دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 1:49 بعد از ظهر

از کجا بفهمیم روغن پالم دارد؟

برای تولید روغن پالم جنگل های زیادی سوزانده می‌شود که این امر هم زندگی جانوران را به خطر می‌اندازد، هم با تولید گاز های گلخانه ای بر روی کل محیط زیست تاثیر مخرب می‌گذارد. در کنار این مسئله مصرف زیاد این روغن به دلیل داشتن چربی های اشباع شده برای سلامتی مضر است. این موارد باعث نگرانی طیف گسترده ای از افراد شده  که مشخصات شما هم جز آنها هستید. در این مقاله به روش هایی که می‌توانید به وجود روغن پالم در محصولات پی ببرید پرداخته‌ایم. اما قبل از آن اگر صرفا شنیده‌اید که پالم مضر است و نمی‌دانید دقیقا این روغن چیست در پایین برایتان شرح داده ایم.

از کجا بفهمیم که روغن پالم دارد؟

خیلی از تولیدکنندگانی که از روغن پالم در محصولات خود استفاده می‌کنند به خاطر دید منفی عمومی که نسبت به این روغن در جهان ایجاد شده سعی می‌کنند تا ترفندهایی وجود این روغن در محصولات خود را مخفی کنند. تشخیص این روغن در محصولات کار چندان آسانی نیست، اما با توجه به موارد زیر، می‌توانید به مرحله‌ای از شناخت روغن پالم در محصولات دست پیدا کنید:

برچسب محصول:

محصولات غذایی و مواد بهداشتی ملزم به ارائه اطلاعات در مورد محتوای مواد اولیه در برچسب خود هستند. به جستجوی اصطلاح‌هایی مانند روغن پالم،  روغن نخل روغنی،  یا روغن پالمیست در فهرست مواد اولیه برچسب محصول بپردازید.

شناخت مختصر روغن پالم:

باید با ویژگی‌های روغن پالم آشنا شوید. روغن پالم در دمای اتاق به صورت جامد است و بافتی سفت و چسبناک دارد.  رنگ آن زرد تا قرمز مایل به نارنجی است.

برند‌ها و محصولات پالم دوستانه:

تعدادی از شرکت‌ها و برندها به استفاده از روغن پالم از کشاورزی پایدار و انسان‌دوستانه متعهد شده‌اند. این شرکت‌ها ممکن است محصولاتی با برچسب‌های «روغن پالم پایدار» یا روغن پالم مسئولانه عرضه کنند. انتخاب محصولات از این برندها می‌تواند به تضمین وجود روغن پالم پایدار کمک کند.

جستجوی آنلاین:

 می‌توانید جستجوی آنلاین انجام دهید تا اطلاعاتی در مورد محصول خاص یا برندی که قصد خرید دارید به دست آورید.

استفاده از محصولات ارگانیک و تایید شده:

محصولات ارگانیک معمولاً استفاده از روغن پالم را محدود می‌کنند. همچنین، تاییدیه‌هایی مانند «Non-GM» می‌توانند به شما کمک کنند تا به محصولاتی دست یابید که بدون تغییر ژنتیکی و بدون روغن پالم تهیه شده‌اند.

روغن پالم

روغن پالم چیست؟

روغن پالم، یک نوع روغن گیاهی است که از میوه درخت نخل روغنی به نام نخل پالم استخراج می‌شود. این روغن به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مناسب خود، مورد استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی و تولید سوخت‌های دیزل قرار می‌گیرد.

خصوصیات مهم روغن پالم عبارتند از:

خواص فیزیکی:

 روغن پالم در دمای اتاق به صورت جامد و در دماهای بالاتر به صورت مایع است. این ویژگی تاثیر مهمی بر روی سازگاری و استفاده از این روغن در تولید محصولات مختلف دارد.

رنگ و طعم:

 روغن پالم دارای رنگ قرمز مایل به نارنجی و طعمی خاص و خوشمزه است که برای بسیاری از غذاها و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده در صنایع:

روغن پالم یکی از روغن‌های گیاهی پرمصرف در جهان است و در تولید محصولاتی نظیر شکلات، کیک، ماست و بسیاری از محصولات غذایی و بهداشتی دیگر به کار می‌رود.

تغذیه و سلامت:

 روغن پالم حاوی اسیدهای چرب اشباع زیادی است که ممکن است اثرات منفی بر سلامت قلبی داشته باشد. برای همین، توصیه می‌شود که مصرف آن در میزان متعارف و در چارچوب یک رژیم تغذیه‌ای متنوع صورت گیرد.

میوه پالم

 مزایای روغن پالم برای بدن

روغن پالم، در مقدار متعادل می‌تواند مزایایی برای بدن داشته باشد در زیر برخی از مزایای این روغن آورده شده است:

تامین ویتامین E: 

روغن پالم حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین E است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل و به حفاظت از سلامت سلول‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کند.

تقویت سلامت پوست:

مصرف کم روغن پالم می‌تواند به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک کند. اسیدهای چرب موجود در روغن پالم می‌توانند باعث نرمی پوست شوند.

حفاظت از قلب:

این روغن می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

مزایای روغن پالم

 

معایب روغن پالم برای بدن

مصرف بیش از حد روغن پالم می‌تواند به سلامت بدن ضرر بزند و باعث مشکلات بهداشتی شود. در ادامه، معایب مصرف زیاد روغن پالم برای بدن آورده شده است:

افزایش چربی اشباع:

 روغن پالم حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع است. مصرف بالای این نوع چربی‌ها می‌تواند به افزایش کلسترول خون و تجمع چربی‌ در رگ ها منجر شود که امکان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

افزایش وزن و انسولین:

  مصرف بیش از حد روغن پالم باعث افزایش وزن می‌شود.

مشکلات گوارشی:

مصرف بیش از حد روغن پالم می‌تواند به مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست منجر شود.

مشکلات کبدی: 

مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده، ممکن است به سیستم کبدی ضربه بزند و به تجمع چربی در کبد، که به عنوان بیماری چربی‌زایی کبدی (NAFLD) شناخته می‌شود، منجر شود.

تاثیرات زیست‌محیطی:

 تولید و استخراج روغن پالم به تخریب جنگل‌های استوایی و محیط‌ زیست منجر می‌شود. این تخریب می‌تواند به تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن گونه‌های حیات وحش آسیب بزند.

میوه و درخت پالم

جمع بندی

در بالا مزایا و معایب این روغن را شرح دادیم. مصرف به اندازه این روغن برای بدن مفید است. اما نباید فراموش کرد که تولید و فرآوری این محصول اثرات منفی زیادی بر روی محیط زیست دارد. اقداماتی جهت توقف جنگ زدایی و پرورش نخل پالم فقط در زمین های موجود انجام شده اما کاملا کارآمد نبوده. اگر نگران دنیای اطراف خود هستید سعی کنید خرید محصولات دارای روغن پالم را به حداقل برسانید.

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *