دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 4:25 قبل از ظهر

چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟

 

انجیر چه به صورت تازه و چه خشک یکی از شگفت انگیزترین مواد خوراکی است که مصرف آن، خواص فوق العاده­ای برای بدن دارد. علت ارزش بالای غذایی آن دارا بودن فلزات ضروری بدن همچون کلسیم، پتاسیم و آهن است. همچنین دارای قند مفید و فیبر بالاست که به حفظ قند خون و گوارش سالم بدن کمک می کند.

انجیر خشک خواص زیادی دارد، از جمله این خواص می توان به این موارد اشاره کرد:

  • منبع ویتامین های گروه ب مانند ب1 و ب2 و همچنین ویتامین آ
  • منبع سرشار از فلزات ضروری بدن مانند آهن، پتاسیم، کلسیم و فسفر
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • دارای آنتی اکسیدان های فراوان
  • دارای فیبر بالا و کمک به سیستم گوارش بدن
  • جلوگیری از انواع سرطان
  • تنظیم فشار خون
  • رشد مو

خشک کردن انجیر باعث حفظ مواد مغذی آن می شود. همچنین میوه خشک شده می تواند در فصل های مختلف مصرف شود بدون این که میوه متعلق به آن فصل باشد. اما روش خشک کردن باید به گونه­ای باشد که انجیر خشک سیاه نشود چراکه انجیر خشک سیاه معمولا به مدت طولانی نمی ماند و زودتر خراب می شود.

روش خشک کردن انجیر تعیین کننده کیفیت نهایی آن است. پس به منظور جلوگیری از سیاه شدن آن باید جزئیاتی را هنگام خشک کردن در نظر گرفت. در این نوشته سه روش برای جلوگیری از سیاه شدن انجیر پس از خشک کردن آموزش داده می شود.

آموزش 3 راه خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن

خشک کردن انجیر کار بسیار ساده ای است. با وجود این که در بعضی موارد از دستگاه های صنعتی در مقیاس های بزرگ برای خشک کردن میوه های مختلف استفاده می شود، اما برای این که پس از خشک کردن، انجیر سیاه نشود، چند مورد را باید رعایت کرد.

خشک کردن زیر نور آفتاب
یک روش سنتی خشک کردن انواع میوه ها، گذاشتن آن زیر نور مستقیم آفتاب است. انجیر نیز می تواند زیر نور آفتاب خشک شود و در این روش بیشتر خواص خود را حفظ کند. برای این منظور، ابتدا انجیرها را بشویید. سپس ساقه آن را جدا کنید. انجیرها را نصف کنید تا بیشتر در معرض نور خورشید باشد.

پس از آماده کردن انجیرها، آن ها را روی چوب یا درون قفسه چوبی بگذارید. خشک کردن در زیر نور آفتاب بین 3 تا 4 روز طول می کشد. در مدت این چند روز، آن ها را مرتبا بچرخانید تا هر دو طرفشان خشک شود. به خاطر داشته باشید اگر گرد و خاک هوا زیاد است بهتر است آن ها را به خانه بیاورید و در زمان مناسب مجددا زیر نور آفتاب قرار دهید.

به منظور جلوگیری از سیاه شدن انجیر خشک، بهتر است انجیرها مدت طولانی تری زیر نور آفتاب نباشند. اگر انجیر را فشار دادید و آبی خارج نشد یا رطوبتی حس نکردید یعنی کامل خشک شده و دیگر نیازی نیست زیر نور آفتاب بماند.

خشک کردن انجیر در فر و ماکروفر

به مانند مرحله قبل، انجیرها را شسته و آن ها را برش دهید. سپس روی ظرفی قرار داده و ترجیحا برای اینکه انجیر به ظرف نچسبد، کاغذ روغنی روی ظرف بگذارید. در این روش، می توانید در زمان سریع انجیرها را خشک کنید. به خاطر داشته باشید در این حالت، ممکن است بعضی از خواص انجیر از بین برود چرا که مواد مغذی آن در معرض دمای بسیار بالا قرار می گیرند.

برای خشک کردن انجیر در فر یا ماکروفر، کافیست پس از قرار دادن سینی انجیرها، دمای آن را روی 360 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید، برای جلوگیری از سوختن انجیر، ترجیحا هر چند دقیقه یکبار آن ها را بچرخانید تا تمام آن در معرض گرما قرار گیرد. فرآیند خشک شدن با ماکروفر حدود 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

برای حفظ رنگ و جلوگیری از سیاه شدن انجیر خشک در این روش، می توانید پس از برش آن، کمی آبلیمو روی آن بپاشید. آبلیمو از تغییر رنگ انجیر جلوگیری کرده و خواص آن را تا حدی حفظ می کند.

دستگاه خشک کن میوه

دستگاه های خشک کن میوه یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن است. هرچند، همه افراد دستگاه خشک کن میوه در منزل ندارند. با این حال، این روش می تواند انجیر را در مدت کوتاهی خشک کرده و خواص آن را حفظ کند.

برای خشک کردن انجیر به وسیله دستگاه خشک کن میوه، ابتدا پس از شستن و تمیز کردن انجیر و برش آن، کمی آبلیمو روی انجیر بپاشید. سپس آن ها را درون ظرف دستگاه قرار دهید. دمای دستگاه را روی 60 درجه قرار دهید.  فرآیند خشک شدن انجیر با این دستگاه حدود 18 الی 24 ساعت طول می کشد. در طول مدت خشک شدن، به انجیرها سر بزنید و آن ها را تا حد امکان بچرخانید تا همه طرف ها به خوبی خشک شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *