یکشنبه , 23 اردیبهشت 1403 - 3:35 بعد از ظهر

پایین آوردن فشار خون با آبلیمو و آبغوره

 

تغییرات سبک زندگی امروزی و مشکلات مختلف روحی روانی همواره سلامت جسمی و روحی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. فشار خون بالا وضعیتی است که در آن فشار سیستولیک خون در محدوده ای بالا تر از 12 قرار می گیرد و می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. تحقیقات نشان داده است که مصرف آبلیمو و آبغوره در پایین آوردن فشار خون نقش بسیار مهمی دارد به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

اقدامات لازم برای کاهش فشار خون

همه ما می دانیم که بروز فشار خون با مشکلات مختلفی همراه است که در صورت تداوم آن ها و عدم درمان، ممکن است جان ما را به خطر بیندازد. از طرفی پایین آوردن سطح فشار خون به راحتی و در منزل تا حدودی سخت و دور از ذهن است. زمانی که به این وضعیت دچار شدید، بهترین کار این است که تا قبل از رسیدن فوریت های پزشکی، اقداماتی در جهت جلوگیری از خطر جدی انجام دهید. در این شرایط در هر نقطه ای که قرار دارید، به پشت دراز بکشید و نفس های عمیق بکشید. این کار ها باعث می شود که ضربان قلب و تنفس شما در شرایط متعادلی قرار گیرد و خطر سکته های قلبی و مغزی تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

مصرف برخی از خوراکی ها باعث تعادل در سطح فشار خون می شود؛ در مقابل نیز بعضی از خوراکی ها را به عنوان عامل اصلی این عارضه به حساب می آورند. از این نوع خوراکی ها می توانیم به قهوه و چای سیاه اشاره کنیم که دارای مقادیر بسیار بالایی کافئین هستند که این عامل خود باعث بالا رفتن فشار خون سیستولیک می شود. البته کسانی که به مصرف چنین نوشیدنی هایی عادت دارند، می توانند با مصرف یک تکه شکلات و یا خوردن میوه هایی مانند تمشک، توت فرنگی و زغال اخته از این عارضه در امان باشند.

فشار خون بالا به طور کاملا مستقیم با نوع رژیم غذایی مرتبط است. به همین دلیل برای بروز چنین مشکلاتی توصیه بر رعایت و مصرف مواد غذایی مناسب برای سلامت است. در این بین یک سری میوه ها و خوراکی ها را به عنوان کاهنده سطح فشار خون در بدن به حساب می آورند که شامل این موارد است: زردآلو، سیب زمینی، موز، آووکادو، خربزه، کلم پیچ، ماهی تن، آجیل و حبوبات. این ها مواد غذایی حاوی پتاسیم هستند که برای سلامتی و پایین نگه داشتن فشار خون بسیار مناسب خواهند بود.

پایین آوردن فشار خون بالا با آبلیمو [اورژانسی و فوری در منزل]

گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که فرد در شرایط جسمانی خطرناکی قرار می گیرد و حتی رسیدن نیرو های فوریت پزشکی هم دیر خواهد بود. در چنین شرایطی مصرف برخی از مواد به عنوان درمان اورژانسی فشار خون در نظر گرفته می شود. یکی از اصلی ترین این مواد و خوراکی، آبلیمو و آبغوره است که هر دو دارای ترکیبات موثری در خود هستند. از مهم ترین ترکیبات آبلیمو، سیتریک اسید است که باعث به وجود آمدن مزه ترش آن می شود. مصرف روزانه آبلیمو و آبغوره املاحی مانند کلسیم و منیزیم را به صورت کامل در اختیار بدن قرار می دهد که تضمین کننده سلامتی است.

آبلیمو دارای اسید سیتریک به مقدار فراوان است که این ترکیب باعث جذب هر چه بیشتر املاحی مانند کلسیم و منیزیم می شود که تاثیر این املاح و ترکیبات در پایین آمدن فشار خون سیستولیک به اثبات رسیده است. علاوه بر این پوست لیمو نیز دارای ترکیباتی است که همین نقش را می تواند در بدن ایفا کند. روش مصرف آبلیمو نیز باید به گونه ای باشد که سلامت عمومی بدن شما را به خطر نیندازد. معمولا برای مصرف آبلیمو باید یک الی دو قاشق از آن را به یک لیوان آب اضافه کنید و سپس میل نمایید. البته به منظور دستیابی به نتایج بهتر و سریع تر در مورد مصرف آبلیمو، بهتر است از آبلیموی تازه و خالص استفاده کنید زیرا این نوع از آبلیمو دارای بیشترین مقدار اسید سیتریک است.

علاوه بر این، برای پایین آوردن سریع فشار خون در مواقع اورژانسی، می توانید آن را با سیر یا پیاز ترکیب کنید که تاثیر بسیار قوی تری دارد. برای این کار نیز باید چند حبه سیر و یک پیاز متوسط را با رنده یا کاملا ریز کنید، سپس آن را به 3 الی 4 لیوان شیر اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد. بعد از این که شیر به جوش آمد، ته مانده های ظرف را دور بریزید و مخلوط به دست آمده را در داخل یخچال قرار دهید. بعد از این که کمی سرد شد، مقدار مناسبی آبلیمو (آب سه عدد لیمو) را به آن اضافه کنید و میل نمایید. این ترکیب به عنوان کاهنده اورژانسی فشار خون در منزل شناخته می شود.

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *