یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 5:32 قبل از ظهر

رژیم کانادایی 15 روزه چیست؟ فواید و عوارض

 

روش های متنوع و دستورالعمل های گوناگونی برای تنظیم برنامه و عادات غذایی وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید، انتخاب روشی است که از نظر علمی تایید شده باشد و به بدن آسیب نزند. یکی از مشهورترین این روش ها، رژیم کانادایی 15 روزه است. این برنامه غذایی دارای فواید و عوارضی است که در این مطلب شما را با آن ها آشنا می کنیم. دقت کنید که برای تعیین برنامه غذایی مناسب بهترین کار مراجعه به متخصصین مربوطه است و در این مقاله سعی می کنیم تنها مواردی را برای افزایش دانسته های شما ارائه کنیم.

رژیم کانادایی اصلی 13 روزه

این برنامه غذایی یکی از سخت ترین روش های مدیریت سبک تغذیه است. گرسنگی شدید در زمان انجام آن و محرومیت از مواد غذایی ضروری ممکن است به سلامتی شما آسیب بزند. معمولا توصیه می شود که به یک برنامه سبک تر و متعادل تر روی بیاورید، اما اگر به هر دلیلی حتما می خواهید این روش را اجرا کنید؛ حتما زیر نظر یک متخصص باشید و در مدت اجرا پیوسته وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید.

اساس رژیم کانادایی 13 روزه، گرسنگی دادن به بدن و قرار دادن آن در شرایط قحطی مواد غذایی است. به این صورت بدن سعی می کند تا با استفاده از ذخایر خود مانند چربی ها، به مقابله با کمبود مواد غذایی بپردازد. مصرف ذخایر انرژی بدن در طول یک دوره باعث کاهش وزن شدید می شود. این کاهش وزن موجب ضعف، خستگی و بی حالی شدید در فرد می شود.

کسانی که این برنامه را تنظیم کرده اند، معتقدند به قدری مصرف مواد غذایی کاهش می یابد که فرد تا 10 کیلوگرم در این 13 روز می تواند وزن کم کند. باید توجه داشته باشید که کاهش وزن شدید در بازه زمانی کوتاه ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به شما وارد کند.

قواعد رژیم کانادایی اصلی

انواع مختلفی از این رژیم وجود دارد که در مدت زمان و بعضی موارد دیگر با هم متفاوت اند، اما در کل اصول و قواعد مشابهی دارند. از آنجا که این سبک تغذیه، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را با چالش های متعددی روبرو می کند؛ اگر به صورت غیر اصولی انجام شود ممکن است عوارض زیادی داشته باشد.

در این بخش از مطلب نکات و قواعدی که باید حتما به آنها توجه کنید را برای شما شرح می دهیم. همانطور که اشاره کردیم اولین نکته، مشورت با یک متخصص است. برنامه غذایی و شرایط بدنی خود را برای یک متخصص شرح دهید و بر اساس نظر تخصصی او برنامه خود را تنظیم کنید.

نکته بعدی رعایت دقیق برنامه غذایی مورد نظر است. شما باید تمام موارد گفته شده در این روش را کامل و بدون هیچ تغییری اجرا کنید. اگر به شما گفته شده یک حجم مشخص از یک ماده را مصرف کنید، به هیچ وجه آن را خودسرانه کم یا زیاد نکنید. تنها با رعایت کردن دقیق حجم غذا ها و نکات مرتبط می توانید به هدف خود برسید.

به عنوان نکته آخر، در هنگام اجرای این برنامه به سراغ فعالیت های ورزشی و سنگین نروید. همچنین در هر سال حداکثر یک بار این رژیم را استفاده کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. در بعضی موارد گفته شده است که بین دو مرتبه رژیم گرفتن حداقل دو سال فاصله بیاندازید.

ویژگی های مهم رژیم کانادایی 15 روزه

اگر بخواهیم چند ویژگی مهم این برنامه را بیان کنیم می توانیم به زود جواب گرفتن از آن اشاره کنیم. این رژیم به گونه ای برنامه ریزی شده است که در زمانی کوتاه، یعنی 15 روز به نتیجه دلخواه خود برسید. این برنامه دارای انعطاف پذیری بسیار کمی می باشد و نمی توانید به اختیار خود در آن تغییراتی ایجاد کنید. اگر می خواهید شاهد اثرات معجزه آسای آن باشید توصیه می کنیم تمام مراحل را دقیقا دنبال کنید. از آنجا که این برنامه بر اساس کم کردن شدید خورد و خوراک چیده شده است، برنامه ای طاقت فرسا و سخت است. به همین دلیل برای انجام آن و به خصوص ادامه دادن تا پایان 15 روز به عزم و اراده ای قوی نیاز دارید.

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم کانادایی 15 روزه

مواد غذایی سالم همواره در این برنامه مجاز هستند، اما موادی که دارای چربی زیاد و اشباع باشند و اینکه جزو دسته چربی های ترانس قرار بگیرند؛ غیر مجاز هستند و نباید در این مدت مصرف شوند. از موارد غیرمجاز دیگر، می توان به کربوهیدرات های ساده و زود جذب اشاره کرد. بر همین اساس مصرف شیرینی جات را باید کنار بگذارید. البته در نظر داشته باشید حتی در زمانی که برنامه غذایی عادی خود را نیز دنبال می کنید، بهتر است روی مصرف مواد گفته شده نظارت دقیقی داشته باشید. از دیگر مواد غیر مجاز در این برنامه غذایی می توان به انواع نوشیدنی های الکلی، آدامس و سس ها اشاره کرد.

روند روز به روز رژیم کانادایی دو هفته ای

  • روز اول را تنها با یک لیوان قهوه و یک عدد قند آغاز کنید. از دو عدد تخم مرغ پخته شده و یک عدد گوجه به همراه اسفناج پخته شده برای ناهار استفاده کنید. در وعده شام می توانید 300 گرم گوشت را همراه با کاهو و چند قطره آب لیمو میل کنید.
  • برای روز دوم، صبحانه مثل روز اول است، ناهار یک کاسه ماست همراه با چند ورق ژامبون و شام نیز همانند روز اول خواهد بود.
  • در روز سوم برای صبحانه می توانید در کنار چای از دو عدد خرما استفاده کنید. ناهار سینه مرغ پخته با کاهو و آب لیمو و برای شام سالادی متشکل از کرفس، کلم و گوجه میل کنید.
  • در روز چهارم می توانید به صبحانه یک تکه نان تست اضافه کنید. ناهار یک کاسه ماست و یک لیتر آب میوه و برای شام، دو عدد تخم مرغ پخته با هویج و 200 گرم پنیر میل کنید.
  • در روز پنجم، صبحانه مثل روز قبل است و در ناهار یک ماهی و شام یک سینه مرغ میل کنید.
  • روز ششم مانند روز سوم است.
  • در روز هفتم، صبحانه مانند روز های قبل است. برای ناهار در کنار دو عدد تخم مرغ پخته، یک ورق ژامبون و برای شام سالاد کاهو و گوجه میل کنید.
  • روز هشتم صبحانه ای مشابه دارد، ناهار سینه مرغ کباب شده و شام 300 گرم گوشت پخته همراه کاهو و مقداری میوه است.
  • برای روز نهم می توانید یک لیوان شیر در وعده صبحانه مصرف کنید. برای ناهار نصف سینه مرغ و سالاد کاهو، گوجه و خیار میل کنید.
  • در روز دهم صبحانه همان است. ناهار ماست و آب میوه و شام یک عدد تخم مر آب پز همراه با 200 گرم پنیر و هویج است.
  • روز یازدهم شبیه روز پنجم است.
  • برای روز دوازدهم بعد از مصرف صبحانه ای مشابه، دو عدد تخم مرغ پخته همراه هویج برای ناهار و نصف سینه مرغ برای شام مصرف کنید.
  • در روز سیزدهم یک لیوان شیر برای صبح، مرغ کباب شده ناهار و سوپ گوشت با دو تکه نان برای شام میل کنید.
  • برای روز چهاردهم صبحانه نان تست با عسل و ناهار دو تکه نان در کنار 5 ورق ژامبون همراه گوجه و خیارشور و برای شام، نصف سینه مرغ همراه سالاد میل کنید.
  • روز آخر مشابه روز سیزدهم است.

عوارض رژیم کانادایی

از جمله عوارض این روش می توان به دچار شدن به سوء تغذیه، به هم خوردن متابولیسم بدن، عدم تضمین برای برنگشتن وزن کم شده و فشار جسمی و روانی زیاد به فرد اشاره کرد.

افراد موفق در رژیم کانادایی

افرادی که تجربه این رژیم را دارند، معمولا از برگشتن وزن در مدت پس از این دوره خبر می دهند. این افراد معتقدند که با کمبود ویتامین ها و مواد مغذی روبرو شده اند و حالاتی مثل گرفتگی های عضلانی یا سردرد و سرگیجه را تجربه می کنند.

همانطور که گفتیم اگر می خواهید از این رژیم غذایی استفاده درستی داشته باشید حتما با یک متخصص مشورت کنید تا وضعیت سلامتی خود را به خطر نیندازید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *