شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 11:34 بعد از ظهر

خارش گوش نشانه چیست و برای درمان خانگی خارش گوش چه کنیم؟

این مطلب به منظور افزایش آگاهی مخاطبان ارائه شده است و هیچ‌گونه مسئولیت یا تأثیری در تصمیمات مهم مرتبط با سلامتی ندارد. قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم، توصیه می‌شود که با متخصصان و پزشکان مربوطه مشورت کنید.

خارش گوش و گلو، یک مشکل رایج در افراد مختلف است، اما بعضی آدم‌ها ممکن است با شدت آن مواجه شده و راه‌های نادرستی برای تسکین پیدا کنند که می‌تواند به آسیب و جراحت اضافه کند. گوش‌ها با وجود اندازه کوچکشان، پر از فیبرهای عصبی حساس هستند که می‌تواند باعث خارش مزمن شود. با درک دقیق‌تر از دلایل خارش گوش، نحوه تسکین و درمان این مشکل را می‌شناسیم. حساسیت بالای گوش داخلی انسان نسبت به تغییرات ناگهانی، می‌تواند عاملی برای شروع خارش گوش باشد. در این مقاله، علت‌ها و راهکارهای درمان خارش گوش را بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم تا آخرین بخش این مطلب، همراه ما باشید.

 خشکی پوست

برای جلوگیری از خشکی مجرای گوش، گوش موم تولید می‌کند. اگر مقدار موم تولید شده کافی نباشد، مجرای گوش خشک می‌شود و این خشکی می‌تواند باعث حس خارش گوش شود. در موارد شدید، پوست مجرای گوش پوسته‌پوسته می‌شود. 

درماتیت کانال گوش

درماتیت کانال گوش یک وضعیت التهابی است که زمانی رخ می‌دهد که پوست داخل و اطراف کانال گوش به دلیل واکنش‌های آلرژیک به محصولات موجود در اطراف گوش، مانند محصولات مراقبت شخصی یا فلزهای موجود در گوشواره، ملتهب شود. 

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

اوتیت خارجی یا عفونت مجرای گوش خارجی یک وضعیت ناراحت‌کننده است که می‌تواند باعث درد و خارش گوش شود. این نوع عفونت، که به نام گوش شناگر هم شناخته می‌شود، اغلب بعد از استفاده از استخر و در نتیجه التهاب مجرای گوش ایجاد می‌شود. علائم این نوع عفونت شامل درد گوش، خارش، قرمزی، تورم و گاهی اوقات حتی تحریک و التهاب می‌شوند.

استفاده از سمعک

استفاده از سمعک (hearing aids) یکی از علل متداول خارش گوش است. سمعک باعث گیر افتادن رطوبت در گوش می‌شود و این موضوع، حس خارش در ناحیه گوش را ایجاد می‌کند. همچنین به دلیل پوشش پلاستیکی، سمعک‌ها ممکن است در بعضی افراد واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های پوستی خفیف ایجاد کنند. سمعک می‌تواند باعث گیر افتادن آب در گوش یا ایجاد واکنش‌های آلرژیک به خود سمعک شود. سمعک‌های نامناسب همچنین روی نواحی خاصی از گوش فشار وارد می‌کنند و خارش را افزایش می‌دهند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که با ایجاد جوش‌های قرمز رنگ همراه است و می‌تواند در قسمت‌های قابل مشاهده بدن مثل بازوها یا داخل گوش‌ها ایجاد شود.

حساسیت غذایی

حساسیت غذایی منجر به واکنش‌های مختلف در بدن می‌شود. افراد ممکن است به بعضی از مواد غذایی حساسیت نشان دهند و این واکنش‌ها می‌توانند از خارش گوش تا مشکلات تنفسی جدی به وجود بیایند. آجیل، شیر، ماهی و صدف، گندم، و سویا از جمله موادی هستند که حساسیت‌های غذایی ایجاد می‌کنند.

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه هم شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که افراد نسبت به ذرات معمولی موجود در هوا، از جمله گرده، کنه‌های گرد و غبار یا خز حیوانات، واکنش آلرژیک نشان دهند. این واکنش ممکن است با خارش در گوش، چشم و گلو همراه با آبریزش چشم، آبریزش بینی، سردرد، عطسه کردن و گرفتگی همراه باشد. افراد ممکن است به دلیل احتقان ناشی از سرماخوردگی با خارش گوش مواجه شوند که معمولاً بعد از بهبودی از سرماخوردگی اتفاق می‌افتد.

علائم خارش گوش چیست؟

 در صورتی که گوش توسط یک عامل بیماری‌زا یا یک عامل خارجی تحریک شود دچار خارش می‌شود. خاراندن گوش هم باعث بدتر شدن شرایط گوش می‌شود. علائمی مثل تب، ورم، خروج چرک از گوش، و پیدا کردن جسمی در نزدیکی پرده گوش، مکن است همراه با خارش گوش باشد. در صورتی که خارش گوش منجر به خونریزی یا کم شنوایی ناگهانی شود، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر خارش گوش بعد از مدتی بهبود پیدا نکرد، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. 

علائم خارش گوش چیست؟

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه هر یک از این نشانه‌ها، توصیه می‌کنیم به سرعت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و مشکلات خود را مطرح کنید. این علائم عبارتند از: خونریزی شدید یا ترشحات فراوان از گوش، کاهش ناگهانی در شنوایی، و مشکلات مرتبط با خارش گوش که با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکند.

خارش گوش چگونه درمان می‌شود؟

پزشکان ممکن است از قطره یا پماد گوش برای درمان خارش استفاده کنند. درمان‌های دارویی شامل پماد آنتی بیوتیک گوش یا استفاده از پماد‌های موضعی استروئیدی نظیر هیدروکورتیزون هم توسط پزشک تجویز می‌شوند. در صورت عفونت گوش خارجی، محلول‌های الکلی یا اسید استیک ممکن است پیشنهاد شود. در صورت عدم تأثیر مثبت، پزشک می‌تواند راهکارهای دیگری از جمله استفاده از محلول نمکی یا پماد‌های ضدآلرژیک را تجویز کند.

درمان خانگی خارش گوش

یکی از روش‌های درمان خانگی خارش گوش، استفاده از روش‌های طب سنتی است. در طب سنتی، از مواد طبیعی مثل سرکه، سیر، روغن گرم و زنجبیل برای درمان خارش گوش استفاده می‌شود.

سخن پایانی

خارش گوش ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مثل عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، تجمع چربی‌ها یا آلودگی‌های محیطی باشد. برای درمان خانگی خارش گوش، ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید. در صورت عدم تغییر وضعیت یا شدت خارش، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *