شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 5:06 بعد از ظهر

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

 

بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن ریتم شبانه روز می‌شود. خستگی و کلافگی در شب و بی حوصلگی و چرت زدن در روز، نتیجه بی‌خوابی‌های شبانه هستند. اما چه کار کنیم که شب‌ها بتوانیم زود بخوابیم؟ قبل از اینکه بخواهیم جواب این سوال را بدهیم، باید ریشه بی‌خوابی را پیدا کنیم. در واقع باید ببینید چه چیزی باعث بی‌خوابی شبانه شما می‌شود. ما در ادامه این مقاله در مورد دلایل بی‌خوابی و راهکارهای عملی برای داشتن یک خواب راحت صحبت کرده‌ایم. تا انتها با ما همراه بمانید.

چرا شبا خوابم نمیبره

داشتن عادت‌های غلط در زندگی

بی‌خوابی‌های شبانه دلایل متعددی دارند که از جمله آنها می‌توان به اشتباه بودن عادت‌های غذایی و عادت‌های رفتاری اشاره کرد. به عنوان مثال اگر شما عادت دارید شب‌ها دیر شام بخورید، ممکن است خواب شبانه شما نیز دچار اختلال شود. نور تلفن همراه نیز در شب باعث کاهش ترشح ملاتونین یعنی هورمون خواب می‌شود. مصرف کافئین قبل از خواب باعث اختلال در خوابیدن می‌شود.

از جمله دیگر عادت‌های بد، خوابیدن در طول روز و نزدیک به غروب آفتاب است. اگر شما بیش از ۳۰ دقیقه در طول روز بخوابید، به احتمال زیاد شب دچار بی‌خوابی خواهید شد و الگوی خواب شما به هم خواهد ریخت، بنابراین در قدم اول بررسی کنید که کدام یک از این عادت‌های اشتباه در زندگی شما وجود دارد و در صورت وجود هر یک از این عادت‌های اشتباه، آن را برطرف کنید.

 اختلالات عصبی

برخی مواقع نیز دلیل بی‌خوابی ها اختلالات عصبی هستند. گاهی اوقات اختلالات عصبی مربوط به مشکلات روزمره هستند و شب آرامش را از ما می‌گیرند. اما گاهی اوقات نیز این اختلالات دامنه وسیع‌تری دارند و به عنوان بیماری شناخته می‌شوند. به عنوان مثال استرس، اضطراب، حالت‌های افسردگی، عصبانیت و دیگر اختلالات عصبی هم در سطح جزئی و هم در حد وسیع‌تر و در حد بیماری‌های عصبی، باعث به هم ریختن الگو و ریتم خواب شبانه می‌شوند.

اگر این اختلالات در حد جزئی و به دلیل مشکلات روزمره هستند، می‌توانید با تکنیک‌های مدیتیشن و برخی از دمنوش‌های آرامبخش خودتان را آرام کنید و بخوابید. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کند. دقت کنید که تحت هیچ شرایطی به صورت سرخود از داروهای اعصاب و خواب آور استفاده نکنید. زیرا استفاده سرخود از این داروها باعث ایجاد عوارض جانبی بسیار زیادی بر روی بدن شما می‌شود.

چی بخورم خوابم ببره

وقت صحبت از بی‌خوابی به میان می‌آید، بسیاری از افراد به فکر تجویز خودسرانه دارو می‌افتند. اما همانطور که قبلا هم گفتیم به هیچ عنوان از داروهای خواب آور و آرامبخش بدون تجویز پزشک استفاده نکنید، زیرا این داروها اعتیاد آور هستند و تاثیرات مخرب زیادی بر روی سیستم عصبی و کبد و کلیه شما خواهند داشت، بنابراین در قدم اول به فکر مصرف آرامبخش‌ها و خواب آورهای طبیعی باشید.

  • لبنیات تاثیر زیادی در تنظیم خواب شبانه دارند، بنابراین حتما در وعده شام خود از لبنیات، مخصوصا دوغ، استفاده کنید. مصرف یک فنجان ماست و یا یک لیوان شیر گرم نیم ساعت قبل از خواب نیز می‌تواند در راحت خوابیدن شما کمک کند.
  • چای بابونه و چای اسطوخودوس نیز از دیگر داروهای آرامبخش گیاهی هستند که باعث تحریک هورمون خواب در بدن می‌شوند، بنابراین قبل از خواب از این دو نوع چای استفاده کنید.
  • خوردن کیوی قبل از خواب نیز تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت خواب دارد. طی تحقیقات پزشکی ثابت شده است افرادی که قبل از خواب دو عدد کیوی می‌خورند، در مدت زمان کمتری به خواب می‌روند و کیفیت خواب آنها نیز بهتر است.

وقتی خوابمون نمیبره چیکار کنیم

موارد مهمی همچون انجام حرکات آرام بخش، انجام تکنیک تنفس عمیق، استفاده از چشم بند، تنظیم نور و دمای اتاق خواب، استفاده از بالش استاندارد و حذف سر و صداهای اضافی و مزاحم، در زود خوابیدن و داشتن یک خواب آرام بسیار تاثیرگذار و کمک کننده هستند.

با این حال اگر شما تمام موارد مختل کننده خواب و تمام عادت‌های بد را حذف کردید و از خوراکی‌های خواب آور طبیعی و روش های آرامبخش نیز استفاده کردید، اما باز هم شب‌ها دچار بی‌خوابی شدید و خوابتان نبرد، بهترین گزینه مراجعه به پزشک و درمان کامل و ریشه‌ای بی‌خوابی است.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رفع خارش گوش با سرکه

  گوش انسان برخلاف اندازه کوچکی که دارد، دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای پر از فیبرهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *