شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 3:24 قبل از ظهر

کره و روغن حاوی این ماده است

روغن در دسته مایعات جا می گیرد و به دلیل دانسیته ( چگالی ) پایین تری که نسبت به آب دارد روی آن شناور می ماند و در آن حل نمی شود. روغن ها گروهی ها از چربی ها محسوب می شوند اما به گروهی از آن ها اطلاق می شوند که در دمای اتاق مایع هستند. معمولا تمامی روغن های گیاهی و اغلب روغن های حیوانی به شکل مایع وجود دارند. دو مورد از روغن هایی جامد می توان به روغن جامد هیدروژنه  و روغن حیوانی اشاره کرد.

تفاوت روغن و کره  در چیست؟

یک تصور عمومی این است که کره ممکن است همان روغن سفت شده یا منجمد شده باشد که یک باور غلط است. کره و روغن در ساختار با هم تفاوت دارند و این وضع باعث تفاوت آن ها شده است.  تفاوت در چگونگی آماده سازی این دو می تواند نشان دهنده تفاوت های این دو محصول باشد. روغن ها و کره را می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص و با استفاده از دانه های اولیه به دست آورد. دلیل مایع بودن روغن های گیاهی اشباع نشدن آن ها است در واقع زنجیره های هیدروژنی این محصولات به صورت آزاد در ساختار آن وجود دارد. چربی هایی مانند روغن جامد با اضافه کردن هیدروژن به ساختار روغن، جامد می شوند.

کره و روغن حاوی این ماده است

تفاوت عمده روغن های گیاهی و کره در مواد اولیه، نحوه آماده سازی آن ها و نحوه بدست آوردن آن ها است. دانه هایی که برای روغن مورد استفاده قرار می گیرند برای بدست آورن روغن مرغوب، تفت داده نمی شوند این در حالی است که دانه های مورد نیاز برای کره در صورت شست و شو و تفت، محصول با کیفیت تری را حاصل می کند.

تفاوت در چگونگی آماده سازی مواد اولیه کره و روغن

از مهم ترین تفاوت هایی که در فرآیند روغن گیری و کره گیری وجود دارد  این است که در روغن گیری  بخشی از ماده اولیه به روغن تبدیل می شود و بقیه آن به صورت تفاله ( کنجاله ) از دستگاه خارج می شود.

روغن ها معمولا حاصل روغن گیری هستند. به طور مثال برای بدست آوردن روغن کنجد ابتدا این محصول خاک گیری می شود اما شست و شویی روی آن انجام نمی شود.  هر نوع دانه ای با توجه به شرایطی میزان مشخصی روغن را تولید می کند. به طور مثال کنجد 50 درصد و سیاهدانه 30 درصد روغن دارد.

تفاوت در چگونگی آماده سازی مواد اولیه کره و روغن

کره از برخی دانه ها مانند بادوم زمینی به دست می آید. هر میزان از دانه ها را که در دستگاه کره گیر بریزید به همان میزان کره نیز بدست می آید و این از تفاوت های بارز فرآیند روغن گیری و کره گیری است. دانه هایی مانند بادام زمینی قبل از اینکه به کره تبدیل شوند کمی تف داده می شوند تا رنگ آن ها تغییر کند و اندکی تیره تر شود. با این کار علاوه بر اینکه دانه ها ترد می شوند، کره با کیفیت تری نیز به دست می آید.

دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

خواص هلیله سیاه با ماست

خواص هلیله سیاه با ماست

شاید تا به حال نام هلیله سیاه را نشنیده باشید و این موضوع شده باشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *