یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 5:23 قبل از ظهر

علت خون آمدن از دهان در خواب

خونریزی لثه یکی از مشکلات رایج مربوط به بیماری های دهان و دندان است. این خونریزی می تواند شب هنگام اتفاق بیفتد. شاید برایتان پیش آمده است که صبح شاهد مقداری خون خشک شده بر دندان هایتان باشید. در صورت تجربه چنین مشکلی حتما این مقاله را مطالعه نمایید. در ادامه به بررسی علت خون آمدن از دهان در خواب و همچنین نحوه درمان آن خواهیم پرداخت.

علت خونریزی لثه در خواب و نحوه درمان

خونریزی لثه در خواب علل مختلفی دارد. از اینرو درمان این مشکل نیز از طریق راه هایی متفاوتی صورت می گیرد. در صورت روبرویی با این مشکل حتما قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه نمایید. اطلاعات درج شده در این مقاله به منظور افزایش آگاهی مخاطب ذکر شده اند. علت خون آمدن از دهان در خواب به شرح زیر است:

 مسواک زدن نامناسب

مسواک زدن اصول و روش های خاص خود را دارد. متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که با فشردن شدید مسواک بر دندان آلودگی ها کاملا از میان برداشته می شوند. بدیهی است که انجام این کار می تواند به لثه آن ها آسیب بزند. افراط در مسواک زدن و همچنین استفاده از مسواک های سفت باعث افزایش آسیب پذیری لثه ها و در نتیجه خونریزی آن ها خواهد شد.

 مسواک زدن نامناسب

التهاب لثه

یکی از علائم مهم عفونت و التهاب لثه خونریزی است. در صورتی که پلاک دندان به مدت زیادی روی دندان باقی بماند سفت می شود. سفت شدن پلاک روی لثه جرم ایجاد می کند. در نتیجه شاهد خونریزی لثه در خواب خواهید شد.

پریودنتیت

پریودنتیت در نتیجه عفونت لثه ایجاد می شود. این بیماری با درد و تورم لثه ها همراه است. در بیماری پریودنتیت استخوان ها و بافت های موثر در اتصال دندان ها به مرور زمان از لثه جدا می شوند. از آنجایی که در هنگام خواب لثه آسیب پذیرتر است؛ خونریزی در این زمان اتفاق می افتد.

دندان قروچه

علت خون آمدن از دهان در خواب ممکن است مربوط به دندان قروچه باشد. دندان قروچه علاوه بر ایجاد خونریزی می تواند به سطح دندان ها آسیب برساند. به طوری که پس از مدتی دندان ها ناصاف به نظر برسند. برای درمان دندان قروچه حتما به دندانپزشک مراجعه شود.

مصرف دارو

بعضی از داروها به دلیل تاثیر بر غلظت خون باعث خونریزی لثه می شوند. وارفارین یکی از این داروها است. وارفارین با رقیق کردن خون باعث خون آمدن از دهان در خواب می شود. از دیگر داروهای موثر بر خونریزی لثه می توان موارد زیر را نام برد:

  • برخی از داروهای مربوط به فشار خون
  • ضد اسپاسم ها
  • سرکوب کننده های سیستم ایمنی

مصرف دارو

کمبود مواد مغذی

همان طور که می دانید رژیم غذایی مناسب تاثیر قابل توجهی بر بهبود سلامت بدن دارد. علت خون آمدن از دهان در خواب می تواند به کمبود مواد مغذی مربوط باشد. در صورت کاهش ویتامین هایی چون C و K ممکن است با خونریزی لثه مواجه شوید.

سایر علل

تغییرات هورمونی و ابتلا به بیماری های خاص می تواند به خونریزی لثه منجر شود. برای مثال بارداری باعث افزایش حساسیت خواهد گشت. از اینرو مادر ممکن است وقتی از خواب بیدار شود بر لثه و دندان هایش خون ببیند. از جمله بیماری هایی که به خونریزی لثه منجر می گردند می توان موارد زیر را نام برد:

  • سرطان خون
  • دیابت
  • بیماری های مربوط به کبد

کمبود مواد مغذیکمبود مواد مغذی

نحوه درمان خونریزی لثه در خواب

برای درمان خونریزی لثه ابتدا باید علت دقیق مشکل پیدا شود. بدون شک تشخیص و درمان قطعی بر عهده پزشک معالج است. با این حال رعایت موارد زیر می تواند در بهبود و درمان خونریزی لثه در خواب کمک زیادی کند:

  • به بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید.
  • برای مسواک زدن مسواک مناسبی را برگزینید.
  • سیگار نکشید.
  • به رژیم غذایی خود توجه کنید.به میزان زیادی آب بخورید.
  • در صورت تایید پزشک می توانید آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • به طور منظم برای اطمینان از سلامت دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به بررسی علت خون آمدن از دهان در خواب پرداختیم. همان طور که دیدید خونریزی لثه می تواند علل مختلفی داشته باشد. در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. با تشخیص درست پزشک قادر هستید روش درمانی مناسبی را انتخاب نمایید و در صورت لزوم به مصرف دارو اقدام فرمایید. اگر به خواندن مقالاتی در حوزه بهداشت و سلامت علاقه دارید، حتما نگاهی به سایر صفحات وب سایت سیب بیندازید‌.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *