جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 9:19 قبل از ظهر

همه چیز درباره خواص گل محمدی: فواید برای سلامتی و زیبایی

خواص گل محمدی به قدری زیاد است که سالیان سال از این گل در ایران و سایر کشورهای آسیایی به ویژه در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی به کار برده می شود. زیرا مشکلاتی همچون یبوست را به آسانی برطرف می نماید. همچنین در اکثر محصولات، مراقبتی و زیبایی پوست و مو از اساس این گل استفاده می شود. خوش عطر و خوش طعم کردن غذا از دیگر خواص این نوع گل بوده است. Rosa damascena  (رز داماس) نام دیگر این گل است که مصارف متعددی در تهیه دسر، شیرینی پزی، ضدعفونی کردن، آرامش بخشی در آروماتراپی، ماسک های پوستی، معطر کردن فضا و… دارد.

همه چیز درباره خواص گل محمدی: فواید برای سلامتی و زیبایی

خواص دارویی و درمانی گل محمدی

رز داماس نوعی گل رز بوده که علاوه بر عطر استثنایی از خواص دارویی و درمانی زیادی برخوردار است. پس از دیرباز خواص گل محمدی برای زیبایی و سلامتی پوست و مو شناخته شده و به مرور زمان بر خواص دارویی و درمانی آن نیز افزوده شده است. بنابراین از مهم ترین خواص دارویی و درمانی این گل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رفع گرمازدگی  : در گذشته از شربت گل محمدی برای درمان بیماری های تنفسی و گوارشی استفاده می شد و گرمازدگی را نیز رفع می کرد.
  • خاصیت تب بری: اگر گل محمدی به صورت دمنوش یا در چای سیاه استفاده شود دمای بدن را به طور معجزه آسای کاهش می دهد. بنابراین درجه تب را پایین آورده و از تشدید عفونت پیشگیری می کند.
  • درمان اسهال خونی: دمنوش گل محمدی یکی از بهترین و موثرترین نوشیدن ها است که باکتری های مضر روده را از بین می برد. پس افرادی که به بیماری هایی همچون التهاب دستگاه گوارش و اسهال خونی مبتلا هستند موثرترین راه درمانی مصرف دمنوش گل محمدی است.

خواص دارویی و درمانی گل محمدی

خواص گل محمدی برای پوست

خواص گل محمدی به قدری زیاد است که با وجود آنتی اکسیدان ها می تواند با رادیکال های آزاد ناشی از تابش نور خورشید مبارزه کند. بنابراین با میکروب های پوست، چربی های اضافی و حساسیت های پوستی مقابل کرده و پوست را از هر نوع آلودگی و گرد و غبار پاک می کند. کاهش چین و چروک پوست صورت از دیگر خواص رز داماس است که دلیل آن وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. سپس پروسه کلاژن سازی را تسریع می بخشد.

رفع التهابات پوستی از دیگر خواص گل محمدی برای پوست است. پس مصرف روزانه گلاب، کرم های مرطوب کننده، لوسیون ها و صابون های حاوی گل محمدی می توان سلامت پوست را بهبود بخشید. همچنین می توان گلاب را با گلبرگ خشک شده این گل به صورت پودر مخلوط نمود و آن را روی پوست صورت ماساژ داد. این ماسک آکنه و جوش را درمان کرده و از التهابات پوستی می کاهد. ناگفته نماند که لایه برداری پوست با گل محمدی یکی دیگر از خواص این گل به شمار می رود.

خواص گل محمدی برای پوست

خواص گل محمدی برای سلامت و تقویت مو

یکی دیگر از خواص گل محمدی تقویت و تضمین سلامت مو است. پس می توان از ماسک گل محمدی به همراه روغن نارگیل برای کنترل چربی پوست سر، افزایش رشد مو و داشتن موهای ابریشمی و نرم استفاده کرد. بنابراین برای تهیه این ماسک باید نصف فنجان از روغن نارگیل را با حرارت کم و به مدت 2 دقیقه گرم نمود. به محض خنک شدن می توان حدود 5 قطره از روغن رزماری را به آن اضافه و مخلوط کرد.

در مرحله آخر پودر گل محمدی به اندازه یک قاشق غذاخوری و عسل نیز به همین اندازه به ماسک اضافه شود. ماسک به دست آمده روی پوست سر و ریشه موها ریخته و 5-10 آن را ماساژ دهید و موها بعد از 45 دقیقه با شامپو بشویید. البته عصاره گل محمدی به عنوان یک عطر دهنده و نرم کننده در حمام به کار می رود.

خواص گل محمدی برای سلامت و تقویت مو

خواص گل محمدی برای کاهش وزن و لاغری

امروزه کاهش وزن و لاغری یکی از دغدغه های بزرگ اکثر خانم ها است. البته دلیل اضافه وزن بیشتر به مصرف انواع نوشابه ها و قهوه های خامه ای باز می گردد. پس بهترین جایگزین برای این نوع نوشیدنی های پرکالری همان چای گل محمدی است که یک نوشیدنی بدون کالری و سالم به شمار می رود. پس برای کاهش اشتها بهتر است که بین وعده های غذایی نوشیدن یک فنجان از چای گل محمدی فراموش نشود تا اشتها را کاهش دهد و باعث افزایش هضم چربی در بدن شود.

نحوه مصرف گل محمدی

خواص گل محمدی به قدری زیاد است که به صورت خشک و تازه می توان از آن بهره مند شد. پس گلبرگ های این گل را می توان به صورت تازه به آب جوش یا چای اضافه نمود و 5-10 دقیقه زمان داد تا دم بکشد. سپس آن را مصرف کنید. همچنین از این گلبرگ ها می توان به عنوان چاشنی معطر در انواع خوراک های گوشتی نیز استفاده کرد. ترکیب گلبرگ های گل محمدی همراه با خیار، نعناع خشک و ماست می تواند یک میان وعده مقوی و سالم باشد.

خواص گل محمدی برای کاهش وزن و لاغری

موارد استفاده گل محمدی

موارد استفاده گل محمدی متعدد است و اکثر اندام های بدن را در بر می گیرد. برای مثال یکی از خواص گل محمدی برای قاعدگی است که علائمی همچون گرفتگی های دردناک، نفخ و درد را کاهش می دهد. همچنین قاعدگی را تنظیم نموده و خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد. رفع بوی بد دهان یکی دیگر از موارد مصرف این گل بوده که با قرقره کردن عصاره رز داماس می توان از شر بوی بد دهان خلاص شد. گل محمدی ادرار آور بوده و همین امر از ابتلا به بیماری های کلیوی و سنگ کلیه جلوگیری می کند.

عوارض جانبی و مضرات گل محمدی

خواص گل محمدی در چای و دمنوش این گل بسیار زیاد بوده و هیچگونه عوارضی ندارد. ولی مصرف میوه رز داماس عوارضی همچون واکنش های آلرژیک، گرفتگی معده، سردرد، بی خوابی، خستگی، سوزش سر دل، یبوست، اسهال، استفراغ و حالت تهوع دارد. همچنین گل محمدی حاوی ویتامین C زیادی بوده که در صورت مصرف بیش از حد این گل می تواند فرد را به سنگ کلیه مبتلا کند. بیمارانی که به بیماری تالاسمی مبتلا هستند نباید در مصرف گل محمدی زیاده روی کنند. زیرا این گل سرشار از ویتامین C بوده و آهن بیشتری جذب می کند.

مطلب پیشنهادی

فرمول محاسبه محیط و مساحت متوازی الاضلاع

فرمول محاسبه محیط و مساحت متوازی الاضلاع + مثال های متنوع

مسائل محیط و مساحت متوازی الأضلاع بخش مهمی از آموزش ریاضی را تشکیل می‌دهند. متوازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *