دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 8:35 بعد از ظهر

درمان خانگی سرفه کودکان با 8 روش سریع

اگر کودک شما، به موجب یک بیماری سرفه می کند، می توانید از راه های درمان خانگی سرفه کودکان استفاده کنید. سرفه به موجب تحریک لوله تنفسی ایجاد می شود. این تحریک باعث خارج شدن هوای داخل ریه به طور ناگهانی می شود که در اصطلاح به آن سرفه می گویند.

سرفه کردن یکی از راه های دفاعی بدن برای خارج کردن میکروب ها از مسیر تنفسی است. اما این سرفه کردن می تواند باعث آزار گلو و حتی زخم شدن آن بشود. در مواردی اگر کودکی زیاد سرفه کند، امکان زخم شدن و آسیب به گلوی او وجود دارد که در این مواقع بهتر است از بعضی درمان های خانگی سرفه کودکان استفاده شود.

پیش از ادامه مطلب، لازم به توضیح است آنچه اینجا مطرح می شود تحت هیچ عنوان جایگزین درمان های پزشکی نیست و نسخه پزشک نسبت به هر درمان خانگی ارجحیت دارد. با این حال، در مواقعی که دسترسی به پزشک اندک است، می توان از 8 روش درمان خانگی سرفه کودکان استفاده کرد که در ذیل به آن ها اشاره می شود.

درمان خانگی سرفه کودکان با 8 روش سریع

8 درمان سریع سرفه کودکان در خانه

سرفه کودکان اگر بیش از حد باشد ممکن است موجب آسیب به گلو شود. به همین خاطر، بعضی درمان های خانگی برای بهبود سرفه کودکان وجود دارند که در اینجا به هشت مورد آن ها اشاره می کنیم:

بخور و رطوبت

هوای خشک باعث بدتر شدن وضعیت سرفه می شود. اگر در خانه دستگاه بخور دارید، آن را در اتاق کودکی که سرفه می کند بگذارید. این دستگاه رطوبت اتاق را افزایش می دهد. همچنین از التهاب مجرای تنفسی می کاهد. همواره مطمئن باشید که دستگاه بخور شما مرتب تمیز می شود تا از رشد باکتری و کپک در آن جلوگیری شود.

اگر به دستگاه بخوری دسترسی ندارید، راه دیگر دوش آب گرم به همراه بخار است. سرفه خشک کودک با تنفس هوای مرطوب حمام، تا حدی بهبود می یابد. البته اگر کودک شما هنوز نوزاد است، با احتیاط این کار را انجام دهید، چرا که حجم تنفسی نوزادان بسیار کم است و در صورتی که در معرض رطوبت بالا باشند امکان خفگی وجود دارد.

عسل

عسل در کنار تمام خواص معجزه آسای خود، می تواند موجب بهبود وضعیت سرفه شود. اگر کودک شما بیشتر از 12 ماه دارد، عسل می تواند درمان مناسبی برای سرفه او باشد. بهترین زمان برای دادن عسل به کودکتان، پیش از خواب است.

عسل را می توان همراه با دمنوش های مختلف به کودک داد. روش دیگر حل کردن عسل در آبلیمو است. بهترین میزان آن برای جلوگیری از سرفه های شدید سه قاشق چای خوری است. اگر کودک زیر 12 ماه عسل مصرف کند، خطر ابتلا به بوتولیسم کودکان را دارد، به همین خاطر برای کودکان زیر 12 ماه از درمان های دیگر استفاده کنید.

عسل

مایعات گرم

مایعات گرم نیز می تواند درمان مناسبی برای سرفه کودکان باشد. بهترین نمونه این مایعات، دمنوش های مختلف است. گرمای این مایعات موجب کاهش سرفه و دیگر علائم بیماری هایی نظیر سرماخوردگی می شود. همچنین آسیب به گلو بر اثر سرفه را کاسته و مخاط لوله تنفسی را کمتر می کند. مایعات گرم دیگر، همچون شیر داغ و خورش های مختلف نیز توصیه می شود.

البته، مراقب باشید، کودکان نباید مایعات خیلی داغ مصرف کنند، لذا بهتر است پیش از کودک، خودتان کمی از دمنوش بچشید. لازم به توضیح است از دادن مایعات کافئینه همچون چای به کودکان پیش از خواب خودداری کنید.

آویشن

یکی از معجزات آویشن، رفع تمام علائم سرماخوردگی است. برای مصرف آن، برگ آویشن را جوشانده و به صورت دمنوش به کودکان خود که سرفه شدیدی دارند بدهید. همانطور که گفته شد عسل نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش سرفه دارد. می توانید برای تشدید اثر آن، به دمنوش آویشن عسل اضافه کنید.

سوپ مرغ

یک سوپ مرغ داغ درمان اثرگذاری برای رفع علائم سرماخوردگی کودکان است. سوپ داغ باعث بهبود وضعیت مخاط گلو و مسیر تنفسی شده و از شدت سرفه می کاهد. همچنین، مواد دیگر موجود در سوپ همچون هویج، پیاز و سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک شده و موجب کاهش دیگر علائم سرماخوردگی می گردد.

سوپ مرغ

قرقره آب نمک

یک راه کاربردی برای بهبود وضعیت گلو و لوله تنفسی، قرقره سرم آب نمک است. این عمل اگر روزانه سه بار انجام شود، تا حد قابل توجهی از شدت سرفه و عوارض سرماخوردگی بر گلو می کاهد. برای ساخت سرم آب نمک، کافی است در یک لیوان آب، یک قاشق چای خوری نمک حل کنید.

اگر کودک شما در سنی نیست که بتواند قرقره کردن را انجام دهد، از انجام این روش خودداری کنید. اما اگر کودک شما هنوز قرقره کردن را بلد نیست و می تواند بیاموزد، ابتدا خودتان انجام داده و سپس با نظارت این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

چای زنبیل

بعضی تحقیقات نشان داده اند که زنجبیل می تواند باعث کاهش علائم تنفسی از جمله سرفه در کودکان شود. زنجبیل خواص ضد التهابی ویژه ای دارد. ترکیبات موجود در زنجبیل باعث اتساع غشای مخاطی شده و در نتیجه مسیر تنفسی تمیزتر می شود. وجود مخاط و پوشش بیشتر آن در مسیر تنفسی باعث می شود عواملی که موجب تحریک نای و ریه می شوند، کمتر به داخل این مسیر نفود کنند.

بهترین راه مصرف آن، چای زنبیل است. چای زنجبیل می تواند با عسل مصرف شود تا اثرگذاری آن بیشتر شود. برای تهیه چای زنجبیل، یک ریشه کوچک را به همراه چند فنجان چای بجوشانید. در صورت نیاز می توان به آن آبلیمو نیز اضافه کرد. همچنین می توان کپسول زنجبیل را نیز از بعضی داروخانه ها تهیه کرد.

گل ختمی

دمنوش گل ختمی نیز درمانی برای سرفه کودکان است. این دمنوش با خواص فوق العاده خود می تواند علائم تنفسی را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر کودک شما سرفه خشک دارد، این دمنوش خلط آور است و سرفه خشک را تا حدی برطرف می کند.

به منظور تهیه دمنوش این گیاه، برگ گل آن را در یک قوری آب ریخته و بگذارید در دمای زیر جوش به مدت پانزده دقیقه دم بکشد. می توان این دمنوش را با عسل شیرین کرد تا اثر آن بر بهبود سرفه کودک بیشتر شود.

گل ختمی

درمان های فوق صرفا درمان های خانگی هستند و در کنار قرص هایی به کار می روند که پزشک تجویز کرده است. همانطور که پیشتر گفته شد، این درمان های سنتی جایگزین هیچ درمان بالینی نمی شود، لذا بهتر است در صورت استفاده یا پیش از آن، به پزشک اطلاع داده شود. پزشک با بررسی علائم و منشأ بیماری کودک، دارویی مناسب برای سن او تعیین می کند. اگر سرفه شدید باشد، پزشک معمولا داروهای حاوی دکسترومتورفان را با توجه به سن و وزن کودک تجویز می کند.

هنگامی که کودک سرماخورده است و علائم تنفسی دارد، مراقب باشید که در محیط حاوی دود سیگار یا آلودگی های دیگر نباشد. علاوه بر آن، مواد غذایی برای او فراهم کنید که سیستم ایمنی بدنش را تقویت کند، مثلا سبزیجات، انواع مغزها، تخم مرغ و مرکبات. همچنین از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید، البته پیش از استفاده از هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین هرگز تلاش نکنید به طور کامل سرفه را سرکوب کنید، چرا که این کار از تمیز شدن و باز شدن مجرای تنفسی جلوگیری می کند. بلکه به کمک درمان های فوق صرفا از شدت آن می کاهد تا موجب زخم شدن و آسیب به گلو نشود. در صورتی که هر کدام از موارد فوق موجب بهبودی کودک نشد یا علائم آلرژی در کودک ایجاد کرد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *