جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 0:39 قبل از ظهر

سیاه دانه در بارداری [مصرف سیاه دانه در دوران بارداری درست یا غلط؟]

سیاه دانه، زیره سیاه یا گشنیز رومی نام دانه های گلی با طبع به شدت گرم است که بومی آسیا و مدیترانه بوده و خواص فوق العاده زیادی دارد. این گیاه جادویی از قدیم الایام در درمان بیماری های مختلف مثل تقویت سیستم ایمنی، کاهش تورم و کاهش بروز آلرژی های مختلف نقش موثری ایفا نموده است. زیره سیاه با ویژگی های منحصر به فرد خود توانسته جایگاه دارویی در اکثر خانه ها پیدا کند و در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال همیشه این بحث وجود داشته است که آیا زنان باردار نیز مجاز به استفاده از دانه ها و روغن سیاه دانه هستند یا نه؟ در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی سیب به درستی یا نادرستی مصرف سیاه دانه در بارداری می پردازیم.

روغن سیاه دانه در بارداری

روغن سیاه دانه در بارداری

یکی از موارد مصرف سیاه دانه درمان ناباروری در خانم ها و آقایان است. به طور کلی روغن سیاه دانه در بانوان به علت طبع گرم آن باعث تحریک تخمک گذاری و افزایش فولیکول های غالب در رحم می شود. ازبین بردن کیست تخمدان و هم چنین بهبود جریان خون در رحم یکی دیگر از خواص سیاه دانه است. با این حال دوران بارداری یکی از دوره های حساس زندگی هر فرد به شمار می رود. داشتن شرایطی که سلامت مادر و جنین را تضمین کند مستلزم رعایت همه جوانب ممکن است. شرایط دوران بارداری بسیار متفاوت بوده و مصرف بیش از حد هر ماده ای می تواند خطر آفرین باشد.
یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری به وجود می آید افزایش سطح قند خون در بدن و مبتلا شدن به بیماری دیابت است. مصرف سیاه دانه در دوران بارداری می تواند به وضعیت سلامت زنان باردار دیابتی کمک کند. کنترل نکردن قند خون در دوران بارداری خطر آفرین بوده و احتمال نقص جنین یا خفگی در رحم را به وجود می آورد؛ بنابراین با مصرف سیاه دانه زیر نظر پزشک می توانید سطح خون و کلسترول را در بدن افزایش دهید و راه بهبود را پیش گیرید، اما آیا در دیگر موارد نیز مصرف سیاه دانه در بارداری یاری دهنده بوده و خالی از عارضه است؟

عوارض مصرف روغن سیاه دانه در بارداری

عوارض مصرف روغن سیاه دانه در بارداری

از قدیم الایام مهم ترین نکته پیرامون مصرف سیاه دانه در حاملگی قائده آور بودن این ماده گیاهی است . مصرف سیاه دانه می تواند بر انقباضات صاف رحم تاثیر بگذارد، امری که سبب خونریزی و آسیب رسیدن به جنین یا سقط آن می شود. استفاده از روغن سیاه دانه در سه ماه اول بارداری به دلیل طبع گرم و قائده آور بودن ممنون است، اما اگر دلیلی برای مصرف سیاه دانه در دوره بارداری به علت خاصیت التیام بخشی آن دارید، می توانید با مشورت با پزشک خود در دوره های سه ماه دوم و سوم با توجه به طبع و شرایط تان از این ماده گیاهی پر خاصیت به اندازه محدود استفاده کنید. دردهای موضعی در دوران بارداری مساله ای اجتناب ناپذیر است که می توان با ورزش کردن یا ماساژ موضعی به برطرف شدن آن ها کمک کرد.

عوارض مصرف روغن سیاه دانه در بارداری
به طور کلی ماساژ التیام بخش بوده و دردهایی را برطرف می کند که ناشی از کوفتگی یا گرفتگی ناحیه خاصی از بدن است. این واقعیت وجود دارد که با استفاده از روغن سیاه دانه در ماساژ موضعی می توان دردهای نواحی مختلف بدن را کاهش داد. همچنین می توان عفونت موضعی را با مالش روغن سیاه دانه به طور مکرر همراه با مصرف دارو کنترل و درمان کرد. اما مصرف آن در دوران بارداری برای رفع این مشکل نیز ممنوع است. همانطور که قبلاً گفته شد طبع گرم سیاه دانه در بارداری مضر است و امکان جذب این ماده گیاهی از طریق پوست و انتقال به جریان خونی بدن و رسیدن به جنین وجود دارد.

عوارض مصرف روغن سیاه دانه در بارداری

کلام آخر

به دلیل مزیت های فراوان روغن سیاه دانه ،اکثر خانم های باردار با این باور که خواص این گیاه درمانی در بارداری نیز ادامه دارد به سراغ مصرف سیاه دانه در بارداری به صورت خوراکی یا استفاده از روغن آن برای ماساژ هستند. طبع گرم سیاه دانه و خواص اعجاب انگیز آن همان اندازه که در درمان ناباروری یاری رسان است، خطرات جدی را در دوران باروری برای مادر و جنین به همراه دارد. پس اگر به دنبال مصرف سیاه دانه در دوران بارداری و خواص درمانی آن هستید حتما با پزشک معالج خود مشورت نموده و با آسودگی خاطر از خواص آن بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی

سیاه دانه برای چی خوبه

سیاه دانه برای چی خوبه

سیاه دانه نام دانه های گیاهی است که اغلب در جنوب اروپا، جنوب غربی آسیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳