پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403 - 8:34 بعد از ظهر

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام

امام حسین(ع) در سه شنبه، یا پنج شنبه پنجم شعبان سال چهارم هجرى و یا طبق نقل مشهور در سال سوم هجری و روز سوم شعبان بدنیا آمده است. در ادامه نظر برخی مراجع را در مورد سال، ماه و روز تولد امام سوم شیعیان امام حسین علیه السلام را خواهیم خواند.

تاریخ ولادت امام حسین (ع)

منابع مختلف دینی و تاریخی، ماه ولادت امام حسین علیه السلام را مختلف گزارش کرده اند: سوم ماه شعبان، پنجم ماه شعبان، آخر ماه ربیع اوّل، سیزدهم ماه رمضان، پنجم ماه جمادی اوّل و پانزدهم ماه جمادی ثانی و همچنین سال تولد ایشان را در سال چهارم قمری اعلام کردند. با این حال بعضی دیگر سال ولادت اما حسین (ع) سال سوم قمری دانسته اند. اقبال سید بن طاووس و همچنین مرحوم شیخ کلینی روز ولادت این امام بزرگوار را سوم شعبان می دانند. مرحوم علاّمه مجلسى پس از نقل این اختلافات معتقد است که مشهورترین آن ها این است که ولادت آن حضرت سوم شعبان و در شهر مدینه به دنیا آمدند.

تاریخ ولادت امام حسین (ع) ابوعبداللَّه، کنیه ایشان می باشد. آن حضرت از خاندان بنی هاشم و از قبیله قریش است. امام حسین (ع) فرزند دوم امام علی (ع) هستند و به سیدالشهدا شهرت دارند. ولادت ایشان یکی از جشن های بزرگ شیعیان است و به عنوان روز پاسدار در تقویم رسمی نامگذاری شده است و همچنین امام حسین (ع) نماد مقاومت و شجاعت در مقابل ظلم و فساد و نمادی از اراده‌ی الهی برای تجدید اسلام و تصحیح مسیرهای آن محسوب می‌شود. او با تحمل شهادت در کربلا به عنوان یکی از بزرگترین مظلومان تاریخ اسلام شناخته می‌شود. به همین منظور واحد نظامی سپاه پاسداران ایران که وظیفه دفاع از امنیت و حفاظت از کشور، ارزش‌های انقلاب و اسلام را برعهده دارد. نام پاسداربه معنای نگهبان است و اعضای سپاه به عنوان پاسداران شناخته می‌شوند. نامگذاری روز پاسدار در تاریخ ولادت امام حسین (ع) به منظور تجلیل از ارتباط نزدیک این دو مفهوم و همچنین تأکید بر اراده و ایمان پاسداران در مسیر تحقق ارزش‌های انقلابی و اسلامی انجام شده است. این ترکیب تقویمی به عنوان تجسم معانی اسلامی و انقلابی و همچنین تاریخ‌های مهم در یک روز مهم جشن گرفته می‌شود.

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام

 

مطلب پیشنهادی

نمونه سوال دینی یازدهم با جواب

  در این مطلب به بررسی برخی از نمونه سوالات دینی یازدهم به همراه جواب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *