دوشنبه , 31 اردیبهشت 1403 - 3:32 قبل از ظهر

با معروف ترین انواع ماساژ و خواص آن آشنا شوید

 

امروزه با تاییدیه های پزشکی که برای ماساژ وجود دارد دیگر نمی توان آن را فقط یک فرآیند لوکس و مختص به قشر مخصوصی از جامعه دانست. این فرآیند یکی از بهترین روش ها برای کاهش درد و روند بهبودی بسیاری از بیماری های جسمی و روحی است. بسیاری افراد به دلایلی ممکن است درد و یا استرس داشته باشند و برای برطرف کردن آن قرص های مسکن و یا سایر روش های درمانی را امتحان کنند. یکی از روش های درمانی که امروزه برای بسیاری از موارد مانند اضطراب، دردهای عضلانی و  اعصاب تجویز می شود استفاده از تکنیک های متفاوت ماساژ است. با شناخت انواع  تکنیک های مربوط به این فرآیند ها می توانید برای مشکلات خود روش مناسب تری را انتخاب کنید. ماساژ انواع متفاوتی دارد که امروزه بیشتر از 80 نوع از آن وجود دارد. تکنیک ها و روش هایی که برای هر کدام اجرا می شوند متفاوت است و تاثیرات متفاوتی نیز دارند. در ادامه این مقاله با بهترین و معروف ترین آن ها آشنا می شویم.

ماساژ چیست؟

لغت ماساژ به اصلاح به مجموعه کار ها، تکنیک ها و فشار هایی گفته می شود که برای دستکاری بافت هم بند و عضلانی بدن استفاده می شود. این فرآیند باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی بدن می شود که در نهایت باعث تسکین علایم اضطراب و تنش ها و بهبود سلامتی جسمی و روحی است.

از این فرآیند برای تکمیل دوره های درمانی در مراکز درمانی نیز استفاده می شود و فواید آن توسط طب پزشکی به اثبات رسیده است. روش ها و تکنیک های مربوط به انواع ماساژ باعث می شوند که فرد ارتباط بهتری با بدن خود برقرار کند و در مواقع نیاز بداند که به چه  تکنیکی نیاز دارد. انواع این تکنیک ها برای تسکین دردهای روزمره و تکسین اعصاب بسیار مناسب است. تعداد جلسات برای اجرای تکنیک ها به عوامل بسیاری مانند نیاز های عاطفی و فیزیکی و هم چنین بودجه فرد بستگی دارد اما به طور نرمال بهتر است هفته ای یک بار این کار انجام شود.

ماساژ سوئدی و خواص آن

ماساژ سوئدی برای افرادی مناسب است که می خواهند در طول فرآیند آن ریلکس کنند. هدف از آن کاهش تنش و استرس است و باعث می شود که اجرای آن کل بدن را در بر میگیرد. این فرآیند 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. این تکنیک برای افرادی که دارای گره های عضلانی هستند بهترین گزینه است. این روش تکنیکی از موارد زیر است:

  • حرکات دایره ای عمیق
  • حرکات مفصلی غیرفعال
  • ضربه و لرزش
  • مالش
  • حرکت های دورانی دست

این تکنیک بسیار نرم انجام می شود و فرد در حین آن حس آرامش و خوشایندی را تجربه می کند.

ماساژ بافت عمیق و فواید آن

ماساژ بافت عمیق یک فرآیند درمانی محسوب می شود. تمرکز این فرآیند بر بافت و ماهیچه های هم بند و عمیق است. هدف از اجرای آن درمان تنش های عضلانی، گردش خون موضعی و شکستن بافت اسکار است. در این روش درمانگر با فشار های عمیق به لایه های عمیق عضله، تاندون و فاسیا ضربه می زند. با این روش می توان مشکلاتی مانند رگ به رگ شدن و درد مفاصل را بهبود بخشید. مدت زمان این تکنیک نیز بین 60 تا 90 دقیقه است.

ماساژ ورزشی، کاربرد و فواید آن

ماساژ ورزشی سبکی است که در آن تمرکز بر روی بافت های سبک و نرم بدن است. از این روش برای بهبود وضعیت بدنی و ریکاوری ورزشکاران استفاده می شود. نواحی مانند باسن، همسترینگ، ساق پا و چهارسر ران، بافت های هدف این فرآیند هستند. بیماری هایی مانند تاندونیت، سندرم تونل کارپال و گیر افتادگی شانه از بیماری هایی است که به این وسیله درمان می شوند. از فواید این تکنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری بیشتر بدن
  • انجام راحت تر حرکات ورزشی کششی
  • تسکین درد
  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش درد و تنش های عضلانی

تکنیک های مربوط به این روش را می توان به صورت موضعی و یا بر روی کل بدن اجرا کرد.

ماساژ شیاتسو و فواید آن

ماساژ شیاتسو از انواع ماساژ های معروف ژاپنی است. تمرکز این روش بر قسمت هایی از بدن است که تجمع انرژی دارند. از فواید این روش این است که می توان از آن برای درمان بیماریهایی مانند سردرد، کمردرد و اضطراب استفاده کرد. در این روش با برقراری تعادل انرژی بدن، فرد سلامتی و شادابی بیشتری را احساس می کند. از مهم ترین فواید این این روش می توان به تسکین درد، تنفس عمیق، انعطاف پذیری و … اشاره کرد. بعد از انجام این تکنیک ها بر روی فرد، او احساس نشاط و انرژی بیشتری احساس می کند.

ماساژ تایلندی و فواید آن

منشا اصلی ماساژ تایلندی به کشور تایلند برمی گردد. این روش ترکیبی از حرکات کششی ملایم و یوگا است. در این روش درمانگار با تمرکز بر روی خطوط سن و یا انرژی باعث رفع انسداد جریان انرژی می شود تا انرژی به طور کامل در بدن گردش کند. اعمال فشار در این فرآیند توسط دست، پا و حتی زانوی درمانگر صورت می گیرد. از مهم ترین فواید آن می توان به کاهش درد و اضطراب و حتی کاهش وزن اشاره کرد. این فرآیند باعث دفع سموم از بدن می شود و حرکات کششی آن موجب بالا رفتن دامنه حرکات می شود. بعد از انجام این تکنیک ها فرد احساس انرژی بیشتری دارد و به اصطلاح رفرش می شود. هر جلسه از این تکنیک ها بین 60 تا 90 دقیقه متغیر است.

ماساژ درناژ لنفاوی و  فواید آن

از مهم ترین تکنیک هایی که از آن برای دفع انرژی ها و سموم بدن استفاده می شود می توان به  ماساژ درناژ لنفاوی اشاره کرد. این یک فرآیند تخصصی است. وظیفه غدد و سیستم لنفاوی این است که مواد زاید را از بدن دفع کنند. با عملکرد بهتر این دستگاه، بدن به راحتی می تواند  سموم اضافی را دفع کند. مواردی مانند سبک زندگی ناسالم و سیگار کشیدن باعث انسداد چاکراه های انرژی می شوند که برای باز شدن نیاز به انجام سلسه مراتبی است. بیماری هایی مانند آلرژی، آرتروز، همورویید، تورم ناشی از ادم ( edem )، بیخوابی، کاهش سلولیت، اختلالات خواب و … توسط این فرآیند قابل درمان هستند.

ماساژ سنگ داغ و فواید آن

در ماساژ سنگ داغ  از سنگ هایی که حرارت دیده اند و سطح صافی دارند برای اعمال فشار بر بدن استفاده می کنند. زمانی که سنگ ها بر روی پوست قرار می گیرند حرارت آنها به عضلات منتقل می شود. گرمای ناشی از آن ها باعث گرم شدن عضلات و شکست تنش های عضلانی و همچنین بهبود گردش خون می شود.

افرادی که دارای درد های مزمن هستند و یا به دلیل کارهای سخت روزانه در قسمت کمر و یا گردن سفتی احساس می کنند می توانند برای شل شدن ماهیچه و رفع مشکلات عضلانی از این تکنیک استفاده کنند. سنگ هایی که برای این نوع ماساژ مورد استفاده قرار می گیرند دارای شکل، وزن و دماهای متفاوتی هستند که انتخاب آن ها با توجه به شرایط و یا مشکلات جسمانی فرد صورت می گیرد.

ماساژ بارداری

از جمله مهم ترین تجربه هایی که بسیاری از زن ها در طول حیات خود تجربه می کنند دوران بارداری است. دوران بارداری می تواند برخی از دردها و ناراحتی ها را به فرد تحمیل کند. از مهم ترین روش هایی که برای به تعادل رساندن این دردها مطرح می شود ماساژ بارداری است.

تکنیک های این روش حتما باید توسط افراد آموزش دیده اجرا شود. در این روش تمرکز روی کمر، گردن، شانه ها و باسن است. فرد باردار باید از سلامت خود به طور کامل اطمینان داشته باشد. از فواید ماساژ بارداری می توان به خواب بهتر، کاهش اضطراب، افزایش جریان خون، کاهش دردهای کمر، عملکرد بهتر سیستم ایمنی و در نهایت زایمان راحت تر اشاره کرد. در اجرای این تکنیک فشار دست بسیار ملایم است و از این نظر به تکنیک سوئدی شباهت دارد و اجرای آن 45 تا 60 دقیقه طول می کشد. بهتر است این تکنیک ها در سه ماهه اول بارداری به دلیل حساسیت هایی که در این دوره وجود دارد انجام نشوند و بعد از آن هم حتما از پزشک خود مشاوره بگیرند.

ویژگی های بهترین مرکز برای ماساژ درمانی

یک مرکز ماساژ مناسب باید دارای پارامتر های تکنیکی و رفتاری استانداری باشد. انجام تکنیک های اصولی به همراه کادر حرفه ای از مواردی است که می تواند یک مرکز ماساژ را به رتبه بالایی برساند. از جمله امکاناتی که یک مرکز ماساژ باید داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متخصص ماساژ ( با تجربه کاری )
  • مدرک و گواهینامه از مراکز معتبر
  • گواهینامه بهداشتی
  • امکاناتی مانند تخت های مناسب، نور و تهویه
  • دکوراسیون جذاب
  • فشای دلنشین و آرام
  • نداشتن آلودگی صوتی
  • پرسنل خوش رفتار
  • موسیقی و عطر خوش در فضا

در صورتی که یک مرکز ماساژ موارد بالا را داشته باشد، فرد می تواند در آن جا اوقات خوشی را سپری کند. برخی از مرکز های تخصصی دارای امکانات لوکس و حرفه ای هستند که برای آن ها امتیاز بالایی محسوب می شود.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *