شنبه , 6 مرداد 1403 - 6:59 بعد از ظهر

حروف ابجد چیست؟ کاربرد و روش محاسبه حروف ابجد

ابجد مانند الفبای عربی دارای 28 حرف است که می تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. یکی از روش های طالع بینی نیز با حروف ابجد انجام می شود. البته بیشتر از اینکه نیاز به آشنایی با این حروف داشته باشید، احتمالا برای شما این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم این حروف را محاسبه کنیم؟ به همین خاطر در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن معرفی این حروف و کاربردهای آن ها، روش محاسبه را نیز به شما توضیح دهیم.

حروف ابجد چه حروفی هستند و چگونه محاسبه می شوند؟

حروف ابجد در واقع اعدادی هستند که ارزش عددی حروف را مشخص می کنند. این حروف برای ترتیب بندی، طالع بینی و … مورد استفاده قرار می گیرد. این حروف به منظور مرتب سازی حروف در زبان عربی بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات نیز می توان از حروف ابجد برای شماره گذاری صفحات نیز استفاده کرد.

حروف ابجد چه حروفی هستند و چگونه محاسبه می شوند؟

جدول حروف ابحد

جدول حروف ابحد یک سیستم عددی است که به هر حرف از حروف الفبای عربی یک مقدار عددی اختصاص می دهد. این سیستم در ابتدا برای مرتب سازی حروف و سپس برای محاسبات مختلف از جمله طالع بینی و رمزنگاری استفاده می شد. در جدول زیر، ارزش عددی هر حرف آورده شده است.

ارزش حرف ارزش حرف ارزش حرف
100 ق 10 ی 1 ا
200 ر 20 ک 2 ب
300 ش 30 ل 3 ج
400 ت 40 م 4 د
500 ث 50 ن 5 ه
600 خ 60 س 6 و
700 ذ 70 ع 7 ز
800 ض 80 ف 8 ح
900 ظ 90 ص 9 ط
1000 غ

برای سادگی در حفظ جدول حروف ابحد، هر چند تا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می شوند. این واژه ها عبارت اند از: اَبْجَدْ – هَوََزْ – حُطّی – کَلَمَنْ – سَعْفَصْ – قَرَشَتْ – ثَخَِذْ – ضَظِغْ. سیستم جدول حروف ابحد به سه نوع تقسیم می شود: ابجد کبیر، ابجد صغیر و ابجد وسیط. هر کدام از این انواع برای مقاصد مختلفی استفاده می شوند و ارزش عددی حروف در هر نوع ممکن است متفاوت باشد به طور کلی، جدول حروف ابحد به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند که هر کدام شامل حروف و اعداد مختلفی هستند:

حروف ابجد کبیر

(الف =1 )

(ب = 2 )

( ج = 3 )

( د = 4 )

(ه = 5 )

( و = 6 )

( ز = 7 )

( ح = 8 )

( ط = 9 )

( ی = 10 )

( ک = 20 )

( ل =30 )

( م = 40 )

( ن = 50 )

( س = 60 )

( ع = 70 )

( ف = 80 )

( ص = 90 )

( ق = 100 )

( ر = 200 )

( ش = 300 )

( ت = 400 )

( ث = 500 )

( خ = 600 )

( ذ = 700 )

( ض = 800 )

( ظ = 900 )

( غ = 1000 )

( گ = 2000)

( چ = 3000)

( پ = 4000)

( ژ = 5000)

حروف ابجد چه حروفی هستند و چگونه محاسبه می شوند؟

حروف ابجد صغیر

(الف =1 )

(ب = 2 )

( ج = 3 )

( د = 4 )

(ه = 5 )

( و = 6 )

( ز = 7 )

( ح = 8 )

( ط = 9 )

( ی = 10 )

( ک = 8 )

( ل = 6 )

( م = 4 )

( ن = 2 )

( س = 6 )

( ع = 10 )

( ف = 8 )

( ص = 6 )

( ق = 4 )

( ر = 8 )

( ش = ساقط )

( ت = 4 )

( ث = 8 )

( خ = ساقط )

( ذ = 4 )

( ض = 8 )

( ظ = ساقط )

( غ = 4 )

( گ = 2)

( چ = 3)

( پ = 4)

( ژ = 5 )

حروف ابجد صغیر

حروف ابجد وسیط

(الف =1 )

(ب = 2 )

( ج = 3 )

( د = 4 )

(ه = 5 )

( و = 6 )

( ز = 7 )

( ح = 8 )

( ط = 9 )

( ی = 10 )

( ک = 8)

( ل = 6)

( م = 4)

( ن = 2)

( س = 0)

( ع = 10)

( ف = 8)

( ص = 6)

( ق = 4)

( ر = 8)

( ش = 6)

( ت = 4)

( ث = 8)

( خ = 0)

( ذ = 4)

( ض = 8)

( ظ = 0)

( غ = 4 )

( گ = 8)

( چ= 0)

( پ= 4)

( ژ= 8 )

حروف ابجد وسیط

نحوه تبدیل حروف ابجد به اعداد

اعدادی که به حروف ابجد نسبت داده شده اند، از یک تا هزار است. در واقع می توانیم بگوییم که از عدد 1 تا 100 بین حروف عربی تقسیم بندی شده اند. توجه داشته باشید که اگر هر یک از اعداد حروف ابجد کبیر که از 9 بزرگتر هستند را به 9 تقسیم کنیم، باقیمانده آن عدد ابجد صغیر حاصل می شود. حال اگر اعداد ابجد کبیر را به 12 تقسیم کنیم، باقیمانده ابجد وسیط خواهد شد.

هر کلمه ای را می توان بر حسب حروف ابجد به اعداد تبدیل کرد. برای تبدیل نام به عدد می بایست عدد متناظر با حروف را با یکدیگر جمع کنید تا در نهایت ارزش آن اسم به عدد بدست آید. به طور مثال اگر می خواهید ارزش عددی اسم علی را به دست آورید، باید ارزش عددی حرف (ع) که 70 است را با ارزش عددی حرف (ل) که 30 و ارزش عددی حرف (ی) که 10 است را جمع کنید تا نهایت ارزش اسم بدست آید.

نکات مهم برای تبدیل حروف ابجد به اعداد

کلیت محاسبه حروف ابجذد توضیحاتی بود که ذکر کردیم؛ اما نکات مهم دیگری نیز باید برای تبدیل حروف ابجد به اعداد مورد توجه قرار گیرند که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم:

  • حرف همزه (أ) و الف (ا) دارای ارزش 1 هستند.
  • حروفی که تشدید دارند یک حرف محسو می شوند.
  • حرف ل مکرر در واژه الله دو حرف محسوب می شود.
  • گاهی در کلمات حرف مشدد وجود دارند که در خواندن دو حرف هستند، ولی در نوشتن یک حرفی می باشند. مانند زمانی که کلمه محمد را با تشدید می نویسیم. در این صورت حرف مشدد در واقع یک حرف است و نباید آن را دو بار حساب کرد.

کاربرد حروف ابجد

حروف ابجد می توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • ترتیب بندی: برای برخی از کتاب ها و متون از حروف ابجد برای شماره گذاری استفاده می شود.
  • رمزگذاری: از حروف ابجد برای نوشتن رمزهای مختلف نیز استفاده می شود. به طور مثال در مواقعی که نیاز به نوشتن یک نامه رمزی باشد، می توان به جای نوشتن حروف از اعداد ابجد استفاده کرد.
  • موسیقی: حروف ابجد پس از اسلام به عنوان ثبت اصوات و دساتین مورد استفاده قرار می گرفتند. در واقع نغمه های دستگاه شور با حروف ابجد مشخص می شدند. امروزه نیز این حروف نت های موسیقی را نشان می دهند.
  • به خاطرسپاری تاریخ: یکی از کاربردهای جالب حروف ابجد، به خاطرسپاری تاریخ های مهم است. ملا می توان اعداد و حروف معادل یک واژن یا شعر را برای راحتی به خاطر سپرد. یا اینکه تاریخ ها را به جای حفظ کردن با عدد، با یک نام حفظ کرد.
  • عرفان: کاربرد حروف ابجد در عرفان نیز هست. علم حروف در عرفان اسلامی اهمیت بسیار زیادی دارد. به طوری که در بسیاری از آثار عارفانه مانند مفتاح الاسرار در علم جفر و حروف و الدر المکنون فی علم‏ الحروف از این حروف استفاده شده است.
  • طالع و فال بینی: در حال حاضر حروف ابجد برای طالع بینی اسم نیز مورد استفاده قرار می گیرند که البته واقعیت های مربوط به آن بستگی به عقیده های افراد دارد. در هر صورت این حروف هستند که نشان می دهند هر فرد با چه اسمی متولد چه ماهی است و چه طالع بینی دارد.

مطلب پیشنهادی

قانون جدید چک صیادی برگشتی 1403

  چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم پرداخت در معاملات، نقشی کلیدی در نظام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *