برای افرادی که مشکلات کلیوی ندارند بلامانع است، اما اگر در وضعیت مزاجی خود کوچکترین تغییری مشاهده کردید، بلافاصله مصرف سیاه‌دانه را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. اما اگر از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برید به هیچ عنوان از سیاه‌دانه استفاده نکنید.

خواص معجزه‌آسا سیاه دانه در این مقاله بررسی نشد، زیرا کمتر کسی را می‌بینیم که آنها را نشناسد. ما در این مقاله تنها به مضرات و تداخلات دارویی این ماده غذایی اکتفا کردیم، زیرا سیاه‌دانه همواره یک ادویه پرکاربرد برای ما ایرانیان بوده و باید آن را بهتر بشناسیم تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

حتی اگر هیچ دارویی مصرف نمی‌کنید و در سلامت کامل به سر می‌برید، در ملاقات سالانه خود با پزشک خانواده، حتما در مورد موادغذایی و مکمل‌های دارویی خود با وی  مشورت کرده و دستورات ایشان را در رژیم غذایی خود رعایت کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *