دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 - 5:56 بعد از ظهر

مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

کیست تخمدان از بیماری های شایع زنان است که در هر رده سنی رخ می دهد و می تواند مشکلات متعددی را برای زنان به وجود بیارورد. در واقع با توجه به اهمیت کسیت تخمدان و درمان آن بهتر است نسبت به انواع کیست تخمدان و روش های درمان آن شناخت داشته باشید. کیست تخمدان با توجه به ابعاد و محل قرار گیری به درمان های مختلفی نیاز دارد و در صورتی که کیست با درمان های دارویی و غیر جراحی از بین نرود باید به وسیله لاپاراسکوپی درمان شود.  با مجله اینترنتی سیب همراه باشید.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش کم تهاجم است که اکثر پزشکان آن را به جراحی باز ترجیح می دهند و از این روش برای درمان کیست تخمدان، ناباروری، رفع مشکلات رحم، افتادگی لگن و… استفاده می کنند. برای اطلاع از مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان باید از چگونگی این عمل اطلاع داشته باشید. در عمل لاپاراسکوپی در ناحیه های مشخص شده روی شکم چند برش کوچک برای وارد کردن دوربین لاپاراسکوپ و ابزارهای جراحی ایجاد می شود که پس از برداشت کیست برش ها بخیه می شوند.

این عمل در بیمارستان یا کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود که پس از از آن باید مراقبت های لازم را انجام داد تا مشکلی برای فرد پیش نیاید. در زیر به برخی از مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان اشاره شده است:

لاپاراسکوپی کیست تخمدان و مراقبت های بعد از آن

  • تا چند روز بعد از عمل باید از غذاهای سبک، میوه و سبزیجات و مایعات فراوان استفاده کرد
  • محل بخیه را باید تمیز و خشک نگه داشت
  • اگر بخیه جذبی نبود پس از یک هفته برای کشیدن بخیه به پزشک مراجعه کرد
  • از ورزش و انجام کارهای سنگین خودداری کرد
  • داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کرد
  • و …

لاپاراسکوپی کیست تخمدان و مراقبت های بعد از آن

عمل لاپاراسکوپی به صورت بسته و با دستگاه خاصی برای تشخیص و درمان برخی از بیماری ها انجام می شود. اغلب پزشکان از لاپاراسکوپی برای درمان کیست های تخمدان و عفونت های رحمی استفاده می کنند از این رو اطلاع از نحوه انجام لاپاراسکوپی کیست تخمدان و مراقبت های بعد از آن بسیار حائز اهمیت است. در این عمل فرد بیهوش می شود و برای خارج کردن کیست تخمدان چند برش کوچک روی شکم ایجاد می کنند که در آخر برش ها بخیه می شوند از این رو فرد پس از جراحی لاپاراسکوپی باید مراقبت های خاصی را رعایت کند.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان و مراقبت های بعد از آن

در زیر به برخی از مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان اشاره شده است:

  • اغلب برای بخیه های لاپاراسکوپی از بخیه جذبی استفاده می کنند پس نیازی به پماد و کرم خاصی ندارد و بهتر است از نوعی چسب جراحی(درماباند) برای محافظت از محل بخیه استفاده کرد.
  • بهتر است تا 48 ساعت پس از عمل بیمار استحمام نکند.
  • بیمار باید تا 12 ساعت پس از عمل هیچ ماده غذایی مصرف نکند.
  • آنتی بیوتیک های تجویز شده را به موقع و با دوز تعیین شده مصرف نمایید.
  • 2 تا 4 هفته پس از عمل باید از رابطه جنسی اجتناب کرد.
  • تا 2 هفته پس از عمل باید از رانندگی، ورزش کردن و برداشتن اجسام سنگین خودداری کرد.
  • 1 تا 2 روز بعد از عمل از نوشیدن نوشابه گازدار اجتناب کرد.
  • و …

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از بیماری های شایع در زنان است، کیست تخمدان یک یا چند کیسه است که در اطراف تخمدان رشد می کند و وجود آن می تواند مشکلات خطرناکی را ایجاد کند. اغلب متخصصان زنان برای رفع و درمان این بیماری از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان استفاده می کنند که به وسیله لاپاراسکوپ انجام می شود. عمل لاپاراسکوپی از پیشرفته ترین روش ها برای درمان بیماری های تخمدان است که با بیهوشی و برش در ناحیه زیر ناف انجام می شود.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

دستگاه لاپاراسکوپ دارای دوربین است که وارد حفره شکمی می شود و پزشک با دید بهتر کیست تخمدان را پیدا می کند و مورد بررسی قرار می دهد. البته زمانی که لاپاراسکوپ وارد بدن می شود گاز Co2 را در آن قسمت منتشر می کنند تا اجزای داخلی بهتر دیده شوند. در صورتی که پزشک حین عمل تشخیص دهد که کیست تخمدان سرطانی است هر دو تخمدان را خارج می کند، در غیر این صورت فقط کیست های موجود در تخمدان را خارج می کند. در آخر برای بستن برش های ایجاد شده از بخیه های ریز استفاده می شود و برای به هوش آمدن بیمار به آن داروهای مخصوصی تزریق می کنند.

 

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *