جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 2:32 بعد از ظهر

چگونه سمور را بگیریم؟

 

سمور حیوانی وحشی و خطرناک است. این حیوان بیشتر در جنگل‌ ها یافت می ‌شود. غذاهای آن‌ها حیوانات دیگر مانند موش، پرندگان اهلی و تخم ‌های آن ‌هاست. به همین دلیل سمورها برای انسان بسیار دردسرساز هستند. همین دردسرسازی سمور باعث می ‌شود انسان بخواهد با روش ‌های مختلف آن‌ها را گیر بیندازد. روش ‌های مرسوم گیر انداختن سمورها هم شامل زنده‌گیری آنها می ‌شود و هم مرده گیری. استفاده از تله و دام از این روش ‌هاست. دام و تله را با طعمه‌ی بو و یا غذای خوشایند سمور در اطراف محل رفت ‌و آمد سمور کار می ‌گذارند. نحوه‌ ی تهیه‌ ی تله برای سمور را در ادامه‌ ی این مقاله بیان کردیم. برای آشنایی با آن با ما همراه باشید.

خرید تله‌ی سمور

یکی از راه‌‌ های مؤثر برای گیر انداختن سمورها، استفاده از تله ‌های مرسوم است. این تله ‌ها به دو نوع تقسیم می ‌شوند. تله‌ های حلقه ‌ای و تله‌ های انگشتی. تله‌ های حلقه‌ ای برای گیر انداختن پاهای سمور و تله ‌های انگشتی برای برای گیر انداختن دم سمور مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در بازار انواع تله ‌های سمور با قابلیت‌ های مختلف موجود است. بعضی از تله‌ ها قابلیت زنده‌گیری سمورها را دارند درحالی‌که نوع دیگری از تله ‌ها می ‌تواند سمور را به قتل برساند. در زیر انواع این تله ‌ها را شرح داده‌ ایم:

  • تله‌ های زنده گیر: این تله ‌ها برای گیر انداختن سمورها بدون بستن آن ‌ها استفاده می ‌شود. جنس تله‌ های زنده‌گیر فلز یا چوب است. این تله‌ ها یک درپوش دارند که با نوار یا فنر باز و بسته می ‌شود. گیر انداختن سمور در این تله‌ ها با طعمه ‌ی غذا مانند ماهی، خرچنگ و دیگر غذاهای مورد علاقه ‌ی اوست. پس از گیر انداختن سمور، می ‌شود آن را در مناطق دیگر آزاد کرد. تله‌ های زنده گیر را باید در مکان رفت ‌و آمد سمور قرار داد. مکان‌هایی مانند لانه‌ ی سمور، زیرزمین و غیره.
  • تله ‌های قتل گیر: این نوع تله ‌ها برای کشتن سمورها طراحی شده‌ اند. با ورود سمور به داخل تله، تله به طور خودکار بسته می‌ شود. مکانیزم قتل سمور در این روش با استفاده از مواد شیمیایی مضر و یا تیغه‌ های تیز انجام می‌ گیرد. استفاده از این روش موجب کاهش جمعیت سمورهای منطقه می ‌شود. البته استفاده از تله باید با رعایت قوانین محلی انجام گیرد. برای مثال در ایران کشتن و شکار سمور غیرقانونی است.
  • تله ‌های چسبی: در این روش از یک سطح چسبنده برای گرفتن سمور استفاده می ‌شود. سمور به این نوع تله ‌ها جذب می‌ شوند. ممکن است این تله‌ ها برای سمور خطرناک باشد و در صورت فرار خود را مجروح کند.
  • تله ‌های الکترونیکی: این نوع تله ‌ها با حسگر و سیستم الکترونیکی سمور را تشخیص می‌ دهند و به طور خودکار فعال می‌ شوند.

حتما قبل از استفاده از این روش ‌ها قوانین محلی مربوط به گیر انداختن، استفاده از تله و نوع تله مربوط به سمور را مورد بررسی قرار دهید. کیفیت تله و آموزش استفاده از آن نیز از نکاتی است که باید قبل از استفاده مورد توجه قرار گیرد.

خطر سمور برای انسان

سمور حیوانی همه ‌چیز خوار است. از ماهی تا موش و پرندگان غذای او هستند. به همین دلیل سمور به مزارع از جمله مزرعه ‌ی پرورش ماهی حمله می‌ کند و به حیوانات اهلی آسیب می ‌رساند. حمله به محصولات کشاورزی از دیگر مضرات این حیوان برای انسان است. خسارت به اموال انسان مانند قایق ‌ها، ابزار ماهیگیری از ویژگی‌ های سمور به خصوص سمور آبی است. چابک بودن آن و توانایی رد شدن از موانع موجب این کار می ‌شود.

تب خرگوش، وبا و دیگر بیماری ‌های مشترک بین انسان و حیوان می ‌توانند از سمور به انسان منتقل شوند. تب خرگوش بیماری ویروسی است که باعث سردرد، درد عضلانی و خستگی می شود. سمور حیوانی ترسو است و نمی ‌تواند به انسان حمله کند. البته در صورت احساس خطر شاید بخواهد از خود دفاع کند؛ ولی احتمال گازگرفتن سمور وجود دارد. در این صورت گاز او می‌تواند باعث عفونت شود.

با حفظ زیستگاه‌ های سمور، آموزش به مردم در زمینه‌ ی حمله ‌ی احتمالی سمور به خانه‌ هایشان، حصار کشیدن در اطراف مزارع و محل زندگی حیوانات اهلی، کار گذاشتن تله‌ ی زنده‌گیری در اطراف محل رفت ‌و آمد سمور و کنترل جمعیت سمور می ‌شود از خطرات و دردسرهای سمور در امان ماند.

اگر سمور به مزرعه‌ ی شما حمله کرد و یا وارد خانه‌ ی شما شد در ابتدا سعی کنید با گذاشتن طعمه در تله‌ های زنده‌گیر آن را در دام بیندازید. تله را می ‌توانید در مسیر حرکت سمور به سمت حیوانات قرار دهید. اگر برای گرفتن سمور مشکل دارید می‌توانید از متخصصان بخواهید سمور را برایتان به دام بیندازند.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *