جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 0:17 قبل از ظهر

برای سرماخوردگی چی خوبه؟

 

سرماخوردگی یکی از بیماری های ویروسی و واگیر است که عمدتا در فصول سرد سال رخ می دهد. از علائم این بیماری آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، تب، عطسه و دوره نقاهت آن یک الی دو هفته است. در صورت مبتلا شدن به این بیماری برنامه غذایی سالم، استراحت کافی و مصرف به موقع دارو در روند بهبودی موثر خواهد بود.

البته افراد ممکن است حساسیت های فصلی را با سرما خوردگی  اشتباه بگیرند. اما باید دانست که عموما سرماخوردگی با تب و بدن درد شروع می شود و حساسیت فصلی عطسه و آبریزش دارد. توجه به این نکته ضروری است که اگر درمان سرماخوردگی به موقع انجام نشود می تواند به سینوزیت تبدیل شود. در ادامه قصد داریم راه های درمان سریع و خانگی سرماخوردگی را توضیح دهیم.

درمان سرما خوردگی در خانه؛ سریع و بدون دردسر

افراد به طور معمول در سال دو یا سه بار درگیر سرماخوردگی می شوند. روش های زیر برای بهبودی این بیماری بسیار موثر هستند:

  • مصرف مایعات گرم: یکی از بهترین راه ها برای درمان سرماخوردگی استفاده مکرر از مایعات گرم در طول روز است. مایعات به بهتر شدن گلودرد کمک کرده و از خشک شدن راه تنفس شما جلوگیری می کند. نوشیدن مکرر مایعات ولرم باعث دفع بیشتر آب از کلیه می شود و به این شکل بیماری از بدن خارج می شود.
  • در خانه ماندن و استراحت کافی: اگر استراحت کافی نداشته باشید سیستم ایمنی بدنتان ضعیف تر می شود. فعالیت زیاد توان بدن را کاهش می دهد و مقاومت را در برابر بیماری می شکند. اگر شاغل هستید حداقل یک یا دو روز را استراحت کنید تا زمان نقاهت کاهش یابد.
  • قرقره کردن آب نمک: این کار باعث شستشوی گلو می شود. از آب نمک برای شستشو بینی نیز می توانید استفاده کنید.
  • استفاده از دستگاه بخور: این دستگاه با مرطوب نگه داشتن فضای اتاق باعث باز شدن راه تنفس می شود. در صورت نداشتن دستگاه بخور، ظرفی را از آب پر کنید و پس از به جوش آمدن به آن پونه کوهی، نعنا و آویشن اضافه کنید. سپس اطراف صورتتان را بپوشانید و بخار ظرف را استشمام کنید.
  • مصرف مسکن: سرماخوردگی ممکن است با بدن درد یا سردرد همراه باشد. مسکن استامینوفن و ایبوپروفن در این شرایط تسکین دهنده خواهد بود.
  • استفاده از زنجبیل: جوشاندن مقداری زنجبیل از حالت تهوع ناشی از سرماخوردگی جلوگیری می کند. همچنین بخاطر طبع گرمی که دارد از بدتر شدن سرماخوردگی شما نیز پیشگیری کرده و سرفه را تسکین می دهد.
  • مصرف ویتامینc: ویتامینc باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و کمبود آن را می توان با قرص های محلول در آب جبران کرد. اما توصیه ما این است که با مصرف پرتغال، کیوی و نارنگی این ویتامین را به بدن برسانید. در ضمن توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از حد ویتامینc باعث دفع آن همراه با ادرار می شود پس به اندازه مصرف کنید.

معجزه برای درمان سرماخوردگی

از عسل، سیر، لیمو و گوجه فرنگی برای درمان معجزه آسا سرماخوردگی استفاده می شود.

  • عسل: عسل یک معجزه عالی برای سرماخوردگی است و استفاده از 10 گرم آن برای کودکان موجب بهبود سرفه آن ها می شود. این ماده با خواص ضد میکروبی که دارد مانند یک داروی قوی عمل کرده و توان از دست رفته بدن را جبران می کند. ترکیب عسل و مقدار کمی لیموترش تازه راه تنفسی را به سرعت باز کرده و فشار بیماری را از بدن کم می کند.
  • سیر: وجود “آلیسین” موجود در سیر به آن خاصیت ضد باکتریایی بخشیده است و سبب شده تا در روند بهبود سرماخوردگی به شدت موثر باشد. سیر را در طول دوره نقاهت خود به صورت خام یا در سوپ استفاده کنید.

  • گوجه فرنگی: آب گوجه فرنگی یک منبع خوب از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین ها است. مصرف یک استکان آب گوجه فرنگی در روز ویتامینc مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. بهتر است در زمان سرماخوردگی آب یک یا دو گوجه فرنگی را در سوپ بریزید تا مواد مغذی آن از این طریق به بدن برسد.
  • دمنوش بابونه و آویشن: دمنوش بابونه و آویشن را با مقداری عسل میل کنید. یا می توانید به صورت بخور گرم استنشاق کنید چرا که برای آرام کردن سرفه و گلو درد بسیار موثر است.

با حضور در سایت سیب جدیدترین مطالب روز را مطالعه کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳