شنبه , 22 اردیبهشت 1403 - 10:49 بعد از ظهر

غسل جنابت | شیوه و احکام غسل جنابت

غسل به معنی شستن بدن و رفع تمام آلودگی ها است که با قصد نزدیکی و اطاعت از دستورات خداوند انجام می شود و انواع متفاوتی دارد. غسل جنابت یکی از اعمال واجب و بسیار مهم بین مسلمانان است زیرا برای انجام کارهایی مانند نماز، روزه و … باید به صورت صحیح آن را انجام داد در غیر این صورت اعمال شما باطل هستند. شیوه و احکام آن به این گونه است که ابتدا باید به صورت کلامی نیت کنید، سر و گردن را بشویید و به ترتیب سمت راست بدن و سپس طرف چپ بدن را به خوبی بشویید. به طور کلی طبق نظر فقهای اسلامی هر گونه نزدیکی و آمیزش جنسی چه منی خارج شود چه نشود، چه همراه شهوت باشد چه بی شهوت، چه اختیاری باشد چه بی اختیار و … باید این عمل واجب را انجام دهید. این عمل به دو صورت ترتیبی و ارتماسی انجام می شود که هر کدام شیوه خاصی دارند. البته اکثر غسل ها به همین دو شکل انجام می شوند و تنها تفاوت آن ها در نیت است. دقت داشته باشید این کار از نظر علمی نیز فواید بسیاری دارد از این رو برای تمام افراد توصیه می شود.

غسل جنابت | شیوه و احکام غسل جنابت

غسل جنابت چیست و چگونه است؟

این سوال ممکن است برای بیشتر افراد به خصوص افرادی که تازه به سن بلوغ رسیده اند پیش بیاید. در واقع این عمل واجب برای زمانی است که فرد دچار جنب می شود و برای انجام اعمالی مانند نماز نیاز به طهارت دارد. آمیزش یعنی جماع کردن و وارد شدن آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه یا بیشتر حتی اگر منی بیرون نیاید در این صورت هر دو نفر باید غسل جنابت انجام دهند. همانطور که اشاره شد این عمل به دو صورت انجام می شود که در زیر برای آشنایی بیشتر به آن ها اشاره شده است

  1. ترتیبی: در این روش ابتدا نیت کرده، سر و گردن را زیر دوش برده و کامل می شویید، سمت راست بدن را از گردن تا نوک پا کاملا زیر آب گرفته و می شویید ودر آخر همانند سمت راست، سمت چپ بدن را به خوبی می شویید.
  2. ارتماسی: برای اجرای این روش باید تمام قسمت های بدن یکباره در آب قرار بگیرند به صورتی که آب تمام قسمت های بدن را فرا بگیرد. برخی افراد با نیت این کار در آب استخر فرو می روند.

غسل جنابت چیست و چگونه است؟غسل جنابت چیست و چگونه است؟

اموزش غسل جنابت زیر دوش

آموزش غسل جنابت زیر دوش برای مردان و زنان مسلمان به یک شکل انجام می شود و به قصد طهارت و قرب الهی است. در صورتی که تصمیم دارید این کار را برای برطرف کردن نجاست و تمیزی بدن انجام دهید باید از مراحل زیر به ترتیب پیروی کنید

  • نیت: نیت نباید تنها کلامی باشد که به زبان می آید بلکه باید قلبا آن را انجام داد. برای این کار مانند نیت غسل جمعه یک بار نیت می کنید سپس مراحل بعدی را انجام می دهید
  • شستن سر و گردن: بعد از نیت قلبی و زبانی سر و گردن خود را به خوبی زیر دوش با آب بشویید
  • شستن سمت راست بدن: تمام بخش هایی که سمت راست بدن هستند از گردن تا کف پا را کامل بشویید
  • شستن سمت چپ بدن: این مرحله همانند مرحله بالا است و باید تمام قسمت های سمت چپ بدن را به طور کامل بشویید.

اموزش غسل جنابت زیر دوش

نیت غسل جنابت

مهم ترین نکته برای اعمال واجب نیت است در نتیجه این سوال برای بیشتر افراد به وجود می آید که نیت غسل جنابت چیست؟ در واقع برای این عمل باید نیت طهارت داشته باشید و براساس شرایط با یکی از روش های مناسب بدن خود را از آلودگی ها پاک کنید. جالب است بدانید با انجام این کار دیگر نیازی به وضو نیست و می توان پس از آن نماز بخوانید.

اگر غسل جنابت نکنیم چه میشود؟

طبق نظر فقها هرگونه عمل واجبی مانند نماز که بعد از آمیزش و قبل از غسل جنابت انجام شده باشد باطل است و باید قضای آن را به جا بیاورید. با این تفاسیر اگر این عمل را پس از دخول، خروج منی به هر دلیل و … انجام ندهیم بدن طهارت و پاکیزگی کافی نخواهد داشت زیرا جنابت نوعی نجاست معنوی است و پس از آن باید با شستن تمام بدن را پاک کرد. به گفته برخی علما اگر فردی پس از جنب حمام کند اما این عمل واجب را به جا نیاورد حوله و بدنش نجس است.

مطلب پیشنهادی

نمونه سوال دینی یازدهم با جواب

  در این مطلب به بررسی برخی از نمونه سوالات دینی یازدهم به همراه جواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *