جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 9:31 قبل از ظهر

درمان شپش سر با حنا

 

شپش حشره‌ای شش پا و سفید و گاهی اوقات هم برنز و قهوه‌ای رنگ است که به ساقه موها در نزدیکی پوست سر می‌چسبد و از خون سر تغذیه می‌کند. اغلب با بازگشایی مدارس در بین کودکان دبستانی، دانش آموزان آلوده به شپش دیده می‌شوند. بیشترین میزان انتقال شپش نیز در بین کودکان در مدرسه دیده شده است.

شپش از طریق لباس، شانه، هدفون، ملحفه، بالش، کلاه، روسری و حوله آلوده انتقال پیدا می‌کند؛ و از آنجایی که کودکان در مدرسه ممکن است ملاحظات کامل را انجام ندهند، بیماری به سرعت در بین آنها پخش می‌شود و به افراد خانواده نیز انتقال پیدا می‌کند.

اگر چه درمان شپش یک شبه و به سرعت امکان‌پذیر نیست، اما با صبر و حوصله درمان‌پذیر است. بنابراین اگر شپش گرفتید وحشت نکنید. شما می‌توانید به صورت خانگی و با استفاده از برخی داروهای گیاهی شپش خود را درمان کنید. به عنوان مثال درمان شپش سر با حنا از روش‌های معمول و متداول است که از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. حنا یک گیاه سبز رنگ است که در تقویت موی سر نقش مهمی دارد. همین گیاه برای درمان بیماری‌های پوستی، به خصوص شپش تاثیر بسیار زیادی دارد. اما اینکه چگونه با حنا شپش سر را درمان کنیم سوالی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چگونه با حنا شپش سر را درمان کنیم

اگر می‌خواهید با حنا شپش سر خود را درمان کنید باید چند بار در ماه سر خود را با حنا رنگ کنید. شاید رنگ موهای شما کمی تغییر کند، اما تغییر آن زیاد هم واضح نیست. در مورد کودکان، این تغییر رنگ چهره آنها را زیباتر نیز می‌کند.

برای آماده کردن حنا در ابتدا مقداری از حنا را با مقدار مناسب آب ولرم ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید. سپس در ظرف را با یک سلفون بپوشانید و اجازه بدهید در دمای حدود ۳۰ الی ۴۰ درجه سانتیگراد نیم ساعت استراحت کند. سپس حنا را با کمک دست به صورت کامل روی موهای خود و روی پوست سر خود ماساژ دهید. اگر دوست ندارید دست‌هایتان رنگ قرمز به خود بگیرد، حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

پس از اینکه موها و پوست سرتان به صورت کامل به حنا آغشته شدند، یک کلاه پلاستیکی سر کنید و اجازه بدهید کلاه حداقل ۲ الی ۳ ساعت روی موهایتان بماند. سپس کلاه را بردارید و موهایتان را با آب گرم و شامپو بشویید و با یک برس موها را شانه بزنید. دقت کنید که حتما بعد از شانه زدن موها، برس خود را با آب وصابون بشویید تا شپش‌های آن از بین بروند.

چهار روش درمان شپش سر در خانه

علاوه بر حنا شما می‌توانید با روش‌های خانگی دیگر نیز شپش موهای خود را درمان کنید. ما در اینجا چهار روش درمان شپش سر در خانه را بیان کرده ایم. سعی کنید این مراحل را دقیق انجام دهید تا شپش موهای شما از بین بروند. دقت کنید که هر کدام از روش‌ها را باید هفته ای یک بار تکرار کنید و تا دو ماه نیز دوره درمان را ادامه دهید.

  • از بین بردن شپش با سس مایونز

برای اینکه شپش موی سر خود را به صورت کامل از بین ببرید، باید موها و پوست سر را به صورت کامل آغشته به سس مایونز کنید. بعد از اینکه موها به صورت کامل به سس مایونز آغشته شدند یک کلاه کیسه‌ای روی سر خود قرار دهید و بعد از ۵ ساعت موهای خود را با شامپو بشویید و آنها را شانه و سشوار کنید.

  • درمان شپش با آب پیاز

آب ۴ پیاز را بگیرید. اگر پیازها قرمز باشند بهتر است. سپس پوست سر خود و موهای خود را به صورت کامل با آن ماساژ بدهید و یک کلاه کیسه‌ای بپوشید و اجازه بدهید دو ساعت آب پیاز روی موهای شما بماند سپس موها را با شامپو شسته و شانه و سشوار بکشید.

  • نابود کردن شپش با سرکه سفید

برای درمان شپش با سرکه سفید باید مقدار مساوی آب و سرکه را با یکدیگر ترکیب کرده و موهای خود را با آن ماساژ بدهید و سپس از یک کلاه استفاده کنید و اجازه بدهید دو ساعت استراحت کنند بعد از دو ساعت موهایتان را با شامپو بشویید و با شانه و سشوار خشک کنید.

  • خفه کردن شپش‌ها با روغن زیتون

برای نابود کردن شپش‌ها باید موهای خود را به صورت کامل با روغن زیتون آغشته کنید و ماساژ بدهید سپس اجازه بدهید روغن شب تا صبح روی موهای شما بماند و صبح موهای خود را با شامپو بشویید و آبکشی کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *