یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 4:01 قبل از ظهر

تعداد دفعات مدفوع نوزاد سه ماهه

تقریبا اکثر والدین نگران این موضوع هستند که آیا تعداد دفعات کار کردن شکم نوزادشان طبیعی است؟ آیا رنگ و غلظت مدفوع کودکشان نرمال است؟ به طور کلی الگوی دفع مواد غذایی شیرخواران با یکدیگر متفاوت است. برخی از کودکان بعد از خوردن هر وعده شیر مادر خود، دفع مدفوع داشته و شکم برخی دیگر یک تا دو بار در هفته کار می‌کند. بسیار مهم است که والدین مواد دفع شده فرزند تازه متولد شده خود را بررسی کرده و به رنگ، قوام و تعداد دفعات آن توجه داشته باشند. در این صورت پدر و مادر می‌توانند خیلی زود مشکلات احتمالی را شناسایی نموده و به دنبال راه درمانی مناسب باشند. در ادامه اطلاعاتی درباره تعداد دفعات مدفوع نوزاد سه ماهه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تعداد دفعات مدفوع نوزاد سه ماهه شیر خشکی

بر طبق نظر خانم دکتر آزاده فهیمیان، متخصص اطفال، شکم نوزادان شیر خشکی اغلب حداقل یک بار در روز دفع مواد غذایی دارد. البته 2 تا 3 بار دفع نیز برای این عزیزان طبیعی است. به طور کلی در سه ماه، میانگین تعداد نوبت‌های کار کردن شکم کودک تازه متولد شده 1.88 بار در روز است. در ضمن، بچه‌هایی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، در هر مرحله از رشد کمتر از سایر کودکان دفع مواد غذایی دارند.

کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، مدفوعشان اندکی سفت‌تر از سایر نوزادان است. همچنین رنگ مواد دفع شده از نوزادان شیر خشکی زرد کم رنگ و مختصری قلیایی یا خنثی است و بوی زیادی دارد. از لحاظ قوام نیز دستشویی این کودکان شبیه کره بادام زمینی است؛ در صورتی که دستشویی این دسته از کودکان خیلی سفت‌تر از غلظت کره بادام زمینی باشد، می‌تواند نشانه بروز یبوست در آن‌ها باشد. در این شرایط باید به پزشک اطفال خود مراجعه نمایید. اگر نگران ابتلای فرزند کمتر از 4 ماه خود هستید، بدون مشورت با متخصص اطفال، به او چیزی ندهید.

لازم به ذکر است که یبوست در نوزادان شیر خشکی شایع‌تر از نوزادان بهره‌مند از شیر مادر است. زیرا هضم شیر خشک دشوارتر از شیر مادر است. البته تا زمانی که مدفوع کودک نرم است و بدون زحمت از مقعد او خارج می‌شود، جای نگرانی نیست. اما اگر دستشویی نکردن بچه بیش از 5 روز طول کشید، حتما با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید. یبوست طولانی در بچه تازه متولد شده مشکلات بسیاری از جمله گشاد شدن روده بزرگ، شقاق و انسداد روده را به همراه خواهد داشت. در این شرایط ممکن است که پزشک، استفاده از داروهای خانگی را به عنوان اولین مرحله درمان یبوست به شما پیشنهاد دهد.

تعداد دفعات مدفوع نوزاد سه ماهه شیر مادر

تعداد دفعات کار کردن شکم نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از این کودکان 4 الی 5 بار در روز دفع مدفوع دارند، در حالی که شکم بعضی دیگر از آن‌ها هر 4 الی 5 روز یک بار کار کرده و مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید. چرا که عصاره وجودی مادر مقدار کمی مواد زائد دارد و دفع نکردن آن‌ها نشانه یبوست نیست. در واقع حتی یک بار در هفته کار کردن شکم چنین بچه‌هایی به زیاد شدن وزن آن‌ها کمک می‌کند.

در واقع دفعات کار کردن شکم کودک مهم نیست، موضوع مهم قوام و رنگ دستشویی او است. اگر مدفوع کودک رنگ و شکل سبز و بلغمی به خود بگیرد، نشان‌دهنده اختلال در هضم و جذب سیستم گوارش او است. همچنین به یاد داشته باشید که مدفوع عزیز تازه متولد نباید بیش از حد آبکی یا سفت و خشک باشد. در کل ملاک برای ارزیابی سلامت نوزاد، وزن‌گیری او است. بنابراین اگر تعداد دفعات دفع مواد مغذی موجود در شیر از حالت عادی کمتر باشد، جای نگرانی نیست. اما در صورتی که تغییرات ناگهانی و شدید در دستشویی کودک مشاهده کردید، باید درمان را با تجویز پزشک شروع کنید.

زیاد کار کردن شکم نوزاد نیز به تغذیه او در طول روز بستگی دارد. اگر کودکی که از پستان مادر تغذیه می‌کند، 7 تا 8 بار در طول روز دفع مدفوع داشته باشد، مشکلی برای او پیش نمی‌آید. اما در صورت زیادتر شدن این امر باید به متخصص گوارش نوزادان مراجعه کنید. زیاد شدن تعداد نوبت‌های کار کردن شکم بچه تازه متولد شده و آبکی شدن آن، نشان‌دهنده اسهال است.

 

 

مطلب پیشنهادی

زرده تخم مرغ با نمک برای زانو درد

استفاده از نمک، زرده تخم مرغ، زردچوبه برای درمان ورم و درد زانو از جمله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *