جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 8:29 قبل از ظهر

علت درد دور ناف قبل از پریودی

هر ماهه پریودی با حجم بالایی درد، برهم ریختگی احساسات، افسردگی، نوسانات خلقی و … به سراغ خانم ها می آید. درست است که بسیاری از این دردها طبیعی محسوب می شوند؛ ولی بعضی از این دردها هشداری برای وجود مشکلاتی در بدن هستند. درد دور ناف قبل از پریودی در بسیاری از زن ها شایع است، ولی علت این مشکل چیست؟ آیا این درد طبیعی است یا نشان دهنده وجود مشکلی در بدن بانوان است؟ در این محتوا قصد داریم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. در صورتی که شما نیز با این حس و درد مواجه شده اید، ما را در این متن همراهی کنید.

علت درد دور ناف قبل از پریودی

آیا درد دور ناف خطرناک است؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم دلایل بسیاری موجب بروز این مشکل می شود. از این رو توصیه می کنیم که در ابتدا علت درد دور ناف قبل از پریودی را جویا شوید. سپس با توجه به آن در پی درمانش باشید. در بسیاری از موارد این درد خطرناک نیست، اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید؛ حتماً به پزشک زنان مراجعه کنید:

  • وجود توده روی پوست دور ناحیه ناف یا نزدیک آن
  • خونریزی در ناحیه ناف
  • درد در ناحیه ناف یا نزدیک آن (به خصوص اگر بیشتر شود)
  • قرمزی، تورم، تب، لرز یا سایر علائم تحریک یا عفونت در ناف

آیا درد دور ناف خطرناک است؟

علت درد دور ناف در زنان چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به بروز این درد می شود. یکی از این دلایل اندومتریوز شکم است. این عارضه بر اثر رشد بافت اندومتریوز در دور ناف به جای رحم رخ می دهد. علائم این بیماری شامل التهاب، درد و تغییر رنگ در شکم است. ضایعات آندومتر در ناحیه ناف یا اطراف آن ممکن است از بافتی شبیه به آندومتر (پوشش رحم) ساخته شده باشد. در دوره قاعدگی میزان هورمون ها افزایش پیدا می کند. این هورمون ها باعث تحریک بافت اندو و حرکت آن ها در طول چرخه قاعدگی می شود. به دنبال این مسئله، بافت غنی از رگ های خونی شده و متورم می شود. از این رو به شکم فشار وارد خواهد شد. نواحی اندو در طول قاعدگی خونریزی می کنند، ولی خون اضافی از شکم خارج نمی شود.
از دیگر دلایلی که منجر به بروز این مشکل خواهد شد به شرح زیر هستند:

علت درد دور ناف در زنان چیست؟

التهاب آپاندیسیت

یکی از شایع ترین علل درد دور ناف آپاندیسیت است که اطراف ناف آغاز می شود. در نهایت نیز به قسمت های پایین و همچنین راست سرایت می کند. از دیگر علائم شایع آپاندیسیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یبوست
  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • بی اشتهایی

مسمومیت های غذایی

غذاهای آلوده و غیر بهداشتی ممکن است به مسمومیت غذایی منجر شوند. در این موارد شروع درد از قسمت ناف خواهد بود. در نهایت نیز به سراغ قسمت های دیگر شکم خواهد رفت. در مسمومیت های غذایی علاوه بر درد ممکن است با اسهال و استفراغ نیز مواجه شوید. حالت تهوع و ضعف از دیگر علائم مسمومیت غذایی هستند. مسمومیت غذایی می تواند علت درد دور ناف قبل از پریودی باشد‌.

مسمومیت های غذایی

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر علائمی همانند آپاندیسیت دارد. نشانه های این بیماری ممکن است به مسمومیت غذایی نیز شبیه باشد. سندروم روده تحریک پذیر به عنوان مشکلی حاد شناخته نمی شود. این مسئله بیش تر مربوط به اوضاع آشفته روان است. استرس و فشارهای شدید روانی می توانند به بروز سندروم روده تحریک پذیر منجر شوند. در صورت بروز این مشکل باید مشکلات روحی خود را برطرف کنید. از علائم دیگر سندروم روده تحریک پذیر می توان موارد زیر را نام برد:

  • یبوست
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • بی حالی و ضعف

کلام آخر
علت درد دور ناف قبل از پریودی محدود به یک مشکل خاص نیست. به عبارت دیگر این معضل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که تشخیص دقیق بر عهده پزشک معالج است. در صورت بروز این درد حتما مشکل خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. تشخیص هر چقدر زودتر برای بهبود و درمان مشکل شما بهتر خواهد بود. در این مقاله از مجله سیب به بررسی مشکل درد ناف در بانوان پرداختیم. برای خواندن مقالات دیگر نگاهی به سایر صفحات سایت بیندازید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *