چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 6:08 بعد از ظهر

سه ماه بعد از ترک اعتیاد

سه ماه بعد از ترک، زمانی حیاتی در دوران درمان اعتیاد است. بیشتر علائم بهبود و عوارض کنار گذاشتن اعتیاد، در این زمان دیده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم که به صورت تخصصی در مورد مسائلی که شما ممکن است سه ماه بعد از ترک اعتیاد با آنها روبرو شوید صحبت کنیم. همچنین نحوه برخورد با این مسائل را نیز به صورت کاملا تخصصی برای شما بیان خواهیم نمود.

مواد مخدر بسته به نوع و دوز مصرفی، به صورت کامل روح و جسم فرد مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین فرایند ترک پروسه زمان بر و سختی خواهد بود و پس از آن نیز مراقبت های لازم توصیه میشوند.

بعد از ترک مواد مخدر ممکن است فرد دچار حالات مختلف افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، استرس، چاقی یا لاغری، بی خوابی، تغییر چهره، و… شود. در صورتی که فرد بعد از ترک توان مقابله با علائم و عوارض جسمی و روحی آن را نداشته باشد امکان بازگشت مجدد فرد مواد مخدر وجود خواهد داشت.

اما در صورتی که فرد آگاهانه با تمام این مسائل روبه ‌رو شود قطعا می تواند از این مرحله گذر کند و پس از مدت زمان مشخصی به صورت کامل از لحاظ روحی و جسمی پاک شود و یک زندگی کاملا ان ایده آل و بدور از هرگونه مواد مخدر را تجربه نماید.

در ماه های بعد از ترک اعتیاد چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از ترک اعتیاد بیش از ۶ الی ۸ ماه زمان نیاز است تا شما خود را پاک بنامید. لذا در ماه‌ های اولیه شما نمی توانید به طور قطعی بیان کنید که بدن شما از مواد مخدر پاک شده است. زیرا پاک شدن جسمی و روحی شما از اثرات سوء مواد مخدر بسیار زمان‌ بر است و سه ماه زمان کمی برای این مسئله است.

در ماه های بعد از ترک اعتیاد چه اتفاقاتی می افتد؟

بنابراین شما سه ماه پس از ترک مواد مخدر ممکن است حالاتی را تجربه کنید که به شدت وسوسه انگیز باشند و شما را هر آن به سمت مواد مصرف مجدد مواد مخدر سوق بدهند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی حالی شدید
  • افسردگی
  • بی حوصلگی
  • پرخاشگری
  • درد جسمی
  • عرق کردن
  • گرگرفتگی
  • بی خوابی
  • کلافگی شبانه
  • فکر و خیال‌های غیر واقعی
  • و…

هر کدام از این علایم خود به تنهایی باعث آشفتگی شما خواهند شد. حال تصور کنید که چند مورد از این علائم را در این سه ماه به طور همزمان تجربه کنید. قطعا تجربه این علائم در کنار یکدیگر باعث تحریک و وسوسه بسیار زیاد شما برای بازگشت به مواد مخدر خواهد شد. بنابراین شما باید در مورد علائم پس از ترک به صورت کامل آگاه باشید و نحوه برخورد با آن ها را بدانید تا مجدد به دام استفاده از مواد مخدر نیفتید.

در ماه های بعد از ترک اعتیاد چه اتفاقاتی می افتد؟

بهترین برخورد با علائم سه ماه بعد از ترک اعتیاد

شاید شما هم بعد از تجربه هر یک از این علائم به سمت مصرف برخی از مخدر های ضعیف تر بروید. شاید هم به صورت خودسرانه داروهای خاصی را مصرف کنید. ولی ما به شما توصیه اکید می کنیم که تحت هیچ شرایطی به صورت خودسرانه از هیچگونه دارو حتی ضعیف ترین دوز دارو نیز استفاده نکنید. استفاده خودسرانه از داروها باعث بازگشت مجدد اعتیاد شما خواهد شد. همچنین استفاده از برخی روش‌ های سنتی نیز توسط برخی بیماران متداول است. ولی ما این روش ها را نیز توصیه نمی ‌کنیم.

بلکه به شما توصیه می‌ کنیم که در صورت تجربه کردن این علائم با متخصصین و مشاورین ترک اعتیاد در تماس باشید و در کلاس های پس از ترک اعتیاد نیز شرکت کنید. برای درمان دردهای جسمی پس از ترک نیز به هیچ عنوان داروهای مسکن را خودسرانه مصرف نکنید. بلکه صرفا تحت نظر پزشک خود داروهایی که برای شما تجویز می شوند را استفاده کنید، تا سموم بدن شما به صورت کامل تخلیه شوند و روند بهبودی شما در اثر استفاده از داروهای خودسرانه کند نشود.

مراجعه به روانشناسان با تجربه و مطالعه در این زمینه نیز می‌ تواند به صورت کامل اختلالات روحی شما را پس از ترک اعتیاد درمان کند. اختلالات روحی که شامل افسردگی، اضطراب، بی خوابی، توهم و…  هستند، صرفا با مراجعه به یک روانشناس متخصص در این زمینه قابل درمان خواهند بود.

بهترین برخورد با علائم سه ماه بعد از ترک اعتیاد

بنابراین به هیچ عنوان از داروهای آرامبخش برای بهبود حالات روحی خود به صورت خودسرانه استفاده نکنید. در صورتی که شما در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد تحت نظر باشید قطعا پزشکان متخصص شما را تا پاک شدن کامل همراهی خواهند کرد و شما در ماه های اولیه بعد از ترک می توانید به صورت کامل از توضیح های آن ها بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

یک دیدگاه

  1. قدرت مواد استغفرالله از خدا هم بیشتر است ولی انسان قدرت بیشتر از اینها را هم دارد میتوان ترک دانم داشته باشیم به لطف خدا بیشتر سایتها یا کمپ‌ها به ظاهر می‌خوان کمک کنند ولی در واقعیت سودشان از اعتیاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳