شنبه , 6 مرداد 1403 - 5:28 قبل از ظهر

درمان اسهال با روش های فوری در خانه

اسهال یک بیماری ساده اما پر دردسر است، زمانی که به این بیماری مبتلا می شوید تمام کارهای روزانه شما دچار مشکل می شود. بیماری که اغلب با دل درد همراه است و فرد نمی تواند در یک جا آرام و قرار بگیرد. این عارضه معمولا خطرناک نیست و با به کار بردن درمان های ساده و خانگی می توانید بهبود پیدا کنید. اما اگر عوارض شما طولانی بود و به سمت بهبودی میل نکرد و یا درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این عارضه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، ممکن است به خاطر مصرف مواد غذایی آلوده، استفاده از داروی خاص و یا به عنوان علائم جانبی یک بیماری دیگر ایجاد شود. در ادامه برای شما چند درمان موثر و فوری خانگی را آورده ایم تا در زمانی کوتاه بر این مشکل غلبه کنید و به سلامت کامل برسید. توجه داشته باشید که این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما است و برای درمان بیماری های خود حتما به پزشک و متخصص مربوطه مراجعه نمایید.

درمان اسهال با روش های فوری در خانه

برای درمان اسهال چه بخوریم طب سنتی

قبل از اینکه به سراغ درمان بیماری برویم باید علت آن مشخص شود. اگر اسهال میکروبی باشد، با مراجعه به پزشک سریع تر به نتیجه می رسید. در اسهال های خفیف اغلب با رعایت دستورالعمل های خانگی بهبود خواهید یافت.

از اولین روش های درمانی که معمولا به سراغ آن می رویم، توصیه های طب سنتی است. برای بهبود این عارضه توصیه می شود، مایعات زیاد بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود. اسهال باعث می شود حجم بسیار زیادی آب از بدن شما دفع شود و این امر اگر مدیریت نشود بسیار خطرناک خواهد بود.

مصرف غذا هایی که هضم راحتی دارد به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام دریافت مواد غذایی دچار درد و تشدید علائم نشوید. برای غذا می توانید از پوره سیب درختی استفاده کنید، دمنوش پونه برای هم برای کاهش مفید است. ترکیبی از دمنوش زنجبیل و دارچین برای بهبود سریع تر شما مناسب خواهد بود. همچنین برای شیرین شدن این ترکیب می توانید از عسل نیز استفاده کنید.

برای درمان اسهال چه بخوریم طب سنتی

قویترین داروی گیاهی برای اسهال

انسان از زمان پیدایش از گیاهان به عنوان دارو استفاده کرده است. امروزه نیز بسیاری از داروها منشاء گیاهی دارند. اگر بخواهیم گیاهان موثر در درمان این مریضی را بررسی کنیم؛ شاید قوی ترین داروی گیاهی برای اسهال همان دارچین و زنجبیل باشند.

در سالیان اخیر مقالات معتبر زیادی منتشر شده است که فواید این دو ماده به خصوص زنجبیل را برای بهبود بیماری های دستگاه گوارش تایید کرده اند. گیاهان دیگری نیز در این مورد مناسب هستند که از آن ها می توان به اثرات مفید بابونه اشاره کرد. بهترین روش استفاده از این مواد به صورت دمنوش است. همانطور که اشاره کردیم برای شیرین کردن دمنوش خود می توانید از مقداری عسل یا نبات استفاده کنید.

خاکشیر را معمولا با انواع شربت و نوشیدنی ها مصرف می کنند، جالب است بدانید که از این ماده برای درمان اسهال نیز استفاده می شود. گیاهان بسیار دیگری نیز برای بهبود این بیماری توصیه می شوند. از این موارد می توان ریحان، شنبلیله و بومادران را نام برد.

قویترین داروی گیاهی برای اسهال

برای درمان اسهال چه بخوریم؟

مواد غذایی که در زمان این بیماری مصرف می کنید در روند بهبودی شما بسیار موثر است. یکی از بهترین ترکیباتی که به شما کمک می کند هر چه سریع تر سلامت خود را به دست بیاورید، مصرف میوه هایی مثل سیب و موز کاملا رسیده است. این میوه ها را به صورت پوره نرم تهیه و میل کنید.

مصرف ماست شیرین همراه کمی برنج نرم به عنوان غذا اثر خوبی دارد. ماست اثر ضد مسمومیت و ضد میکروبی زیادی دارد و برنج نیز به راحتی هضم می شود. سیب زمینی آب پز نیز غذایی مناسب این شرایط است. همچنین استفاده از دمنوش های دارچین و بابونه نیز می تواند برای بهبود شرایط جسمی شما مفید واقع شوند. در زمان بیماری معده و روده شما تحت فشار هستند و باید تا می توانید از غذا های دیر هضم مصرف نکنید.

برای درمان اسهال چه بخوریم؟

درمان اسهال کودکان در خانه

کودکان معمولا بیشتر در خطر مشکلات ناشی از اسهال هستند. باید به کم آبی بدن آن ها بسیار حساس باشید. اولین قدم در درمان اسهال کودکان، تامین مایعات کافی است. اگر کودک شما شیرخوار است حتما به صورت منظم و به مقدار کافی به آن شیر بدهید. در مورد کودکان بزرگتر، می توانید از غذاهای مناسب استفاده کنید.

برای بهبود زودتر کودک می توانید از لبنیات حاوی مواد پروبیوتیک استفاده کنید. پروبیوتیک ها به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند و روند بهبودی را سرعت می بخشند. در واقع این مواد باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش، که به سلامتی کمک می کنند را تقویت می کنند.

درمان سریع اسهال بزرگسالان

اسهال ساده در بزرگسالان معمولا بدون نیاز به درمان خاصی در چند روز بهبود پیدا می کند. اما این بیماری باعث آشفتگی و آزار زیادی می شود. بنابراین درمان سریع تر آن بسیار نیاز است. اگر شما با رعایت مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم بهتر نشدید و یا اینکه دارای علائم شدید و غیر عادی هستید؛ بهتر است به پزشک مراجعه کنید. داروهایی همچون دیفنوکسیلات، دی سیکلومین، بیسموت ساب سیترات، بلادونا پی بی، لوپرامید و … نیز می تواند برای بهبود این مشکل استفاده شوند که توصیه می کنیم قبلاز استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

معمولا مواردی مثل وجود خون در مدفوع یا درد های شدید شکمی که خیلی طول می کشند، نیاز به بررسی بیشتر دارند. بعضی مواقع ممکن است عامل بیماری زا وارد بدن شما شده باشد که با توجه به اینکه از نوع ویروسی است یا باکتریایی درمان های خاص خود را نیاز دارند.

درمان سریع اسهال بزرگسالان

درمان اسهال ویروسی بزرگسالان

همانطور که گفتیم بعضی از انواع اسهال به علت ابتلا به نوع خاصی ویروس ایجاد می شود. برای درمان انواع باکتریایی و دیگر اسهال از آنتی بیوتیک ها و دارو های مشابه استفاده می شود. اما برای درمان بیماری های ویروسی آنتی بیوتیک چاره ساز نیست و تنها سپری شدن دوره بیماری باعث بهبود شما خواهد شد.

داروهایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا آب کم تری از دست دهید. مهمترین کار در زمان این بیماری استراحت و رعایت رژیم غذایی مناسب است با بدن شما بتواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند و سریع تر سلامتی خود را بدست آورید.

درمان اسهال آبکی با فشار

این عارضه بسیار آزار دهنده است به طوری که فرد باید مدام به دستشویی برود و عملا وضعیت زندگی فرد مختل می شود. بهترین کار در این زمان مصرف مکرر مایعات است، بدن شما در زمان اسهال به شدت دهیدراته یا بی آب می شود که عوارض شدیدی دارد. سعی کنید در بازه های زمانی مشخص مایعات و به خصوص دمنوش های توصیه شده را مصرف کنید.

در آخر لازم به ذکر است که با وجود موارد گفته شده در بالا لفازم است تا با صلاحدید پزشک از داروهای رایج این بیماری نیز استفاده کنید. بهترین کار این است که به متخصص مراجعه نمایید تا علت دقیق بیماری شما مشخص شود و بهترین تجویز را دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *