شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 2:13 قبل از ظهر

بهترین فصل ساخت و ساز ساختمان

بهترین فصل ساخت و ساز چه زمانی است؟ زمانی که تصمیم به ساخت یک ساختمان می‌کنید، بسیار مهم است که چه زمانی قرار است پروژه را آغاز کنید. خیلی از افراد فصل تابستان را بهترین زمان ساخت و ساز می‌دانند؛ این نظریه هنوز از نظر علمی توجیهی نداشته و صرفا بر اساس تجربیات سازندگان است. شاید انتخاب تابستان به عنوان بهترین فصل برای ساختمان سازی تا حد زیادی درست باشد اما از نظر صرفه جویی در هزینه‌ها و ارزان بودن مصالح، زمستان فصل بهتری برای ساخت ساز است. در ادامه همراه ما باشید تا با بهترین فصل ساختمان سازی با توجه به اقلیم ایران آشنا شوید.

بهترین زمان ساخت و ساز چه فصلی است؟

وقتی صحبت از بهترین فصل ساخت و ساز می‌شود، نظرات متفاوتی در این باره شنیده می‌شود. اگر این سوال را از سازندگان بپرسید، اکثر آنها تابستان را بهترین زمان ممکن برای ساختمان سازی می‌دانند؛ اما باید توجه داشت که این فصل با معایبی همراه است. برای مثال با افزایش تقاضای مردم در بازار مسکن، قیمت محصولات با وجود عرضه کم بسیار بالاست. در فصل زمستان هم به دلیل اینکه تقاضای افراد کمتر است، قیمت مصالح ساختمانی هم پایین تر خواهد بود و همین عامل، دلیلی بر صرفه جویی در هزینه‌ها است. اما در این فصل به علت بارش برف و باران و هوای سرد، شرایط کار کردن را برای کارگران سخت‌تر می‌کند. بنابراین هریک از این فصل‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. در نظر داشته باشید بهترین فصل ساختمان سازی در ایران، به محدودیت زمانی شما بستگی دارد.
مثلا برای ساخت یک ساختمان 20 واحدی با قالب تونلی فرم، حداقل 10 ماه زمان لازم است و حتی اگر روز اول آغاز پروژه در اولین روز فصل تابستان باشد، باز هم قسمتی از روند ساخت به فصل زمستان موکول می‌شود. تعیین بهترین فصل ساخت و ساز ساختمان با توجه اقلیم ایران، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مفصل به مزایا و معایب تک تک آنها می‌پردازیم.

عوامل موثر در انتخاب بهترین فصل ساخت و ساز

اینکه بهترین زمان ساخت و ساز ساختمان را در چه فصلی انتخاب کنیم، به عوامل مهمی بستگی دارد:
1. شرایط آب و هوا: بدون شک مهمترین عامل موثر در انتخاب بهترین فصل ساخت و ساز، شرایط هواشناسی آن منطقه است. در فصلی که باران و برف کمتری ببارد، شرایط ساختمان سازی هم مناسب تر است.
2. مصالح ساختمانی: توجه کنید حتی نوع مواد ساختمانی هم در انتخاب فصل تاثیرگذار است؛ برای مثال برخی از مواد ساختمان مثل بتن به دمایی خاص برای خشک شدن نیاز دارند. بنابراین باید فصلی انتخاب شود که شرایط لازم برای استفاده از این مواد وجود داشته باشد.
3. زمان لازم برای اجرای پروژه: گاهی اوقات به علت زمان بندی انجام پروژه یا کمبود وقت، باید بهترین فصل برای ساخت و ساز را انتخاب کنید تا کارها با سرعت بیشتری انجام شوند. همچنین استفاده از سیستم های قالب بندی بتن مقل لارج پنل، سرعت ساخت سازه را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.
4. جنبه اقتصادی: در نظر گرفتن قیمت و هزینه های ساخت ساختمان، دیگر عامل موثر در انتخاب بهترین فصل ساخت و ساز در ایران است؛ توصیه می‌شود عملیات ساختمانی در فصلی انجام شود که که قیمت مصالح و دستمزد نیروی کار مقرون به صرفه تر باشد.
5. حفاظت از منابع طبیعی: مثلا در فصل های خشک مثل زمستان، به مصرف آب کمتری برای فراوری های ساختمانی مثل مخلوط کردن بتن نیاز است؛ از این رو، به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی می‌شود.
6. قیمت آهن آلات: و اما آخرین عامل موثری که بهترین زمان ساخت و ساز در ایران را تعیین می‌کند، نوسانات قیمت آهن آلات، مقاطع فولادی، قیمت میلگرد و… است. در فصل زمستان به دلیل ساخت و ساز کمتر، قیمت بازار آهن روندی کاهشی دارد.

بهترین فصل ساخت و ساز ساختمان

بهترین فصل سال برای ساختمان سازی در ایران

جهت بررسی بهترین زمان برای ساختمان سازی، باید 4 فصل را کاملا مورد ارزیابی قرار دهید. ساخت و ساز در هر فصلی با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی که دارد، متفاوت با فصول دیگر است. سپنتا در ادامه متن به نحوه انجام عملیات ساختمانی در هر فصل اشاره می‌کند.

ساخت و ساز در فصل بهار و تابستان

در فصل بهار، دمای هوا افزایش می‌یابد و شاهد بارش های کم و بیش بهاری خواهیم بود. نکته اول، داشتن برنامه ریزی کافی برای انجام پروژه های بیرون ساختمان هنگام بارندگی است. همچنین در فصل بهار به دلیل طولانی بودن روشنایی روز، فعالیت کارگران هم بیشتر شده و کمتر اذیت می‌شوند؛ از این رو روند کار با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.
حتما شنیده‌اید که بهترین فصل برای انجام کار، تابستان است؛ در این فصل دمای هوا به بالاترین درجه خود می‌رسد و گرمای هوا تشدید خواهد یافت. توصیه می‌شود اجرای عملیات ساختمانی به زمان هایی از روز موکول شود که دمای هوا پایین‌تر است؛ مثل صبح زود یا عصر روز کاری. همچنین به علت گرمای زیاد، باید در حفظ منابع آبی موردنیاز ساختمان دقت زیادی به خرج داده تا الکی هدر نرود. به نقل از نظر اکثر پیمانکاران، مهندسان و افراد سازنده، بهترین فصل ساخت و ساز تابستان است.

ساخت و ساز در فصل پاییز و زمستان

در قسمت بالا با دو تا از بهترین فصل های ساختمان سازی ایران آشنا شدیم. پاییز هم فصل مناسبی برای ساخت و ساز است. این فصل هم برای اتمام پروژه هایی که در بهار و تابستان آغاز شده‌اند، بسیار مناسب است. توصیه می‌شود در فصل پاییز، کار ساخت ستون، سقف و دیوار های ساختمان را به پایان برسانید تا کار های داخلی برای زمستان باقی بماند.

بهترین فصل ساخت و ساز ساختمان

در زمستان هم دمای هوای به شدت کاهش یافته و شاهد بارش های زیاد باران و برف هستیم. بهتر است برای انجام پروژه های بیرون از ساختمان اجتناب کنید؛ چرا که ممکن است در روند کار، تاخیر و مشکلاتی ایجاد شود. در این فصل سرد که اکثر سازندگان مشغول بتن ریزی و یا انجام کار های داخلی ساختمان هستند، قیمت مصالح کاهش خواهد یافت.

بهترین زمان برای شروع گود برداری زمین

شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه ، مهمترین عامل در تعیین زمان و فصل مناسب برای آغاز گود برداری ساختمان است. در مناطقی با آب و هوای سرد، بهتر است گود برداری در فصل های گرم آغاز شود؛ چرا که از مشکلات یخ زدگی و جمع شدن خاک جلوگیری می‌شود. البته نوع خاک موجود در زمین هم دیگر عامل موثر در انتخاب بهترین فصل ساخت و ساز و شروع گود برداری ساختمان است. ترجیحا اوایل اسفند، قبل از شروع فصل بهار و بارش های بهاری، بهترین زمان برای گود برداری و پی ریزی زمین است.
سخن آخر
به طور کلی، هر فصلی دارای مزایا و چالش های متعددی است و انتخاب بهترین فصل ساخت و ساز ساختمان با توجه به اقلیم ایران به نوع پروژه و شرایط محیطی بستگی دارد. بهترین زمان ساخت و ساز طبق تجربیات سازندگان، فصل تابستان برای ساخت بخش های بیرونی و فصل زمستان برای بازسازی و ساخت فضای داخلی ساختمان است.

مطلب پیشنهادی

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک اختلال کوچک در غده تیروئید آثار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *