چهارشنبه , 9 اسفند 1402 - 0:35 قبل از ظهر

درمان آرتروز زانو در خانه

آرتروز زانو یکی از بیماری های شایع بین افراد سالمند و مسن است که در برخی موارد در افراد جوان نیز این عارضه قابل مشاهده است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که غضروف کشکک زانو در قسمت مفصل فرسوده شده باشد از این رو حرکت دادن پا دردناک خواهد شد. در واقع قبل از ابتلا به این عارضه بهتر است با راه های پیشگیری از آن آشنایی داشته باشید و در صورت دیدن هرگونه علائمی قبل از شدت گرفتن بیماری به درمان آن بپردازید. به طور کلی در صورت داشتن علائمی مانند سفتی مفصل، ضعف، تیر کشیدن، گرفتگی و … در زانو ممکن است دچار آرتریت شده باشید در نتیجه باید از درمان های دارویی یا خانگی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

درمان آرتروز زانو در خانه

درمان آرتروز زانو در خانه یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن این عارضه است که مورد توجه اکثر عموم واقع شده است. در زیر برای آشنایی بیشتر به برخی از روش های کاربردی برای درمان این عارضه در منزل اشاره شده است:

  • قوی نگه داشتن عضلات و مفاصل
  • اصلاح روش نشستن و برخواستن به گونه ای که فشار زیادی به زانو وارد نشود
  • تقویت عضله چهارسر با اجرای ورزش اصولی
  • تقویت تعادل و انعطاف پذیری با انجام ورزش هایی مانند تای چی
  • عدم استفاده از کفش های پاشنه بلند
  • استفاده از کفی های نرم و کفش هایی که پاشنه استاندارد و کوتاه دارند
  • روزانه 20 تا 30 دقیقه پیاده روی در محیط آزاد
  • ورزش در آب
  • استفاده از ماساژ برای آرام کردن موقتی درد
  • استفاده از دوچرخه ثابت
  • مدیریت وزن
  • انجام ورزش های هوازی سبک

برای درمان آرتروز چه بخوریم؟

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده آرتروز جزء بیماری های وابسته به تغذیه نیست از این رو هیچ مواد غذایی نمی تواند به صورت مستقیم از بروز این بیماری جلوگیری کند. اما دقت داشته باشید برخی مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارند برای این عارضه مفید هستند و می توانند تا حدی درد آن را کاهش دهند. البته با توجه به این موضوع که مدیریت وزن تاثیر بسیاری در رفع این بیماری دارد باید نسبت به مواد غذایی مصرفی آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال مصرف زیاد چربی و مواد قندی می تواند به افزایش وزن کمک کند از این رو فرد توانایی برای کنترل وزن و کاهش فشار مکانیکال وارده را ندارد در نتیجه دچار آرتروز یا تشدید آن می شود. پس این سوال برای بیشتر افراد ایجاد می شود که برای درمان آرتروز چه بخوریم؟ به طور کلی در زیر به برخی از نکات تغذیه ای برای کاهش و رفع این عارضه اشاره شده است

  • استفاده از داروهای گیاهی مانند زنجبیل، عصاره گیاه پنجه شیطان
  • مصرف آووکادو، سنجد و …
  • کاهش مصرف شیرینی جات، نوشابه، نان و برنج
  • کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و پر چرب
  • استفاده روزانه از انواع لبنیات
  • مصرف بالای میوه
  • استفاده از غذاهای حاوی امگا3
  • عدم استفاده از الکل و نمک زیاد

برای درمان آرتروز چه بخوریم؟

درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش

درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش یکی دیگر از موثرترین روش ها است که توصیه می شود در صورت مبتلا شدن به این بیماری حتما از آن استفاده کنید. تکنیک های ورزشی متفاوتی برای رفع این عارضه وجود دارد که با اجرای مداوم و اصولی آن ها می تواند تا حد زیادی موثر باشد. در زیر به نام برخی از تاکتیک های ورزشی مهم برای درمان آرتروز زانو اشاره شده است که به آسانی می توان آن ها را در منزل انجام داد

  • بالا بردن زانو به صورت ایستاده
  • کیک بک
  • حرکت دادن زانو به صورت خوابیده
  • نشستن و ایستادن
  • کشش عضلات چهار سر ران
  • کشش همسترینگ
  • دوچرخه سواری خوابیده
  • شنا
  • پا به صورت صلیب

درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش

درمان آرتروز در خانه بدون دارو

آرتروز جزء بیماری هایی است که درمان قطعی ندارد اما با رعایت برخی نکات به آسانی می توان آن را کنترل و مدیریت کرد تا درد آن تسکین یابد. با این که دارو نقش مهمی در کاهش این بیماری دارد اما روش های خانگی نیز بسیار موثر و کاربردی هستند. درمان آرتروز در خانه بدون دارو با روش های خاصی انجام می شود و به طور کلی شامل مراحل زیر است

  • تمرینات ورزشی مناسب
  • کاهش وزن
  • تغییر سبک زندگی
  • ماساژ
  • آب درمانی
  • کاهش مصرف قند و چربی
  • رژیم های غذایی فاقد گلوتن
  • یوگا
  • مدیتیشن ذهنی

در پایان لازم است بدانید که موارد گفته شده در این مقاله برای بالا بردن اطلاعات شما است و نباید جایگزینی برای پزشک باشد. بنابراین در صورتی که علائم جدی در رابطه با آرتروز زانو داشتید قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

پایین بودن پلاکت خون در کودکان

پایین بودن پلاکت خون در کودکان

تقریبا همه با اهمیت پلاکت طبیعی خون آشنایی دارند. از مهمترین وظایف پلاکت خون، جلوگیری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *