چهارشنبه , 29 فروردین 1403 - 4:01 قبل از ظهر

آیا خشکی چشم خطرناک است؟

 

خشکی چشم یکی از عارضه های شایعی است که بیشتر مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌ دهد، ولی شیوع آن به این معنی نیست که نباید آن را جدی گرفت. چشم ارگانی حساس و پیچیده است که به مراقبت و نگهداری دقیق نیاز دارد. از این رو باید تمامی مشکلات از جمله خشک شدن آن را جدی گرفت. در این محتوا قصد داریم به بررسی این عارضه بپردازیم. از شما دعوت می کنیم که ما را تا پایان این متن همراهی نمایید.

آیا خشکی چشم باعث نابینایی میشود؟

خشک شدن چشم به دلایل مختلفی رخ می دهد. نگاه کردن و تماشای طولانی مدت تلفن همراه، لپ تاپ، تلویزیون و … از جمله شایع ترین این دلایل به شمار می آیند. البته ارث، افزایش سن، مصرف برخی از داروها، ابتلا به بیماری، استعمال سیگار و برخی از عوامل محیطی از دیگر دلایل این بیماری هستند. این عارضه خود را با شکل های مختلفی نمایش می دهد. از جمله علائم خشک شدن این ارگان از بدن به شرح زیر هستند:

  • سوزش
  • قرمزی
  • خارش
  • تاری دید
  • حساسیت به دود و نور
  • خستگی پس از مطالعه کوتاه مدت
  • احساس وجود جسم خارجی

بسیاری با این سوال مواجه می شوند که آیا خشک شدن چشم ها منجر به نابینایی خواهد شد؟ شاید این مشکل در نگاه اول بسیار سطحی به نظر برسد، ولی لازم است بدانید که در صورت عدم درمان می تواند عواقب بسیار خطرناکی را به همراه داشته باشد. در مراحل ابتدایی این مشکل را می توان با مصرف برخی از قطره ها یا داروها حل کرد.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که روند درمان را باید زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید. چرا که در صورت خود درمانی ممکن است نه تنها بیماری را رفع نکنید، بلکه به چشم هایتان آسیب وارد نمایید. همچنین اگر این مشکل را زیر نظر پزشک برطرف نکنید، به مرور می تواند بینایی و سو چشم های شما را بگیرد. در نهایت ممکن است بر اثر ابتلا به این مشکل نابینا شوید.

عوارض درمان نکردن خشکی چشم

در صورتی که مشکل خشک شدن چشم هایتان را حل نکنید، با عوارض گوناگون و مختلفی مواجه خواهید شد. در وهله اول دیدن و تماشا کردن برای زمان طولان مدت برایتان مقدور نخواهد بود. کسانی که به این بیماری دچار هستند احساس می کنند که جسم خارجی در چشم هایشان قرار دارد. علاوه بر این نمی توانند برای مدت زمانی طولانی به کتاب، صفحه گوشی یا … نگاه کنند. پس از مدتی نور خورشید و نور زیاد آزار دهنده خواهد بود.

پس از مدتی نیز این مشکل عوارض جدی تر و حادتری را برایتان به وجود می آورد. عفونت های چشمی از جمله مهمترین مسائلی است که در صورت عدم درمان دامن گیرتان می شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که اشک ها عفونت را از سطح چشم به خوبی پاک کرده و از آن ها محافظت می کنند. در صورتی که اشک چشمان شما خشک شود، عفونت ها پاک نخواهند شد. از این رو ممکن است پس از مدت زمانی عفونت به صورت شدیدی افزایش پیدا کند و عواقب خطرناک تری را به دنبال داشته باشد.

اگر این عارضه درمان نشود، خشکی چشم های شما شدیدتر خواهد شد. پس از آن مشکلاتی از قبیل دید ضعیف تر، زخم و سایش در قرنیه، التهاب و … دامن گیرتان می شود. در نهایت کیفیت زندگی تان کاهش پیدا می کند و حتی انجام فعالیت روزانه سخت می شود. خشکی چشم بیماری شایعی محسوب می شود که سبک زندگی امروزه منجر به افزایش آن در بیشتر مردم شده است. به طوری که این مشکل را در سنین مختلف می توان دید. شایع بودن این بیماری موجب شده برخی گمان کنند نیازی به درمان آن نیست. در صورتی که عدم درمان این بیماری منجر به بروز عوارض غیر قابل جبرانی می شود. در متن فوق سعی کردیم به طور کامل به این بیماری و عوارض عدم درمان آن بپردازیم. توصیه می کنیم در صورتی که به این بیماری دچار هستید، به پزشک معالج مراجعه کنید. تا زمانی که دیر نشده روند درمان این بیماری را پیش بگیرید.

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *