جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 10:19 قبل از ظهر

مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم و مثانه

عمل افتادگی رحم و مثانه می تواند زمانی انجام شود که افتادگی رحم بسیار شدید است. در بسیاری از موارد که بانوان با مشکل افتادگی مثانه مواجه می شوند، می توان با روش های مختلفی از جمله مصرف داروها و یا بستن کمربند و … افتادگی مثانه را درمان کرد. اما در برخی از مواقع، افتادگی رحم آنقدر شدید است که می تواند باعث افتادگی مثانه و ایجاد فشار روی مثانه نیز شود. در این زمان بهترین راهکار برای کاهش عوارض ناشی از افتادگی رحم و مثانه به صورت همزمان، انجام عمل جراحی است. اگر قصد انجام عمل افتادگی رحم و مثانه را دارید، می بایست حتما با روش های مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم و مثانه آشنا شوید تا از عوارض ناشی از انجام این عمل کاهش دهید.

در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم و مثانه صحبت کنیم. پس اگر قصد انجام این عمل جراحی را دارید، با مجله سیب در ادامه این مقاله همراه باشید.

مراقبتهای بعد از عمل جراحی افتادگی رحم

مراقبتهای بعد از عمل جراحی افتادگی رحم

عمل جراحی افتادگی رحم فقط در صورت نیاز و در شرایطی که امکان درمان افتادگی رحم بدون جراحی وجود نداشته باشد، انجام می شود. ممکن است این عمل جراحی به همراه عمل جراحی رفع افتادگی مثانه نیز انجام شود. چرا که در اکثر موارد، افتادگی رحم شدید باعث فشار آوردن بر روی جداره مثانه می شود و می تواند باعث افتادگی آن نیز شود.

خوشبختانه، عمل جراحی افتادگی رحم و مثانه، با سهولت زیادی انجام می شود. ممکن است یک روز در بیمارستان بستری بمانید تا پس از انجام عمل، وضعیت شما بررسی شود. اما پس از آن می توانید به خانه بازگردید و با در نظر گرفتن نکات مراقبت های بعد از عمل جراحی افتادگی رحم، به زندگی عادی خود برگردید.

مراقبتهای بعد از عمل جراحی افتادگی رحممراقبتهای بعد از عمل جراحی افتادگی رحم

نکات مهم برای مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم و مثانه

در ادامه به چند نکته مهم برای مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم و مثانه اشاره می کنیم.

  • پس از اینکه عمل جراحی افتادگی مثانه و رحم را انجام دادید، می توانید در بیمارستان استراحت کنید و داروی مسکن دریافت کنید. اما پس از ورود به خانه، تزریق مسکن نخواهید داشت و حتما باید برای کنترل درد از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. فراموش نکنید که این داروها باید سر زمان مشخص مصرف شوند تا شاهد درد شدیدی نباشید.
  • از داروهای آنتی بیوتیک و سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک به درستی استفاده کنید. هرگز مصرف یک دارو را به یک زمان دیگر موکول نکنید. همه این داروها باید در زمان مشخص مورد استفاده قرار گیرند.
  • در صورت نیاز از پمادهای آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده در محل زخم استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت های حرکتی بلافاصله پس از انجام این عمل جراحی خودداری کنید. شما باید حداقل چند روزی را در رختخواب بمانید.
  • انجام فعالیت های ورزشی سنگین و فعالیت های سنگین جسمی حداقل 45 روز پس از انجام عمل جراحی، ممنوع است.
  • در صورت نیاز به حمام کردن، سعی کنید که تا یک هفته از آب خنک استفاده کنید. رفتن به حمام پس از 1 هفته بعد از انجام جراحی با آب گرم ممنوع است.

مراقبتهای بعد از عمل جراحی افتادگی رحم

  • در صورتی که در ناحیه عمل جراحی شده، احساس درد و تورم دارید، می توانید از کمپرس آب یخ در این ناحیه استفاده کنید. برای دیدن بهترین نتیجه، هر دو ساعت یک بار از این کمپرس استفاده کنید.
  • به دلیل کم تحرکی و مصرف داروهای بیهوشی، ممکن است تا چند وقت اجابت مزاج خوبی نداشته باشید. بروز یبوست پس از انجام عمل جراحی افتادگی رحم، می تواند باعث ایجاد درد شود. بنابراین، سعی کنید که از مواد غذایی ملین و مفید استفاده کنید تا شاهد یبوست شدید پس از این عمل جراحی نباشید.
  • مصرف آب فراوان را به همراه قرص ها فراموش نکنید. آب فراوان می تواند باعث دفع بهتر مدفوع و کاهش عوارض بیهوشی شود.
  • برای جوش خوردن بخیه ها از مواد غذایی مفید استفاده کنید. آناناس یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای جوش خوردن بخیه هاست که می توانید تا چند هفته آب یا خود آن را مصرف کنید.

نکات مهم برای مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم و مثانه

  • برای داشتن رابطه جنسی برای خودتان محدودیت قائل شوید. توصیه می شود که حداقل 1 ماه رابطه جنسی نداشته باشید. اما در صورت نیاز داشتن رابطه جنسی بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید تا شاهد عوارض ناشی از مقاربت جنسی پس از انجام این عمل جراحی نباشید.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت، سعی کنید که ناحیه تناسلی خود را با ژل شستشوی مخصوص بانوان بشویید. بهتر است برای انتخاب بهترین ژل شستشو با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳