جمعه , 10 فروردین 1403 - 1:02 بعد از ظهر

مقدار مصرف قرص ب۲ برای ترک اعتیاد

قرص بوپرنورفین که با نام قرص b2 هم شناخته می‌شود، از جمله محصولاتی در بازار است که بخشی از افراد برای ترک اعتیاد، به مصرف آن رو می‌آورند. متأسفانه بعضی از روش‌های ترک اعتیاد که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، هیچ پایه و اساس علمی ندارند. مصرف قرص ب2 از جمله راهکارهایی به شمار می‌رود که وابستگی و اعتیاد را به شدت در افراد افزایش می‌دهد.

با بررسی تأثیرگذاری قرص بوپرنورفین برای ترک اعتیاد، متوجه خواهید شد که مصرف این دارو به صورت خودسر، می‌تواند مشکلاتی برای فرد مصرف‌کننده به وجود بیاورد. تعداد زیادی از متخصصان، تأکید می‌کنند که قرص ب۲ به هیچ عنوان نمی‌تواند محصولی مناسب برای ترک اعتیاد باشد. این دارو در واقع با عملکردی شبیه متادون و اثرگذاری مشابه مورفین در کلینیک‌های ترک اعتیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طریقه مصرف قرص b2

طریقه مصرف قرص b2

قرص زیر زبانی بوپرنورفین یا ب۲ را برای ترک اعتیاد و تسکین درد، می‌توانید در دوزهای مختلف خریداری کنید. با توجه به این‌که مصرف خودسرانه قرص ب۲ می‌تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد، به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک و متخصص ترک اعتیاد، به استفاده از آن رو نیاورید. لازم است که در مواقع ضروری و با در نظر گرفتن نکات لازم، نحوه مصرف قرص بوپرنورفین را از پزشک دریافت کنید.

معمولاً قرص‌های زیر زبانی بوپرنورفین را باید ۵ الی ۱۰ دقیقه زیر زبان قرار داد. به هیچ عنوان قرص‌های زیرزبانی را نباید ببلعید یا بجویید. با توجه به این‌که نیمه عمر قرص ب۲ تا ۴۲ ساعت می‌تواند طول بکشد، به هیچ عنوان در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، مصرفش نکنید. مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کبد بتواند قرص b2 را تجزیه کند. در این میان، داروی ترکیبی نالوکسان و بوپرنورفین که با نام سابوکسون شناخته می‌شود، نیمه عمر کوتاه‌تری دارد. به همین علت، بعد از استفاده در مدت زمان کوتاهی، از بدن دفع می‌شود.

با توجه به اثر طولانی مدتی که قرص b2 دارد، حتی اگر پزشک متخصص، مصرف آن را به شما توصیه کرده است، باید دوز مصرفی خود را در حد متعادل نگه دارید. درضمن نوع مصرف قرص بوپرنورفین، با توجه به وضعیت بالینی فرد بیمار تنظیم می‌شود. به هیچ وجه نباید در طولانی مدت از دوز دارو، به صورت مشابه، استفاده کنید. گاهی مواقع مصرف قرص ب۲ در طولانی مدت، ممکن است با وجود این‌که به شما در ترک اعتیاد کمک می‌کند، عوارضی در پی داشته باشد. به همین علت پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که در چه زمانی باید دوز مصرفی را کاهش بدهد.

عوارض جانبی قرص ب۲

عوارض جانبی قرص ب۲

بخش زیادی از داروهای ترک اعتیاد که به بازار عرضه می‌شوند، عوارض جبران ناپذیری در پی خواهند داشت. در عین حال مصرف صحیح قرص بوپرنورفین، می‌تواند شما را از ابتلا به عوارض این دارو در امان نگه دارد. اگر موقع استفاده از قرص بوپرنورفین، احساس کردید که عوارض مصرف آن شدت گرفته‌اند، به سرعت باید با پزشک خود تماس بگیرید.

از جمله مهم‌ترین عوارض مصرف بوپرنورفین، می‌توان به اختلال تنفس، موقع خواب، خواب اشاره کرد. این پایان کار نیست و اضطراب و بی‌قراری، از دیگر عوارض استفاده از قرص b2 برای ترک اعتیاد است. ضربان نامنظم و تند قلب و اختلال عملکرد غدد فوق کلیوی را می‌توان از دیگر مواردی دانست که موقع استفاده از قرص b2 ممکن است به آن دچار شوید. اگر چه برای تمیز کردن عوارض سندروم محرومیت، مصرف داروی بوپرنورفین را توصیه می‌کنند، اما گاهی مواقع فرد مبتلا به اعتیاد، در اثر استفاده طولانی مدت از آن، با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم خواهد کرد.

یکی از خطرناک‌ترین عوارض مصرف قرص b2، ایجاد مشکلات کبدی است. ترکیبات موجود در قرص بوپرنورفین، به شکلی است که برای بعضی افراد ممکن است مشکلات طبی به وجود بیاورند. اگر بعد از استفاده از این قرص، علائمی مثل کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، ادرار تیره و زردی در اطراف چشم را مشاهده کردید، باید با پزشک مشورت کنید. همچنین باید بدانید که برای ترک مصرف قرص ب۲، لازم است چند نکته را در نظر بگیرید. با توجه به این‌که مصرف قرص ب۲، مثل هر ماده مخدر دیگری، می‌تواند اعتیاد تدریجی به وجود بیاورد، سعی کنید همیشه با پزشک خود در ارتباط باشید.

مجله اینترنتی سیب با هدف افزایش آگاهی شما، اطلاعات کافی‌ای را در زمینه ترک اعتیاد، در اختیار شما قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *