پنجشنبه , 27 اردیبهشت 1403 - 2:19 بعد از ظهر

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

دندان درد یکی از مشکلات رایجی است که می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. گاهی اوقات برای حل این معضل مجبور به کشیدن دندان می شوید. برخی افراد پس از کشیدن دندان با درد فک مواجه می گردند. سوالات زیادی در خصوص این مشکل وجود دارند. آیا این درد طبیعی است؟ علت بروز این درد چیست؟ درمان درد فک بعد از کشیدن دندان چگونه انجام می گیرد؟ اگر این پرسش ها ذهن شما را درگیر کرده اند، حتما تا پایان این مقاله از مجله اینترنتی سیب ما را همراهی نمایید.

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

درد استخوان فک بعد از کشیدن دندان؛ چرا؟

درد استخوان فک پس از کشیدن دندان مشکل شایعی است. شدت درد به عوامل مختلفی مربوط می شود. برای مثال مهارت دندانپزشک و شرایط بیمار می توانند در کاهش یا افزایش فک درد موثر باشند. ابتدا به دلیل و سپس به نحوه درمان درد فک بعد از کشیدن دندان خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که اطلاعات درج شده در این بخش برای افزایش آگاهی شما منتشر شده اند. برای کسب اطمینان و درمان اصولی حتما مشکل خود را به دندانپزشک مطرح نمایید. فک درد پس از دندان کشیدن دلایل زیر را دارد:

  • تریسموس

گاهی درد فک مربوط به نحوه تزریق بی حسی است. انجام این کار باید بر اساس اصول و استاندارد خاصی صورت بگیرد. اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است هنگام تزریق بی حسی به عضلات فک آسیب برساند. شاید زمانی که دانداپزشک تزریق را انجام می دهد به دلیل بی حسی موضعی متوجه درد نشوید. با این حال وقتی تاثیر بی حسی از میان رود درد به سراغ شما می آید.

  • عفونت

عفونت یکی از مشکلات جدی و مهمی است که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی توسط داندانپزشک یا کم بودن مهارت او احتمال بروز عفونت وجود دارد. همان طور که می دانید عفونت به محیط اطراف پخش می شود. برای همین می تواند بخش های دیگر را هم درگیر کند. اگر درد پس از چند روز از میان نرفت، پیشنهاد می شود به سرعت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

  • باز بودن دهان زمان کشیدن دندان

برای کشیدن دندان دهان باید به مدت نسبتا زیادی باز بماند. این کار گاهی اوقات می تواند به عضلات فک فشار زیادی را وارد کند. زمان کشیدن دندان احتمالا متوجه فشار نشوید. اما ممکن است پس از از بین رفتن بی حسی با فک درد مواجه گردید.

درد استخوان فک بعد از کشیدن دندان؛ چرا؟

  • آسیب دیدن فک

گاهی اوقات این درد به دلیل آسیب دیدن فک اتفاق می افتد. زمان کشیدن دندان احتمال دارد که بافت نرم و حتی بخش هایی از استخوان از جای خود خارج شوند. این مشکل معمولا هنگام کشیدن دندان های پشت مشاهده می گردد. چراکه این دندان ها چند ریشه ای هستند و کشیدن آن ها دشوارتر است. در صورت آسیب فک، درد پس از رفتن بی حسی بسیار شدید خواهد بود.

  • فشار ناشی از کشیدن دندان

به جز موارد اشاره شده در بالا این درد ممکن است به دلیل فشاری باشد که پزشک در هنگام خارج کردن دندان به فک وارد می  کند. بعضی از دندان ها به دلیل سفت بودن به سختی از فک خارج می شوند و فشارهایی که پزشک مجبور است وارد کند تا بتواند  دندان را خارج کند باعث ایجاد درد های بعدی در فک می شود.

درد استخوان فک بعد از کشیدن دندان؛ چرا؟

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

همان طور که دیدید درد فک می تواند علل مختلفی داشته باشد. بدیهی است که درمان این درد نیز با توجه به عامل به وجود آورنده آن صورت می گیرد. برای درمان درد فک بعد از کشیدن دندان راهکارهای زیر را امتحان نمایید.

  • مصرف آنتی بیوتیک

در صورت بروز عفونت حتما باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر دندانپزشک در این شرایط وجود آبسه را تشخیص دهد، اولین اقدام او خالی کردن آبسه خواهد بود. پس از آن نیز با مصرف آنتی بیوتیک می توانید از شر عفونت و درد فک رهایی پیدا کنید.

  • مصرف مسکن

همه ما پس از کشیدن دندان قرص مسکن مصرف کرده ایم. قرض های مسکن انواع مختلفی دارند. این قرص ها از طریق کم کردن التهاب محل جراحی درد را به شدت تسکین می دهند. دردهای مربوط به تریسموس نیز با مصرف این قرص ها تسکین می یابند.

  • مصرف داروهای شل کننده

گاهی اوقات دندانپزشک برای از میان بردن درد داروهای شل کننده برای بیمار تجویز می کند. معمولا این داروها برای درمان تریسموس مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای شل کننده با شل نمودن عضلات فک درد را تسکین می دهند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به بررسی یکی از مشکلات شایع مربوط به فک و دهان پرداختیم. درد فک پس از کشیدن دندان می تواند امری طبیعی باشد. با این حال گاهی نشانه ای از مشکل جدی تری است. در صورتی که درد در چند روز اول از میان نرفت، حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید. اگر به خواندن مقالات پزشکی علاقه مند هستید، نگاهی به سایر صفحات مجله اینترنتی سیب بیندازید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *