جمعه , 31 فروردین 1403 - 8:21 قبل از ظهر

برای درمان نازایی چه بخوریم

بر طبق گزارشات منتشر شده در دنیای امروزی پانزده تا بیست درصد از زوج‌هایی که ازدواج می‌کنند، با مشکل ناباروری و نازایی روبرو هستند. نازایی بیماری در دستگاه تناسلی مردان و زنان است که باعث تغییر در هورمون‌های جنسی آن‌ها می‌شود. در واقع این بیماری قدرت تولید مثل را از فرد می‌گیرد. بسیاری از افراد عقیده دارند که در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و دانش در زمینه ناباروری، دیگر نازایی صددرصدی وجود ندارد. با وجود اینکه هنوز هم انجام هر یک از روش‌های درمان نازایی با قطعیت کامل امکان‌پذیر نیست، اما احتمال موفقیت برخی از این تکنیک‌ها بالاتر بوده و ریسک آن‌ها کمتر است.

اگر سوال شما نیز این است که برای درمان نازایی چه بخوریم، در ادامه با ما همراه باشید. زیرا در این مطلب از سیب به این پرسش بصورت کامل پاسخ داده شده است.

آیا تغذیه مناسب در باروری نقش دارد؟

آیا تغذیه مناسب در باروری نقش دارد؟

به طور کلی با تغییر و بهبود در سبک زندگی می‌توان احتمال باروری را افزایش داد. برای مثال کاهش مصرف برخی داروها، کاهش یا حذف مواد مضر، بهبود روابط و ورزش کردن منظم از عواملی هستند که از مشکلات مربوط به نازایی جلوگیری می‌کنند. همچنین امروزه علم پزشکی ثابت کرده است که یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند تاثیر مثبت و موثری بر میزان باروری افراد و درمان مشکلات نازایی آن‌ها داشته باشد. اگر پسران و دختران از زمان بلوغ از تغذیه خوبی برخوردار باشند، به احتمال زیاد دچار بیماری‌های مربوط به ناباروری نخواهند شد.

همچنین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهند که داشتن برنامه غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها در پنج سال اول زندگی نیز بر توانایی باروری افراد موثر است.

آیا تغذیه مناسب در باروری نقش دارد؟

توصیه پزشکان برای اینکه به نازایی و دیگر بیماری‌ها مبتلا نشوید، این است که از مصرف مواد غذایی مضر پرهیز کنید. برای مثال روغن‌های جامد اشباع شده با هیدروژن علاوه بر اینکه باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند، اثرات منفی روی قدرت باروری افراد دارند. بهتر است که به ویژه آقایان برای بهبود توانایی باروری خود به سمت استفاده روزانه از روغن‌های گیاهی حرکت کنند.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قدرت باروری مردان، مصرف بیش از اندازه مواد کافئین‌دار، الکل و سیگار است. نکته مهم دیگری که در خصوص قدرت تولید مثل آقایان مطرح است، عدم افراط در مصرف منابع فیتواستروژنی است. این مواد که سردسته آن‌ها سویا است، گیاهانی هستند که ترکیبات استروژن در آن‌ها زیاد است. این نوع خوراکی‌ها تاثیر منفی بر قدرت باروری در آقایان دارند. لازم به ذکر است که برای درمان مشکلات نازایی باید برنامه غذایی بلند مدتی را در نظر بگیرید.

تغذیه برای درمان نازایی و تقویت هورمون ها

تغذیه برای درمان نازایی و تقویت هورمون ها

در صورتی رژیم غذایی فرد در رفع مشکلات موجود در بدن او تاثیرگذار است که آن مسائل با مراجعه به پزشک از بین رفته باشند. این موضوع بدین معنی است که فرد از لحاظ آناتومی بدن هیچ مشکل و نقصی نداشته باشد. پزشک پس از معاینه کامل مراجعه‌کننده می‌تواند یک برنامه تغذیه درست و اصولی را به او پیشنهاد دهد. به یاد داشته باشید که رژیم غذایی که برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید شامل هر چهار گروه از انواع مواد غذایی باشد. این چهار دسته عبارتند از کربوهیدرات‌ها، انواع پروتئین، لیپید و ویتامین‌ها.

برنامه غذایی غیراصولی که سلامت افراد را تهدید کند، می‌تواند فاکتورهایی ناباروری را در فرد تقویت نماید. استفاده از میزان کافی از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی برای سلامت کلی بدن ضروری است. البته مصرف بیشتر پروتئین‌های گیاهی در رفع نازایی تاثیرگذارتر است. همچنین خوردن مواد قندی مانند عسل، خرما، توت خشک، مویز و انجیر باعث فعالیت درست هورمون‌های جنسی می‌شوند. این مواد غذایی که در طب سنتی به عنوان مواد گرم  معروف هستند، بدن را برای باروری آماده می‌کنند.

تغذیه برای درمان نازایی و تقویت هورمون ها

این در حالی است که قندهای مصنوعی مورد استفاده در تهیه انواع قند و شیرینی تاثیر معکوس روی قدرت باروری افراد دارند.  مواد چربی نیز بعد از قندها در رده دوم تامین سوخت بدن قرار می‌گیرند که روی بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر می‌گذارند. مصرف چربی‌های گیاهی برای افرادی توصیه می‌شود که از نازایی رنج می‌برند، زیرا این نوع چربی‌ها به دلیل غیر اشباع بودن ضرری برای سلامت انسان نخواهند داشت. روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن کنجد از جمله روغن‌های گیاهی پر استفاده به شمار می‌روند.

همچنین باید مصرف درست و اصولی همه ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ویتامین‌های محلول در آب و چربی باید طبق اصول خاصی و به اندازه استفاده گردند. با مجله اینترنتی سیب از همه چیز باخبر باشید.

 

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳