جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 1:43 قبل از ظهر

ترمیم دندان جلو

به علت­ های مختلفی ممکن است دندان جلو دچار شکستگی، تغییر رنگ، بدفرمی یا عوارض دیگر شود. از انجایی که این دندان ­ها بیشتر از همه در معرض دید هستند، رسیدگی به ظاهر آن­ ها تاثیر قابل توجهی بر زیبایی چهره و لبخند فرد دارد. از این رو ترمیم دندان جلو اهمیت ویژه­ای پیدا می کند.

ترمیم دندان جلو انواع مختلفی دارد. هر کدام از آن ­ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای بعضی عوارض تنها یک درمان و برای بعضی انواع مختلفی درمان وجود دارد که بیمار با توجه به هزینه و اثرات جانبی و تسهیل در نگه­داری آن می ­تواند انتخاب کند.

ترمیم دندان جلو

عوامل بروز آسیب به دندان­ های جلو

چندین عامل ممکن است ظاهر دندان­های جلو را تغییر دهد و بر اثر آن نیاز به ترمیم دندان جلو باشد. بعضی از این عوامل عبارت اند از:

  • لب پر شدن دندان
  • تغییر رنگ
  • پوسیدگی سطح دندان
  • خوردگی دندان
  • شکستگی

این عوامل ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد. مثلا شکستن تخمه و آجیل با دندان، ضربه، مصرف غذاهای اسیدی و گازدار و بعضی موارد دیگر. همچنین هر کدام از آن ها ممکن است شدت­های مختلفی داشته باشند، از جزئی تا عمیق. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ و ترمیم دندان جلو ممکن است زمان بر و هزینه بر باشد؛ بنابراین بهتر است به بهداشت دهان و دندان توجه داشت و از انجام کارهایی که ممکن است به دندان آسیب زند پرهیز کرد.

عوامل بروز آسیب به دندان­ های جلو

انواع مختلف ترمیم دندان جلو

روش های مختلفی برای ترمیم دندان جلو که آسیب دیده است وجود دارد. آسیب­ های جزئی از روش ­های ساده­ تری درمان می ­شوند. مثلا پوسیدگی سطح دندان که پیشروی زیادی نداشته می­ تواند با اعمال موضعی فلوراید درمان شود. روش دیگر ترمیم دندان جلو که پوسیده است، برداشتن پوسیدگی­ های جزئی و سپس نصب کامپوزیت روی سطح جدا شده است. این روش هزینه کمتری نسبت به روش ­های مداخله­ ای دارد و استحکام آن بیشتر است.

ترمیم دندان جلو چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد، نصب کامپوزیت یکی از راه­­ های ترمیم دندان جلو است. کامپوزیت­ ها در واقع دو نوع هستند:

  • کامپوزیت مستقیم: این نوع کامپوزیت روی شکستگی­ های جزئی اعمال می­ شود. این روش برای ترمیم دندان جلو سریع تر است و البته برگشت پذیر نیز هست.
  • کامپوزیت غیر مستقیم: این نوع کامپوزیت پدر لابراتوار دندان سازی انجام ساخته می شود و پس از مراجعه به دندانپزشک روی دندان اعمال می گردد. این روش استحکام و ماندگاری بیشتری دارد.

در یک روش مشابه، دندانپزشک می ­تواند برای ترمیم دندان جلو که تنها تاج خود را از دست داده، به کمک ابزارهای پرکننده بخش آسیب دیده را پوشانده و به کمک باندینگ (اتصال) رزین را به دندان چسبانده و به کمک پرتو فرابنفش مواد را سخت کند.

پس از انجام مراحل کامپوزیت، معمولا پولیش دندان انجام می شود. بعد از ترمیم دندان جلو با این روش، پولیش دندان به منظور حفظ خصوصیات ونیر کامپوزیت و افزایش درخشندگی آن صورت می­گیرد. این عمل موجب براق شدن دندان و صاف شدن آن شده و ظاهر بهتری را فراهم می­کند.

ترمیم دندان جلو چگونه انجام می شود؟

روش ­های دیگر ترمیم دندان جلو

اگر مشکل دندان عفونی باشد و عفونت به ریشه دندان سرایت کند، راه ترمیم دندان جلو، عصب کشی و پر کردن آن است. در این روش، دندانپزشک پس از اعمال بی حسی، پوسیدگی را خارج کرده و عفونت را تخلیه می­کند. سپس دندان را با ماده­ای پر کرده و نهایتا آن را برای بیلداپ (نصب کامپوزیت) یا روکش آماده می­ کند.

اگر دندان آسیب دیده قابل ترمیم نباشد، پس از کشیدن آن باید، جای آن را با پروتز دندانی پر کرد. رایج ترین انواع پروتز، ایمپلنت و دندان مصنوعی هستند. ترمیم دندان جلو با ایمپلنت معمولا هزینه بیشتری نسبت به روش­ های درمان جزئی همچون کامپوزیت دارد. هرچه عمق ترک دندان بیشتر باشد، احتمال کشیدن دندان نیز بیشتر است. البته عوارض آن نیز قابل مقایسه است. لذا بهترین راه برای پرهیز از این درمان­ ها، حفظ سلامت دهان و دندان است.

همانطور که گفته شد، اگر عمق آسیب زیاد باشد، روش ­های ترمیم دندان جلو کمی پیچیده­تر و زمان بر تر می ­شود. در روش ایجاد کانال ریشه، ترک دندان تا مغز آن عمق پیدا کرده، که در این صورت به کانال ریشه نیاز است. در این عمل، دندانپزشک، بخش­ های آلوده و آسیب دیده را جدا کرده، پس از تمیز کردن داخل دندان، آن را با ماده­ای پر می­ کند. سپس برای ساخت تاج دندان، از ماده پرکننده استفاده می­ کند.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *