جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 9:57 بعد از ظهر

خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم

 

روغن سیاه دانه در واقع از گیاهی به همین نام گرفته می شود. محل رشد این گیاه منطقه جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب اروپا و شمال آفریقا است. مردم این مناطق قرنهای زیادی است که از این روغن گیاهی استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم را به بیانی ساده تر برای شما همراهان گرامی مطرح کنیم. روغن سیاه دانه در طب سنتی ایران طبعی گرم و خشک دارد.

خواص ماساژ شکم با روغن سیاه دانه

اگر برای بیماری های دستگاه گوارشی به یک پزشک طب سنتی مراجعه کنید؛ تقریبا اغلب آنها ماساژ شکم با روغن سیاه دانه را تجویز می کنند. ولی سوال اینجاست که آیا مالیدن این روغن بر روی شکم موثر است یا خیر؟ تحقیقات پزشکان در این راستا ثابت کرده است که مالیدن روغن سیاه دانه بر روی شکم موجب بهبود هضم غذا، کاهش سایز دور شکم، کاهش استرس، کاهش اضطراب، سلامتی پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد بهتر مو می شود.

شاید تعجب آور باشد ولی ماساژ نواحی شکم با روغن سیاه دانه در بانوان موجب کاهش دردهای دوران قاعدگی و افزایش شیر مادران می شود. این روغن در خانم‌ها همچنین می‌تواند جلوی تنبلی تخمدان را بگیرد. روغن سیاه دانه با داشتن مواد مغذی زیاد از راه پوست جذب بدن می شود و می تواند ویتامین هایB,A  و C و آنتی اکسیدان های مهمی را به دستگاه گوارش برساند. این روغن همچنین می تواند زخم معده را از طریق ماساژ شکمی درمان کند.

امروزه علاوه بر پزشکان طب سنتی ایرانی، پزشکان متخصص دستگاه گوارش هم از فواید این روغن استفاده می کنند و برای بیماران آن را تجویز می کنند. پزشکان از این روغن برای کاهش علائم آزاردهنده گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال، یبوست، نفخ و اتساع شکم استفاده می کنند. روغن سیاه دانه بیشتر به شکل مایع تجویز می‌شود. همچنین پزشکان طب سنتی معتقدند که اگر آن را به صورت ناشتا استفاده کنید در طول روز نفخ کمتری دارید.

فواید چکاندن روغن سیاه دانه در ناف

اکثر افرادی که چکاندن روغن سیاه دانه در ناف برایشان تجویز شده است این سوال را دارند که بین حفره ناف و سایر نواحی شکم چه تفاوتی وجود دارد که پزشک دستور چکاندن روغن در ناف را داده است؟ ناف با آن که در ظاهر بسته به نظر می آید؛ یکی از بخش‌های باز بدن است؛ و پوست ناف نسبت به سایر نواحی شکم حساس تر است؛ به همین خاطر می‌تواند مواد زیادی را از طریق منافذ ریزی که در پوستش دارد جذب بدن کند. در واقع می توان گفت خواص چکاندن روغن سیاه دانه در ناف عبارتند از:

  • تقویت ایمنی بدن: این روغن با بهبود بخشیدن به فرآیند گردش خون باعث تقویت ایمنی بدن می شود.
  • بهبود هضم غذا: این روغن باعث بهبود فرآیند هضم غذا می شود؛ و در افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند مفید است.
  • سوزاندن چربی‌های شکم: این روغن باعث کاهش شاخص توده بدنی یا همان BMI در افراد می‌شود و این اتفاق مساوی با کاهش وزن است.
  • بهبود خواب: این کار می‌تواند بی‌خوابی افراد را درمان کند؛ این روغن به دلیل افزایش دادن هورمون‌های خواب و آرامش در بدن افراد را به خواب آرامی می برد.
  • تسکین درد مفاصل: به علت آن که ناف به چند تا از رگهای مهم وصل است؛ می‌تواند با افزایش جریان خون درد و التهابات موجود در مفاصل را از بین ببرد.
  • تسکین دردهای شکمی: این کار می‌تواند انواع دردهای شکمی همانند دردهای سوء هاضمه، یبوست، دردهای قاعدگی و غیره را از بین ببرد.
  • تسکین دردهای قاعدگی: از آنجایی که ناف به رحم خانم‌ها وصل است، می‌توانیم با چکان روغن سیاه دانه در ناف دردهای قاعدگی را تسکین بدهیم. زیرا روغن سیاه دانه باعث افزایش جریان خون در این نواحی می شود و همین افزایش جریان خون باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود.
  • کاهش استرس و اضطراب: به این دلیل که ناف به سیستم عصبی وصل است، می‌توانیم با چکاندن روغن سیاه داخل ناف کاهش استرس و اضطراب را داشته باشیم.
  • بهبود سلامتی بدن: با این کار می‌توانیم مواد مغذی فراوانی را به بدنمان برسانیم و همین کار باعث می‌شود که سلامتی‌مان بهبود پیدا کند.
  • درمان اختلالات تنفسی: ناف به ریه‌ها متصل است و ماساژ روغن در ناحیه ناف می‌تواند موجب کاهش ترشح مخاط و کاهش التهابات سیستم تنفسی شود. در واقع این روغن می تواند در کاهش علائمی همچون خس خس سینه و سرفه موثر باشد.

با آن که روغن سیاه دانه سرشار از فواید است؛ ولی این روغن عوارضی هم دارد. از جمله برخی از عوارض مصرف روغن سیاه دانه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد آلرژی های خاص برای مادران در دوران بارداری یا شیردهی.
  • ایجاد حساسیت یا آلرژی و استفراغ و یبوست شدید در افرادی که به روغن سیاه دانه حساسیت دارند.

برای آن که به روغن سیاه دانه حساسیت نشان ندهید بهتر آن است که قبل از خرید و مصرف آن با پزشک معالج خود درباره روغن سیاه دانه مشورت کنید.

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *