پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:22 قبل از ظهر

طریقه بلانچ کردن قارچ

 

یکی از تکنیک‌های آشپزی برای تازه نگه‌داشتن سبزی‌ها و تغییرنکردن طعم آن‌ها، بلانچ ‌کردن است. استفاده از قارچ در غذاهای مختلف می‌تواند طعم و مزه غذا را تغییر دهد و برای گیاه‌خواران نیز یک جایگزین مناسب برای گوشت است، علاوه بر این در انواع مختلف فست‌فودها، سالادها، پاستا و غیره می‌توانید از قارچ استفاده کنید و غذایی خوشمزه‌تر داشته باشید. قارچ‌های خوراکی فواید زیادی دارند و به ‌عنوان پروتئین گیاهی نیز استفاده می‌شوند.

روش‌های متفاوتی برای استفاده طولانی ‌مدت از قارچ وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها می‌توان بدون تغییر در رنگ و مزه از انواع مختلف قارچ‌ها استفاده کرد. تفت‌دادن، خشک‌کردن، قراردادن قارچ در روغن و بلانچ‌ کردن از روش‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن قارچ را در مدت طولانی نگهداری کرد. بلانچ‌ کردن قارچ یک روش برتر و مناسب برای استفاده طولانی ‌مدت از انواع قارچ است. در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به بررسی طریقه بلانچ کردن قارچ می‌پردازیم.

بلانچ‌ کردن قارچ چیست؟

بلانچینگ کردن سبزی‌ها و انواع قارچ‌ها به فرایند پخت و پزی گفته می‌شود که با روش حرارتی قابل ‌انجام است. بدین صورت که با عملیات حرارتی انواع سبزی‌ها و قارچ‌ها، در مدت طولانی قابل نگهداری و استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اهداف انجام بلانچینگ بهبود کیفیت مواد غذایی از جمله سبزی‌ها است که با استفاده از این روش، کنسرو کردن ماده غذایی و پخت فوری آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود. البته یکی از نکات مهم در استفاده از قارچ خوراکی این است که نمی‌توان به مدت طولانی آن را در یخچال نگهداری کرد؛ زیرا قارچ‌ها مکانی مناسب برای رشد باکتری‌هایی هستند که ممکن است برای سیستم گوارشی بدن مشکلاتی ایجاد نمایند؛ بنابراین بهترین راه استفاده طولانی‌ مدت از این‌گونه قارچ‌ها بلانچ‌ کردن آن‌ها است.

بلانچ کردن قارچ به چه روشی انجام می شود؟

برای انجام این کار ابتدا لازم است آب را در قابلمه‌ای به جوش آورید. سپس قارچ‌هایی که برای بلانچ‌ کردن آماده کرده‌اید را با مواد شستشو سبزی‌ها به ‌صورت کامل بشویید. بعد از به جوش ‌آمدن آب درون قابلمه نمک و آبلیمو اضافه کنید و سپس قارچ‌ها را به ترکیب ایجاد شده اضافه نمایید. هنگامی‌که قارچ‌ها پنج دقیقه در آب در حال جوش به همراه آبلیمو و نمک قرار گرفتند، آنها را آبکشی نمایید و برای ایجاد شوک به قارچ‌ها مقداری آب سرد بر روی آن‌ها بریزید. با انجام آبکشی باید قارچ‌ها را خشک کرده و به ‌صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. سپس آنها را در نایلون‌های زیپی، در فریزر قرار دهید. با انجام این کار یعنی بلانچ ‌کردن می‌توان به مدت شش تا دوازده ماه قارچ های بلانچ شده را در فریزر نگهداری کرد.

چند نکته مهم در هنگام بلانچ کردن قارچ ها

قبل از انجام بلانچ ‌کردن می‌توانید برای سریع‌تر شدن کار، قارچ‌های آماده شده برای این کار را به‌ صورت ورقه‌ای برش بزنید و در آب در حال جوش قرار دهید. در هنگام بلانچ‌ کردن می‌توانید به‌ جای ریختن آب سرد روی قارچ‌ها، آنها را پس از جوشیدن در کاسه یخ قرار دهید که نتیجه کار بهتر از آب سرد خواهد بود. برای انواع سبزیجات می‌توانید از بلانچ کردن استفاده کنید؛ ولی بهتر است برای سبزی‌ها از آبلیمو استفاده نکنید. قبل از بلانچ‌ کردن، قارچ‌ها را با مواد شستشو به خوبی بشویید. بهتر است قارچ هایی را انتخاب کنید  که تازه‌ترتر و سفیدتر هستند.

روش‌های متفاوتی برای نگهداری طولانی ‌مدت قارچ وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها می‌توانید در هنگام آشپزی فوری و کنسرو کردن غذا از این نوع قارچ استفاده کنید. روش بلانچ‌ کردن از جمله روش‌هایی است که با استفاده از آن قارچ‌ها در مدت طولانی تغییر رنگ نمی‌دهند و شکل اولیه خود را از دست نخواهند داد. این روش بهترین راه موجود برای حفظ طولانی مدت قارچ است. بلانچ‌ کردن قارچ چندین مرحله دارد و انجام آن علاوه بر حفظ تازگی قارچ‌ها و سبزی‌ها، طعم و مزه آن‌ها را نیز تغییر نمی‌دهد. با استفاده از این روش علاوه بر قارچ‌ها می‌توانید سایر سبزی‌ها را نیز به مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *