جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 7:57 قبل از ظهر

عوارض انسولین چیست؟

 

انسولین نام هورمونی است که لوزالمعده (پانکراس) مسئول تولید آن است، این هورمون وظیفه کنترل و کاهش قند خون را بر عهده دارد. گلوکاگون نام هورمون دیگری است که از پانکراس ترشح شده و موجب افزایش قند خون می‌شود. بدن با استفاده از این دو هورمون، سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

انسولین درمانی عوارض فراوانی دارد، اما گاهی تنها راه درمانی استفاده از همین آمپول‌های انسولین است. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوارض انسولین درمانی پرداخته و روش‌های پیشگیری و کنترل دیابت را به شما عزیزان معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

این مطلب تنها جهت دانش‌افزایی نگاشته شده و نباید به عنوان نسخه پزشکی مورد استناد قرار گیرد. بهتر است تنها به توصیه‌های متخصص غدد اعتماد کنید.

عوارض جانبی تزریق انسولین

افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، به تزریق مداوم انسولین نیاز دارند. تزریق انسولین منجر به بروز چند عارضه جانبی در این افراد خواهد شد، این عوارض به شرح زیر است:

  • التهاب و احساس سوزش در نقطه تزریق

ایجاد التهاب کوچک یا احساس سوزش در محل تزریق انسولین یکی از شایع‌ترین عوارض انسولین درمانی است. البته نیازی به نگرانی نیست، زیرا این تحریکات پوستی، بدون نیاز به هیچ گونه اقدامات درمانی برطرف شده و از بین می‌روند.

  • ایجاد نقاط قرمز در اطراف محل تزریق

بدن شما می‌تواند به فرایند تزریق انسولین حساس باشد، این واکنش آلرژیک با نمایان شدن نقاط قرمز بر پوست اطراف محل تزریق بروز می‌کند. در صورت بروز حساسیت بهتر است به سرعت پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • کاهش بیش از حد قند خون (هیپوگلیسمی)

کاهش بیش از حد قند خون علایم زیر را دارد:

  1. سرگیجه
  2. تعریق سرد
  3. خستگی مفرط
  4. خواب‌آلودگی
  5. اضطراب
  6. احساس گیجی
  7. تشنج
  8. رنگ‌پریدگی
  9. کاهش هوشیاری
  10. بروز مشکل در تکلم

در صورتی که علایم کاهش مفرط قند خون را مشاهده کردید، به سرعت مواد قندی ساده (حاوی گلوکز) مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید هیپوگلیسمی می‌تواند موجب کاهش عملکرد کبد شود.

  • افزایش وزن

افزایش وزن پس از آغاز انسولین درمانی کاملا طبیعی است، زیرا بدنتان روند عادی را در پیش گرفته و عضلاتتان شروع به رشد می‌کنند. معمولا افزایش وزن در دوران انسولین درمانی تنها مربوط به افزایش حجم عضلات است، اما بهتر است درصد چربی بدنتان را کنترل کنید.

  • لیپودیستروفی

اگر عادت دارید تزریق را در یک محدوده خاص انجام دهید، احتمالا پس از مدتی با یک توده چربی در آن مکان مواجه می‌شوید. این واکنش طبیعی بدن شماست، اما می‌تواند کارکرد کبدتان را به شدت کاهش دهد.

انسولین درمانی احتمال ابتلا به بیماری‌های زیر را افزایش می‌دهد:

  • نارسایی کبد
  • حمله قلبی
  • نارسایی کلیه
  • اختلالات بینایی
  • سرطان پانکراس

آیا به انسولین درمانی نیاز دارید؟

در بیماران دیابتی تولید انسولین توسط پانکراس مختل شده و سطح قند خون به شدت افزایش می‌یابد، در چنین شرایطی بدن به یک حامی انسولینی نیاز دارد. در ادامه با هم شرایط بیماران دیابتی را بررسی کنیم.

  • دیابت نوع یک

این نوع دیابت، یک بیماری خود ایمنی است، که علاوه بر شرایط محیطی، وراثت نیز نقشی اساسی در احتمال ابتلا به آن ایفا می کند. در این نوع دیابت که بیشتر کودکان و جوانان را گرفتار می‌کند، غده پانکراس توان ترشح انسولین کافی در بدن را نداشته و سطح قند خون به شدت افزایش می‌یابد؛ اما با توجه به غیاب انسولین، تجزیه قند به گلوکز صورت نگرفته و بدن انرژی کافی را نخواهد داشت. بیمارانی که با این نوع دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، به تزریق مداوم انسولین نیاز دارند.

  • دیابت نوع دو

این نوع دیابت در هر سنی می‌تواند بروز کند، اما معمولا از 45 سالگی آغاز می‌‍شود. در این نوع دیابت نیز انسولین کافی در بدن ترشح نشده و بدن توانایی کاهش قند را ندارد. دیابت نوع دو قابل کنترل است و افراد مبتلا غالبا می‌توانند با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو، از انسولین درمانی خودداری می‌کنند.

  • دیابت بارداری

این نوع دیابت در دوران بارداری بروز کرده و غالبا پس از زایمان از بین می‌رود. دلیل ابتلا به این بیماری افزایش وزن ناگهانی، اختلال در هورمون‌ها و تغییر سبک زندگی، در این دوره خاص از زندگی زنان است. بارداران مبتلا به دیابت بارداری باید مطابق با دستور پزشک انسولین مصرف کرده و پس از زایمان سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرند تا به دیابت نوع دو مبتلا نشوند.

کنترل دیابت یا پیشگیری از بروز این بیماری تنها با تغییر سبک زندگی میسر است. تنها کافیست لذت بردن از یک پیاده‌روی در هوای دل‌انگیز را جایگزین مصرف مواد غذایی ناسالم کنید، تا از عوارض انسولین درمانی در امان بمانید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *